Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1156 ggr
[Carolinan]
0

Vild vid utsläpp

Japp, nu får min häst ett debut-inlägg på denna sidan. 😉

Han har blivit vild och glad på livet vid utsläpp helt enkelt. Jag tycker att detta gått lite i överstyr, för personalens del. Jag släpper aldrig ut honom själv utan det är "stallet" som får göra detta. Har hört att han laddar upp helt och hållet - "galopperar på stället", stegrar sig och har sig hela vägen till hagen. Så fort dom stiger in vill han direkt slita sig, annars stegrar han igen. En personal skadade sig genom detta och fick hans framben på höften.

Grejen är att han bara blivit glad på livet - såhär blir han varje "vinter" då det blir kallare ute. Det är något som följt med honom år efter år. Men jag tycker inte att detta är ok, det är väll ett mönster som går att bryta?

Han är som sagt inte ilsken och vill nog absolut inte skada någon, öronen är fram och han är allmänt glad men tänker inte på konsekvenserna. Hur kan jag bryta detta mönster och få honom att gå lika uppfostrat som han gör under "sommartider"?

natrualhorse
0

Tycker först och främst att du ska vara med en eller flera gånger när dom släpper ut honom för att se hur han är. Sen skulle det kanske hjälpa om ni inte släpper in honom förens han är lugn(: Att vara lugn ska vara positivt, så belöningen blir att han får komma in i hagen. Någon mer på sidan som har tips? Känner att jag inte kan speciellt mycket om detta för att kunna hjälpa dig. Men att inte släppa in honom förens han är lugn är nog det jag hade provat. Är han lugn när du/personalen tar ur honom ur hagen? Händer detta alltid eller har han gjort något speciellt innan eller kanske inget alls?

[Carolinan]
0

Tack för svar.

Detta är något som alltid händer när kylan tittar fram. Han får något enormt med energi och blir glad på livet. Liksom han agerar utan att tänka på konsekvenser.

Lämnas han kvar i boxen blir han bara ännu värre. Sån har han alltid varit, när han inser att det vankas utsläpp börjar han gå runt i boxen och strissa sig. Inget stress-relaterat utan han vill bara ut och blir sådär överlycklig. Men under varmare tider lugnar han ner sig så fort man öppnar boxdörren och knäpper på grimskaftet. Men nu är han alltså hel-vild hela vägen ner till hagen.

Sen har inte personalen tid att lägga energi och fokus på honom på det sättet. Hästarna ska liksom ut i sin tur-ordning.

Ja, vid insläpp är han precis som vanligt. Lika lugn, pålitlig och go som han annars alltid är. Likaså när jag leder runt honom ner till ridhuset till exempel.

LinaN
0

well om personalen inte är beredda att lägga ner det arbetet så är detta inget som ni kommer råda bot på heller.

Så det som kan göras är att maskera problemet tills vidare tills du eller någon annan har tid att faktiskt lägga ner det arbetet på hästen.

De kommer väl snarare lägga kedja på näsan eller under hakan på honom och leda honom ut på det viset. En häst som stregrar skulle jag aldrig lägga kedja under hakan utan enbart över nosen eftersom då hamnar trycket på rätt sida av hästen och uppmuntrar att gå ner istället för mer upp. Sen att förse stallpersonalen med längre grimskaft, minst 4 meter håller dem säkra och på tryggt avstånd om han fjantar rundor.

En annan lösning är att de sätter upp en gång och släpper honom ner till hagen = det kommer nog gå undan till en början.

Däremot det du KAN göra för att försöka hitta en lösning utan att blanda in stallpersonalen är:

Se över hans foder, behöver han verkligen all den mat som han (eventuellt får?) kan du byta ut tex havren om du fodrar med det till något med en annan sorts energi? Ge mer betfor som är energi som inte sätter sig på huvudet på samma sätt. Får han B-vitaminer i flytande form? Vi har en häst i stallet som blev totalknäpp när hon började få B-vitaminer inför pälssättningen, hon for omkring, slängde med huvudet, bocka på stället, försökte slita sig osv. Så snart som man tog bort b-vitaminerna så lugnade hon ner sig på några dagar. Och detta är en häst som inte brukar ställa till några hyss alls. Så ibland kan sådana saker påverka mer än man tror. Har han mat i hagen? 

hur ser motionen ut? får han tillräckligt? rider du en timme om dagen? Kanske dags att höja det till en och en halv eller rentav två timmar? Börja med att värma upp en halvtimme från marken med kommunikationsövningar och intressanta hjärn-övningar. Han kanske inte får tillräckligt med mental stimulans så därför det blir knäppt vid utsläppen.

