Vad är ert kärleksspråk? =)
Kom att tänka på en äldre video från Warwick, som inte enbart handlar om hästar men som jag ändå tyckte var mycket intressant 😉
När jag kom in i hagen imorse betade flocken fridfullt i andra änden av hagen. När de fick syn på mig började både Dream, hästen jag börjat träna, och Grynet gå mot mig. Då Dream var närmare nådde hon fram först. Då fick Grynet väldigt bråttom och kom galopperandes. Man kunde ju missa något!
Videon handlar om vad var och en vill att den andra i relationen ska göra för en. Det känns ju väldigt bra att ens häst kommer springandes. Det är vad jag skulle vilja ha i vår relation, mitt "kärleksspråk". Men för att hon ska vilja göra det behöver jag göra något som gör det hela värt för henne.
Warwick nämner tydlighet och konsekvens som exempel. Dessa gör i alla fall att Grynet inte längre springer därifrån… 🤪 Men de två saker hon mest av allt vill ha är mat och andra hästar. Andra hästar kan jag inte alltid bistå med men mat kan jag absolut fläta in i våra träffar. Och har gjort det. Inte så att det blir förutsägbart exakt när det dyker upp eller i vilket sammanhang. Men någon gång under vår gemensamma tid kan t.ex. en morot materialisera sig. Dock aldrig när jag hämtar henne.
Finns det gräs och ingen omedelbar uppgift går det bra att äta. Förutsättningen är alltid att jag när som helst kan få hennes uppmärksamhet. Hon börjar fatta principen.
Och då kan det hända att hon kommer galopperandes. Bara för att få träffa mig 😉
Intressant nog kom sedan hela flocken i en stampede. Och de har definitivt inte fått någon morot av mig. Hmmm… ;D
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.