Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 1531 ggr
[jenny-]1
0

Miljöberikning

Jag skulle behöva tips på hur man med hyfsat enkla medel kan miljöberika en vanlig grushage samt en stor gräshage. Skriver kort vad som är "gjort" i hagarna:

Grushage
- Flera slow feeding-nät med "lite" hösilage för att försöka undvika att hästen står och äter ur samma hela dagen.
- Vatten längst bort från höet.
- En "kli-stolpe" i mitten.

Gräshage
- Träd och buskar.
- Vatten en bit bort från där de helst betar.
- Vi tittar på om vi kan fixa en sandlåda att rulla sig i.

Målet är att hästarna dels ska få röra sig så mycket som möjligt under hag-vistelse och dels att de ska få chans att använda hjärncellerna och få utlopp för naturliga beteenden.

LinaN
0

Lägg in stockar, såga ner en gran och lägg in. Ger sysselsättning och är nyttigt. 

miljöberikning är inte bara att sära på mat och vatten, det är att göra hagen intressantare överlag :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[jenny-]1
0

#1 Jo, jag vet att det inte handlar om att bara sära på mat och vatten, men det är det som jag hunnit göra än så länge.

Målet är att hästarna dels ska få röra sig så mycket som möjligt under hag-vistelse och dels att de ska få chans att använda hjärncellerna och få utlopp för naturliga beteenden. 

Behöver fler idéer bara. Gran och sly får de med jämna mellanrum, men stockar kan vi nog fixa! :)