Mot?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#2 Ja det framgår av #0 jag undrade över ditt ordval.
#0 ledarskap är en naturlig del av hästflocken i det vilda OCH i det tama. ledarskapet är ett flytande koncept.
Leta rätt på en bok eller två om djurpsykologi där de tar upp hästar och hästarnas struktur i en flock, där har du ditt underlag. Alla djur som lever i flock har en sorts hierarki som innefattar ledare och följare i olika grad.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#5 Jag bad om att få veta vilken vetenskaplig forskning som ni har som grund för er relation med hästen. Det ni säger nu stärks inte av vetenskaplig forskning. Och en bok kan vem som helst stifta idag, så det håller inte (så länge inte författaren hänvisar till forskning och studier).
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
#6: Om du inte vill läsa på om djurpsykologi kan det bli svårt för dig att få reda på något om ämnet. Om du ändå vill lära dig mer om hur hästar fungerar, så se till exempel Marthe Kiley-Worthington. En kort sammanfattning av hennes forskningsresultat rörande häst kan du se på
http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/marthe-kiley-worthington-har-studerat-hur.htm. Därifrån kan du gå vidare och förjupa dig om du vill veta mer. Det finns mycket att studera i ämnet.
Kiley-Worthington har uppfattningen att det är bättre att lära hästen att bortse från vårt kroppsspråk, eftersom vi ändå är så dåliga på det, men säger att det är en träningssak, eftersom hästar är så starkt programmerade på att läsa av det, men det är inte en fundamental skillnad mot det "traditionella" NH-tänkandet (som dessutom är synnerligen mångformigt).
Angående hästars psykologi och inlärning, och angående metoderna för utlärning/utbildning, stöder hennes forskning till stora delar grunderna i NH-tänkande, nämligen att hästen måste ha sin uppmärksamhet på människan och människan lär hästen vad den behöver veta genom att så långt som möjligt bygga vidare på och utnyttja hästars naturliga funktioner.
Ett tips är att kolla i källförteckningen till ”vanliga” artiklar efter hänvisningar till vetenskaplig litteratur.
Här är en kort artikel om hästpsykologi som mycket kort tar upp vikten av att flocken har en respekterad ledare – för att säkra flockens överlevnad. Flocken kan inte bestämma sig först i en krissituation om vem som tar kommandot. Det behöver etableras långt innan så att flocken är samstämd när hotet inträffar. En sådan situation kan idag vara att möta en bil på en väg. Om hästen vill springa åt vänster och ryttaren åt höger kan det gå illa för alla inblandade.
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
#6 de flesta böcker inom ämnet psykologi oavsett om det rör människor eller djur är baserade på forskning. Annars så undrar jag varför det är så petigt med just dessa kurser på högskolenivå att den litteratur man läser även ska ha en verklighetsförankring baserat på rådande forskning och som dessutom då hänvisar till de aktuella forskningarna i sina register om varifrån informationen kommit ifrån.
Så gör lite egen research, det är nog det bästa sättet att lära sig när det är rent teoretiska ämnen det rör sig om, vilket ledarskapsstrukturen är och som jag uppfattade din frågeställning så är det just den teoretiska biten du frågar om. Inte hur det fungerar i praktiken.
Och många av oss här på sajten förespråkar inte ledarskap, utan vi förespråkar PARTNERSKAP med hästen där man delar på ansvaret så långt som möjligt, men i krissituationer har människan veto. Därför är fördelningen 49% kontra 51% mellan häst och människa, eller det är åtminstonne alltid det jag PERSONLIGEN strävat efter.
Jag har inte läst några doktorsavhandlingar i natural horsemanship. Däremot har jag läst och lyssnat på många hästmännisor som funderat på hästarsbeteende, utifrån egen erfarenhet och tidigare (deras läromästare) hästmänniskor. Många av de gamla duktiga "hästkarlarna" ( det fanns säker duktiga hästkvinnor också) hade de i sig naturigt att hanter olika hästar. Det finns flera som konkretisera sina tankar, som P Parlli, M Roberts, K Hampfling , sedan har jag lärt mej mycket av se och lyssna på tex K Rolf, H Sidbäck, Svenska Parelli instruktörer, E Hickory mfl. Ingen av de har doktorerat vad jag vet.
Jag är allergisk mot termen ledarskap oavsett om det handlar om hund eller häst. Visserligen är båda flockdjur men hunden är inte ett flyktdjur.
Duger dessa artiklar som vetenskap?
http://dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap/
http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/
Jag arbetar med mina djur, inte mot dem.
#11: Titta gärna i tråden Ledarskap - eller? för att se vad (en del) NH-människor menar med "ledarskap". Det handlar om att arbeta med sina djur och att bygga upp en förvissning hos djuret att det kan lita på människan och göra som hen säger utan risk för att råka illa ut och till och med i förvissningen att det blir trevligt. Som LinaN skriver, ett partnerskap där djuret har 49 röster och människan 51.
Jag tror det är stor skillnad i hur man bygger upp den förvissningen hos en hund respektive hos en häst, dock.
#12 Det köper jag mer eller mindre rakt av. Jag skulle dock mer beskriva det som relationen mellan föräldrar o barn, åtminstone om det handlar om en funktionell familj.
Att bli översprungen av en hund leder knappast till samma slags skador som att bli översprungen av en häst.
Anledningen till att jag kommenterade i tråden var TS ordval i #0 "mot"
#13: Bilden med föräldrar och barn tycker jag är ganska bra. Föräldern är ju "ledare" för sina barn, men inte med målet att göra dem till lydiga trälar utan att de ska bli harmoniska och fungerande individer som utvecklas. Med den skillnaden då att hästen eller hunden aldrig kommer att "växa upp" hela vägen och hamna på samma nivå som människan, skaffa sig egna "barn" och fortsätta generationsväxlingen. Djuren förblir "barn" hela livet och människan har kvar "föräldraansvaret".
#13 Du har aldrig bodysurfat efter en hund som dratt järnet och du inte släppt kopplet? Jag kan säga att i åtminstonne DET fallet så får man likadana skador som när man bodysurfar efter en häst OAVSETT underlag man är på…. Det gör ont. Jag har testat bägge varianterna på grusväg och gräs, har dock klarat mig från asfalt. Jo, snötäckt asfalt har jag testat bägge varianterna på också…. ;)
Men sen beror det på vad för hund man har, min chinese crested han KAN dra omkull mig om jag är helt fel i ett steg och underlaget är ostabilt, men familjens schäfer-mix kan dra omkull mig om det är plan mark med bra grepp och jag är i en power-position. Kompisens varghund hade jag inte en suck i världen emot när han gick…. Han drog omkull mig i skritt en gång ^^ Med det sagt så jo, hundar kan göra samma saker som hästar, MEN precis som du säger, omfattningen av olyckan är oftast mycket mindre än om det vore en häst som gjorde det ^^