är han klippt? det gör ju att nerverna hamnar lite på utsidan då de känner av kylan mer.

så foder och motion är det jag skulle se över först. :) Blir han så mycket piggare av kylan kanske han inte behöver spannmål om han nu får det. Får han bara lite kraftfoderpellets prova att dra ner på det tills han bara har ett litet skrammel i krubban samtidigt som du ökar en 3-4kg hö över natten så han har mer att göra.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[Carolinan]
0

Tack för svar igen.

Ja, att det blir kedjor är jag till 110% säker på. 😉 Något som jag tycker är lite synd, då han verkligen annars är världens pålitligaste häst.  Det förvirrar mig så enormt - han är jämsides med denna vildhäst vid utsläpp hästen som står lös i stallgången, som går lös bredvid mig upp från ridhuset.

Att sätta en gång till hagen fungerar inte då hans hage ligger på andra sidan av en bilväg. Personalen har även slutat ta ut honom ihop med stoet som han står med, eftersom han triggar igång henne lika mycket.

Blir så ledsen - överhörde ett gäng prata om att han är värsta hästen i stallet 😕

JAG vill kunna lösa detta med motivationen att jag vill inte att min häst ska agera såhär. Jag är beredd på att lägga ner hur mycket tid som helst, om jag så ska börja vara med vid varje utsläpp. Att förse personalen med längre rep ska jag göra, tack.

Han motioneras mer än ordentligt. Just nu dressyr-tränas han mycket och galopp-tränas så ridpassen kan bli upp mot 2 timmar med fram- och avskrittning inräknat. Han motioneras varje dag och jag varierar med ridning, tömkörning och longering.

Oklippt än så länge.  Äter 8kg hö, har även börjat slänga in mer på kvällen. Han får mineraler och krafft och musli. Ingen havre eller andra tillskott.

Han står ju inne 14 timmar per dyn (går in vid 17 på ef. och ut vid ca 08) men jag rider alltid kvällstid, så vid 23 på kvällen är han trött efter ridning. Tanken slog ju mig att han kanske står i boxen i dessa 14 timmar och bygger upp energi men eftersom jag rider så sent kan det ju inte vara det

Cahira
0

Hästar har en välda förmåga att förutse vad som är på gång. De lär sig rutiner som en öppen bok så han hinner stissa upp sig långt innan hans box är öppen. Så det bästa man kan göra är att bryta rutinerna för att minska på stressen. Och att få det man vill är stark belöning så se till att bara belöna när han förtjänat det. Det är typ barn-och-grönsaker effekten. "Jag vet att vi ska äta god efterrätt men du kan inte ha efterrätt förrän du ätit dina grönsaker." 

Försök träna hästen självkontroll genom denna rutinbrytning. Försök räkna ut en plan innan du startar så du vet vilka grejer du ska varva med för att få hästen lugn och komma närmare målet. Gå mot dörren, vända och gå tillbaka. Backa mot dörren, och så vidare. Verkar vara en häst som gillar att röra fötterna så har du bara det i sinnet så tror jag du får framgång rätt så snabbt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Carolinan]
0

Absolut hade det kunnat vara en lösning Cahira. Men det är personalen som sköter detta och dom kan inte göra ändringar i rutiner eller på något sätt special-behandla honom. Men du har rätt i att han listat ut detta med utsläpps-rutinen, han går igång direkt när frukosten är upp-äten. ;-)

Nu står han dock i grushage och är lika lugn som vanligt igen. Det är gräshagen som triggar igång, får lösa detta problem nästa år!

Cahira
0

Skönt att det är lugnt just nu. :) Du har gott om tid att klura!

Jag har själv en strulis som jag försöker överlista just nu. Var alldeles svettig efter dagens "Nej jag kommer inte släppa snöret och nej du är inte envisare än mig" pärs. 🥵 Vi har ingen riktig relation ännu och hästen är rätt så dominant så det lär ta ett tag innan saker blir lite bättre för vår del. 

Kort sagt - medlidande!

