Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 334 ggr
ähnchen
3

Morgontrött häst?

Besökte hästarna i hagen imorse. Medan en av damerna glatt kom fram för att hälsa och Grynet glatt ignorerade mig och fortsatte snarka i lersängen blev Dream faktiskt irriterat när jag kom fram och klappade henne. Hon la öronen bakåt och vände rumpan till för att sedan, som tur för min hälsa, bara vandra iväg.

Ställde mig själv kontrollfrågan: Vad hände innan det som hände hände?

Hon hade stått och stretchat lite när hon såg mig komma och sedan haft en avvaktande kroppshållning. Eftersom det är ett typiskt uttryck för henne har jag inte reagerat på det. Däremot brukar hon komma till mig i hagen. Skillnad. När jag stannat inom räckhåll hade hon nosat på mig och tuggat sedan en stund. Först när hon var klar gick jag fram för att klappa henne. Hon skakade på huvudet en gång vilket jag kunde ha tagit som signal men hon verkade ok annars. Den glada damen trängde sig på och fick Dream att flytta på sig ett par steg. Jag flyttade bort glada damen och gick tillbaka till Dream. Det var då hon inte ville vara med längre.

Det finns olika möjligheter. Hon kanske var less på mig från början. Hon kanske blev uppjagad av glada damen. Eller både och. Det kan också handla om att vi har skalat bort tillräckligt mycket osäkerhet att hon nu vågar visa tydligare vad hon tycker.

Jag gick efter henne (på tryggt avstånd) och smackade. Ok att visa att man inte vill vara med. Inte ok att vända rumpan till och hota säger min självbevarelsedrift. När hon vände och stannade väntade jag en stund (release) innan jag gick jag fram igen. Jag strök henne över halsen ett par gånger och lämnade henne sedan ifred.

Det här är första gången hon har reagerat surt så jag blev helt klart förvånad. Nu tänker jag:  Värt att lägga på minnet att hon kan uttrycka sina åsikter på ett mindre trevligt sätt när hon inte vill vara med. Alltid lika spännande att lära känna varandra närmare :)

Grynet hade vid det laget vaknat och kom till mig för att få pannan kliad och hänga med mig en stund. Sedan fick jag en mjuk puss på kinden innan hon gick för att äta frukost. ”Gå till jobbet nu och tjäna lite morötter till mig är du snäll.” :D

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.