Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettutrustning
Läst 1607 ggr
96sara
0

Halsring

Jag letar efter en halsring då jag vill kunna börja träna mina hästar utan grimma och grimskaft eller träns men ändå ha något att ha kontakt med dom med. Det är två c-ponnys på 1,35 och 1,40 men eftersom jag inte vet riktigt hur stor ringen ska vara har jag funderat över naturhästens halsringar då man kan ändra storleken själv. Vet däremot inte vilken tjocklek som isåfall skulle vara bäst eller om det är så bra att ha rep hängandes då det kanske kan irritera? Är det någon som har några tips? Var köpte ni ers halsringar eller har ni gjort dom själva? Isåfall hur och av vilket rep? Länk till dom jag kollat på: http://naturhunden.se/list_varugrupp.asp?t=Halsring&varugrupp=311&lang=sv

LinaN
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När du kortar in tex naturhästens halsringsrep så håll i snutten som blir över så är det inget som hänger och dinglar. :)

Jag tog ett billigt rep från biltema, 8mm tjockt, klippte av 2 meter, hängde det runt halsen på min häst, knöt och klippte av det som blev förmycket.

Lägg repet vid lansmärket på hästen, låt repet följa konturen av bogbladet och ner till bringan, lägg till en cirka 20 cm.  då blir det hyfsat lagom om du ska göra ett själv. Se fuxen i bilden :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

96sara
0

Tack så mycket för svaret! Ska nog prova göra ett eget, blir ju mycket billigare :)

emsyzz
1

Testa med grimskaft först! Då märker du vilken längd och tjocklek du vill ha så kan du måttbeställa hos tex playlovelearn sen:)

emmaerlandssoon
1

Annars vet jag att http://playlovelearn.se säljer, men som sagt, mycket billigare att göra själv! :)

mellis98
0

Jag brukar oftast bara ta ett grimskaft och hålla dem två ändarna som om dem var delade tyglar :) Går att justera väldans mycket då medans man rider,  men om man vill kan man ju knyta ihop ändarna så att det blir lite emr likt en riktig halsring.

LinaN
1

#5 den varianten funkar ju också med ett par vanliga tyglar :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.