Backar snett? tips?
Jag har en treåring som jag börjat leka med korta stunder i rundpaddocken de senaste veckorna. Hon är en lite osäker typ med nerverna på utsidan. Hon svarar bra på framåtdrivande, stanna, vända lös. I grimma är hon duktig på att flytta rumpan och vi har börjat kunna longera i skritt med repgrimman och stanna genom att "stirra på rumpan". Hon är väldigt duktig och uppmärksam i hantering. Men min fråga nu är Ang att Backa. Om jag står framför henne och ber henne backa, först höjer jag huvudet bakåt, gör mig stor, säger "Backa" och sedan vicka på repet. Hon flyr genast med framdelen åt sidan och ställer sig på sne i flyktposition. Jag har inte varit med om detta så utpräglat innan och jag vill absolut inte bli mer våldsam med repet eftersom hon är såpass känslig. En annan häst hade jag nog fortsatt svinga mer o mer med repet tills jag fick rätt tanke om bakåt. Men som sagt hon är så känslig så jag vill inte vara så stor i språket. Hur hade ni gjort i det här läget? (jag håller inte på med Parellis system så förklara hellre hur ni hade gjort än med vilken "lek" ni hade jobbat).
Skippa att använda repet och använd kroppen endast som kroppsspråk och använd båda sidorna jämnt.
Dock vet jag inte hur du menar med tittar på rumpan? För mig är rörelser riktande däråt direkt drivande…
När man tittar specifikt på bakbenet skall hästen flytta det. Tittar man specifikt på bakbenet i skritt så flyttar hästen det och vänder således ut rumpan och gör en halt. Det var något jag lärde på den enda lektion i NH jag tagit på de senaste tio åren ;-) Jag trodde det var något 'nytänk ;-) Annars har jag som du säger, bara sett det som en framåtdrivande hjälp. Hade jag gjort så med mina vuxna hästar som jag började träna för många år sedan så hade de sett det som framåt. Eftersom båda mina treåringar svarat mycket bra på flytta rumpan så föll det sig naturligt att testa. Och på dom fungerar det klockrent. Men jag gör skillnad på kroppspråket för att flytta bakben/rumpa mot när jag ber om framåt.
Hur kan det bli halt på att flytta ut det? Du riktar ju då om enligt mig. Jag har aldrig försök flytta särskilda ben eller dylikt, tror mest det skulle bli förvirrande, men jag har saktar in genom att blockera framvägen i höjd med bogen.
Men kul att det fungerar för dig i alla fall. =)
Testa att trycka lite på bogen istället, eller bara rikta energin dit. Det kanske fungerar :)
Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus
Hästen är fortfarande osäker (3år) och därför hellre flyr än illa fäktar. JAg skulle ge hästen ett stöd att backa efter, en vägg, eller något liknande. Det ger oftastt unga osäkra hästar något att följa och förhindrar att dom bryter ut åt det hållet vilket gör att du vet vilket håll som hästen kommer att vilja böja sig och därför kan vara där redan innan ni börjar med att backa.
Med hjälp av stödet så kan du vänta ut hästen och låta den tänka ut vad du vill att den gör än att få flykttankar i huvudet.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Att backa rakt kan vara en utmaning. Jag jobbar så att när min häst backar rakt så blir det eftergift. Men han är en tuff häst med inte så mkt nerv på utsidan direkt.
Men att backa längsmed en vägg är en bra ide, stötta med sticken på sidan som inte har en vägg, ett steg rakt räcker i början. Lägg även handen på antingen nosrygg eller bringan och backa för fast tryck på hästen innan du går över till att använda drivande hjälper dvs du rör inte hästen fysiskt annat än med repets svingande.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag skulle trycka lätt med handen på bringan istället, och ge eftergift direkt hon börjar tänka bakåt. Det har funkat på min unghäst. Nu räcker det att jag ger kommandot samt viftar lite med fingrarna och tittar på bringan så backar han. :)
När leder hästen, se till att leda den lika mycket från båda sidorna och att du kan byta sida på vägen. Träna också på att hästen, när du leder, ska gå bredvid dig när du går, stannar, svänger och tar ett par steg bakåt.
Innan jag började leda lika mycket från båda sidorna backade min häst ungefär som på en 15-meters volt. Han hade ju lärt sig att människan ska vara på hans vänstra sida.
Jag brukar ha en pinne som jag håller upp vågrät framför hästen i höjd med bogen eller lite högre när jag vill att han ska backa. Så är det för läskigt att backa ensam, led henne, på olika sidor, se till att hon är uppmärksam genom att gå, stanna och svänga och se till att hon hänger med. När hon är med, stanna, tänk lite bakåt, håll upp pinnen framför. Säg kommandot för backa och börja ta ett steg bakåt. Om hon inte är med, peta lite med pinnen på bogen så hon förstår. När hon backar bara av att du håller upp pinnen och/eller ger kommandot medans du står still bredvid kan du börja göra samma sak framifrån.
Jag använder pinne för att jag är klumpig i mitt kroppspråk så det inte ska bli lika många missförstånd. När pinnen pekar i marken är den passiv, när den är vågrät i brösthöjd är den aktiv. Långsidan på pinnen utövar trycket. Lätt för mig att göra och lätt för hästen att förstå. Missförstånd blir det ändå, men inte lika ofta.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"