[Carolinan]
0

Ja där har vi något gemensamt Cahira. 😃Min häst är också dominant och mycket av våra problem uppstår pga det. Märker även av mycket av detta i ridningen, så att överkomma detta evigt dominanta testande är klart en prioritet.

Vi har en relation men den känns inte helt fastställd ännu. Som sagt det kommer situationer där han testar mig för att se om han inte skulle kunna få bestämma liiite haha. 🥵

Och ibland dyker även dom där fasansfulla dagarna upp då han tar över totalt och vägrar att lyssna. Dom dagarna ser det förmodligen ut som om jag inte borde ha häst…

Vad är det för ras i din? Tycker det är spännande, för mycket av temperamenten i hästarna spelar in vilken ras dom har. 🙂

Cahira
0

Haflinger. Jag misstänkte dock vad jag gav mig in på och har mycket mer kött på benen denna gång. (förra vi hade hade massa rädslor vilket gjorde henne oberäknerlig och hon matade min ångest så vi var en väldigt dålig duo.) 

Hon var underbar första tiden så trodde hon var en följare och gjorde mycket friendly game. Sen poff så är hon nu en riktig grinig liten tjurskalle. Porcupine game fungerar inte alls på henne än så länge så måste etablera vem som följer vem egentligen innan jag går vidare. Men det kommer. :) Haft henne typ en månad eller nåt sånt. 

Vad är det för ras i din? :) Minns inte om du skrivit det innan eller inte. :)

[Carolinan]
0

Det är så typiskt när testandet kommer senare, oftast visar ju sig inte sånt direkt. Men haflinger är ju en väldigt trevlig ras och anses ju vara lugn och stabil. Men sen ligger ju mycket på individ också 😛Är dock inte så påläst om deras rasstandard?

Min är faktiskt en korsning mellan varmblod och arab. Jag tyckte först att detta var en lite konstig korsning, folk tenderar ju att privat korsa olika raser hit och dit, och eftersom hästen inte är i sina yngsta dagar längre (vuxen nu) så antog jag bara att det kanske var vanligare förr. Men jag visste om att pappan, hingsten var arab så jag var lite fundersam eftersom "fina" araber oftast inte lånas ut att korsa med andra raser, speciellt inte varmblod. Så kollade upp detta och det finns tydligen en man som avlar och korsar dessa två raser och menar att det blir en fullträfflig ras av dessa. Så det är tydligen vanligt, speciellt utomlands. När jag provred honom trodde jag att han var av halvblodstyp, men vart fundersam och kommenterade svansen som är av arabtyp haha. Han har ett fint steg och naturlig takt och schvung så kan nog instämma med mannen att det är en bra korsning. Men temperamentet är en annan femma, båda raserna är ju väldigt temperamentfulla. När han har sina dagar brukar vi skoja med att "nu kickar araben in" haha 😃

Det är helt klart en svår häst att handskas med, i alla fall min. Det krävs ett otroligt starkt psyke och jag börjar tro att det aldrig kommer att gå att fastställa "rang-ordningen" mellan oss och att han konstant kommer testa på sina vis. Han testade mig från dag 1 under flera månader utan att jag visste om det. Han vägrade jobba ordentligt och lurade i mig att han inte kunde. Sen när en betydligt duktigare person än mig red honom och han gick som en klocka med alla skolor blev jag helt förtvivlad haha. Så vi jobbar därifrån just nu, och har fortfarande inte helt kommit över testandet. Han var otroligt kvick på att hitta mina svaga knappar. Från marken är han tyvärr värre, har funderat om att starta en tråd om detta..

Nu blev det typ en bok här om min häst haha. 🤪
Hade dock varit intresserad av att höra mer om din också 🙂

Cahira
0

Haha ja jösses det är inte lätt när djuren är översmarta!

Jag har inte så mycket att berätta än. Karln som ägde henne fick en stroke och var tvungen att sälja sina hästar. Hennes bakgrund är okänd vilket inte verkar helt ovanligt här i staterna. Han såg henne på en horse auction och köpte henne åt sin dotter som åkte till ohio för college nån månad innan stroken. 

Väldigt orädd och trygg i sig själv, väldigt dominant, väldigt envis, och otroligt smart. Kunde tvätta svansen osv på henne utan problem så hon verkar ha blivit bra hanterad hitills. Det är väl ungefär så långt jag kommit i min observation. :)