Hur får vi en bättre relation ?
Hej !
Hela denna text är om min häst, hur han är och lite om hanns bakgrund. Med denna text vill jag få tips och hjälp då jag är ganska ny med NH. Jag vill som sagt ha tips på vad vi kan göra för att allt ska bli bättre!
Har ni frågor på någonting annat om mig eller honom eller hur jag hanterar honom, Fråga på !! :)
Min häst är ett polskt varmblod på 165cm i manken och han är ganska stor och grov. 15 år. Han är en häst väldigt speciell häst.
Han kommer från Tyskland och jag har fått kontakt med människan som hade honom där. Hon köpte honom som treåring från en hästhandlare som hade ridit in honom. Hon har sagt till mig att denna man inte var bra, han var dum mot Nalle, som hästen heter.
Tyskan har varit bra mot honom jag har sett foton där han ligger avslappnat med henne bredvid. Hon har ridit western/dressyr med honom. Men sedan från det att han var nio till 12 år har han haft fyra olika människor som haft hand om honom och sedan kom han till mig där han har varit i 2,5 års tid. Från det att han kom till nu är han HELT förändrad på alla plan. Jag har utbildat honom till att kunna hoppa och vi har varit på några tävlingar och han älskar det !
Jag vill säga att jag vill inte lägga mig i något fack, tex hoppmänniska, dressyrmänniska eller NH människa.
Då jag rider vanligt och arbetar honom som tävlingshäst men jag rider även i halsring hanterar honom med NH insperation då det fungerar bäst! Han är så stor och grov och får lätt övertaget och då gäller det att vara bestämd och visa att det är jag som är ledare.
Jag trick tränar honom även, dock kan jag inte jätte mycket och blir lite osäker hur jag ska gå tillväga, underhåller mest det han kan, som han har lärt sig i Tyskland.
Som sagt är han speciell. På gången när jag borstar och fixar med honom ofta sparkar han med bakbenen som att visa att han inte är nöjd. Dock behöver det inte vara någon omkring honom och han slår ändå. Han rynkar alltid hela ansiktet med öronen bakåt när det kommer någon och han ser så förbannad ut men skulle aldrig bita. Och om man bara står vid honom i det läget och pratar med honom och har fram handen tex. Så gör han ingenting och blir 'normal' igen.
Vet inte riktigt vad som går omkring där inne ofta(i huvudet, haha). Han har varit såhär hela tiden jag haft honom det är dock mindre nu.
Först trodde vi att det är i pelsen, att han tycker det kittlar eller är obehagligt men samtidigt så är vi inte så lätthänta om ni förstår vad jag menar så att det kan kittla. Vi klippte honom förut också för att det kanske skulle bli bättre då det är värst när det är pälsbyte vår/höst. Och lite bättre har han blivit.
Han har ganska starka åsikter, om han tycker någonting är lite läskigt så behöver han mycket stöd och trygghet. Han är väldgt stark psykiskt och vill gärna bestämma.
Så. Min fråga skulle vara tips på vad kan jag göra för övningar och liknande för att han ska känna att jag är trygg. Så att han ska kunna känna att han kan vara trygg hos mig, att jag hjälper honom. Men också att jag bestämmer. Tips ?
Jag är som sagt ganska ny i detta och vill lära mig mer ! Det finns ingen i närheten där jag bor som jag vet som vet mycket om NH och som skulle kunna hjälpa mig! Har läst lite om 7 games och har påbörjat och testat lite med dom( Typ 1a och även 2a när första gick bra såklart) och det har gått bra.
Som människa är jag väldigt lugn, positiv och stressar inte upp mig, har bra tålamod. (bra att veta kanske ? :P hehe, är absolut ingen hispig människa)
Testa att du kanske ber en kompis hålla i han någon gång för en häst jag red en gång vill inte var uppbunden i att den inte kunde böja halsen. så det blev att man fick be någon hålla i han eller bara sätta fast han i en av snörena. Annars som nu med den hästen jag rider jag gör i ordning han i boxen och det kan ju också var ett alternativ
Vi har testat det och det är ingen skillnad varken om någon håller i om han är uppbunden eller står lös, inne eller ute på gården, eller i boxen.. :P
okej men då kan jag bara säga lycka till och hoppas det blir träning men tänk på att det kan vara att är bortskämd (jag är duktigt på sånt) så att han blir sur när han inte får godis.
Tack, nej jag tror inte han är bortskämd då han aldrig får på gången utan att ha gjort ett trick, tex pussa eller vinka eller liknande. :)
Kanske ska skriva också att jag har mina aningar om att mannen i Tyskland eventuellt typ slagit honom eller liknande, att det dels är därför han har ett sådant starkt psyke… För att han har fått lov att ha det för att inte 'gå under' om ni förstår vad jag menar ;)
Oj ja det kan vara ett stort problem och jag hatar dom som slår deras djur bara för att dom ska lyssna ;(
Ja! Jag blir så ledsen när jag tänker på vad han kan ha fått lov att gå igenom ! :(
Är han te.x spö rädd eller rädd för grepen om någon går förbi han?
Nej det är han inte direkt. Det var en gång i början när vi hade honom och han var i boxen och mamma skulle ta ut en bajshög han hade gjort då direkt när han kom in, den låg alldeles vid dörren och då tog hon grepen och gick in och då blev han 'rädd' eller avvaktande kanske inte direkt rädd heller, han gick längst bort i boxen och kollade misstänksamt på henne…
Då han hatar saker som prasslar har jag föröskt vänja honom med hjälp av en icea påse. Jag har haft den överallt på kroppen på honom och han bryr sig inte ,men han blir jättearg och stegrar om jag försöker få den i huvudhöjd eller nära hanns huvud…
Gör så att du viker ner en plastpåse och så lägger du en godis bit i den så ska du snart se att han tycker om dom :)
#8 då går för snabbt framåt om han blir "jättearg" och dessutom stegrar. Då har du tvingar på honom påsen. Arbeta långsammare, fram o tillbaka och se om du kan öka hans utrymme där han är trygg med påsen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
"Han rynkar alltid hela ansiktet med öronen bakåt när det kommer någon och han ser så förbannad ut men skulle aldrig bita. Och om man bara står vid honom i det läget och pratar med honom och har fram handen tex. Så gör han ingenting och blir 'normal' igen."
Min sköthäst gör också sådär… Jättekonstigt.
❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta
#11 det är ett test, ofta från dominanta hästar, de ser om de kan skrämma dig. Min kommer ofta emot folk och ser ut som världens bad-ass men så fort man står kvar eller fortsätter emot honom så ser han trevlig ut igen.
Typ såhär, men med lägre huvud och med rynklor på hela mulen.
#12 Ja exakt så!!
Vad bra att du vet vad det är iallafall, för oftast är hon snäll! Men ska jag då bara stå kvar och klappa henne typ? 🙂
❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta
#13 i första han om hästen kommer emot dig med den attityden så hade jag flyttat hästen ifrån mig, och att hon bara får komma nära när hon ser trevlig ut. Men när du närmar dig, kan du gå rakt in klappa och prata tills hon ser snäll ut igen, men du kan också fundera på HUR du gör det, är det för att du gör på ett visst sätt som gör att hon surar på det viset?
Är du för försiktig kanske? En del hästar gillar inte det, speciellt inte de som är lite tuffare och dominanta ^^ O vissa hästar avskyr att man pratar gulligt med dem ^^
#14 har du några tips på övningar och saker man kan göra för att han ska känna trygghet ? :)
#15 tycker inte detta låter som en häst som behöver känna trygghet, han känns dominant och lite åt det tuffa/stöddiga hållet. Han flyttar gärna på folk och andra hästar. Men kan flytta bakdelen på honom hyfsat lätt men framdelen är som gjuten i betong?
Här handlar det mer om att man ska få respekt från hästen och detta genom att visa sig värdig, genom att flytta på hästen och vara effektiv i det man ber om. Läs artikeln om Horsenality är ett tips :)
#16 vet inte riktigt om det heller stämmer han är inte alls dominant i hagen och jag kan flytta vad jag vill på honom.. :P Plus att jag har läst artikeln och jag är inte säker på vad han är lutar nog mest åt LBI. Dock är han inte speciellt lat eller seg längre. Det jag vet är att han behöver ofta träning där han måste tänka och använda huvudet. :)
#14 Kan hålla med exakt. Låt honom inte komma in när han är respektlös. Länkar en video om en häst som använder sig av samma beteende när folk kommer i närheten av hennes mat. Samma mot-metod fungerar i ditt fall. Absolut sevärd och kan hjälpa dig att få ordning på din hästs attityd. Kom ihåg att varje gång du inte korrigerar honom så lär han sig att det han gjorde var rätt.
http://www.youtube.com/watch?v=h6TRCgJ2HkY
Hoppas det hjälper och lycka till!
Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.
#18: Den var riktigt, riktigt bra!
#19 Vad roligt att du tycker det. Rick Gore är riktigt duktig när det kommer till hästar! Men han är inte en people-pleaser utan han säger det som det är, och det avstöter människor ibland trots att han har så mycket visdom att dela med sig av när det kommer till hästar.
Hoppas det kan hjälpa fler!
Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.
#18 han har mycket bra o säga, men han är inte alltid så trevlig mot folk ;) Men han har en poäng, han kör lite mer på käftsmälls-metoden när det kommer till att hantera folk, medan Pat Parelli kör mer på den psykologiska humor-metoden för att få folk att fundera. Men i slutändan så säger de i stort sätt precis samma saker, vilket jag gillar. :)
Och något som bör poängteras med denna filmen och mycket annat som handlar om NH är TIMING! Det är det som gör skillnaden! Du kan gå efter en häst och flytta på den för att få respekt och få motsatt effekt, OM man inte har timingen rätt :) Viktigt att komma ihåg speciellt till alla er som är nya på området och nyss börjat med NH, timingen gör mycket. :)
#21 Haha! Käftsmälls-metoden! Jo det kan du nog ha rätt i! 😂
Själv har jag aldrig riktigt brytt mig om hans upplägg då jag anser att det han har att säga är så viktigt och intressant. Sen tycker jag om att höra saker precis som det är - jag tror det sjunker in bäst så för mig - inget sugar-coating, bara ren och skär sanning! Så lär jag mig bäst.
Men det är verkligen inte en metod som fungerar för alla! Där tror jag att de flesta väljer Pat Parellis lite mer psykologiska metod, som du sa^^
Bra att du nämnde timingen också. Release ger ju ingen effekt om den inte kommer vid rätt tillfälle. Jag hade själv problem med det i början 🙂
#22 Jag plocka fårn många olika ställen, Parelli är väl min grund eftersom det ger ett sånt otroligt brett utbud av kunskap. För mig är det värt de 170kr/månad att vara medlem i Savvy-klubben o få hem tidningen och dvderna.
Men sen tar jag även till mig av andras stilar och tekniker för att bygga en helhet som jag trivs med och som funkar för mig. :)