Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 2294 ggr
Revolter
1

Extremt dominant kallblodssto-tips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej folk! 

Jag är nybliven ägare till en treåring. Jag köpte henne för 3 månader sen och den här korta tiden har verkligen varit en utmaning! Jag köpte henne inriden och inkörd men mycket av dem aktiviteterna har den inte blivit då hon inte har mycket till respekt för tvåbenta, så jag kände att ridning osv är bara att prioritera bort tills hon har hajat läget och vi har skapat en bra relation. Hon är en dominant dam (left-brain extrovert) som har fått göra precis som hon vill, av hennes beteende att döma. Hon har ingen vidare tillit/respekt till/för människor och är en spänd och ängslig häst som tar till sken, bock, stegring och bett direkt när något inte passar henne eller när man ber henne om något nytt. Sen är hon ju unghäst också så hon försvinner in i sin bubbla av ofokus och är väääldigt bra på att nonchalera när hon vill det. En utmaning som sagt!

Jag är relativt nyfrälst när det gäller NH så jag har tagit hjälp av en instruktör som har gått igenom grunderna med oss. Tyvärr så går mycket tid åt att skydda sig själv från eventuella skador när hon brallar och går på mig och detta har tyvärr gjort att jag blivit rädd vissa gånger. Detta känner hon självklart av väldigt tydligt och försöker att utnyttja det.

Trots detta ångrar jag inte att jag tog mig an denna pärla-för det är hon. :) En otroligt smart och rolig häst som kommer att bli kanonduktig när jag hittar knapparna och blir mer medveten om mitt eget beteende och hur det påverkar henne.

Så-till poängen med inlägget! Önskar höra med er andra om ni har några tips eller helt enkelt diskutera NH i allmänhet när man är nybörjare på detta område som jag. Vart börjar man? Jag skulle vilja hitta lite mer utförlig information om 7 games då det är det vi startat med. Finns det någon given väg att gå eller får man söka upp info som det kommer? :)

Brollan1
3

Det är inte alltid det är dominans som gör att man får dessa reaktioner. Osäkerhet i sin miljö ger samma beteende. Med ledning av det du skriver så låter det inte som dominans. Hästen är stressad av att vara i den miljön den är i och försöker på bästa sätt skydda sig för vad den anser vara "farligt". Troligen så har träningen av hästen gjorts i alla hast och därför är det inte befäst till den grad att det är en vana för hästen. Så Backa tillbaka all träning till noll och starta om från grunden med ALLT. Om den har en sund grund så går det fort men om den inte har det så får du fylla i dom hål som finns i träningen men du hittar dom inte förrän du startat om allt från grunden. Allt skall som vanligt göras i en lugn atmosfär utan stress tills den accepterar detta lugnt och sammarbetsvilligt. Ta små steg och ett steg i taget så inlärningen blir lätt förstådd för hästen, Hur gammal är hästen? Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
1

Du står med en tuff unghäst som verkar vara mer en LBE/RBE, sålänge hon är trygg så är hon LBE och så snart hon blir osäker så är det bättre o springa! Men då jag inte sett hästen så kan jag ha fel, filma gärna.

Att ta tag i problemet med respekt är hela level  1 inom parelli-programmet att hålla dig och hästen säkra och fria från skador. Använd din stick och ditt rep och släpp inte hästen innanför din personliga bubbla. Det spelar ingen roll om din bubbla är 5 meter i diameter eller tio, hästen får inte komma in i bubblan utan inbjudan.

Var bor du nånstans? Och vilka tränare har du tränat för?

Bästa sättet att angripa Parellis program är att bli medlem i deras savvyclub, finns 3 nivåer. 1 är digitalt medlemsskap, kostar mellan 60-100kr/månad beroende på hur euron står, man har tillgång till allt material som finns digitalt hos parelli, även månadsdvder och tidningar. 2 Savvy medlemsskap kostar 150-200kr per månad beroend epå hur euron står, då får man en DVD-film 8 månader om året och 4 tidningar om året. 3. Gold-membership kostar en 800-900kr per månad och då ingår en sjujäkla massa saker.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Revolter
0

Tack för svar! :)

Som sagt är det en 3åring, och då hon är relativt ny med mig och den nya miljön så är det väldigt mycket osäkerhet med i bilden. Hon är en spänd och nervös dam som inte litar på mig, eller människor över huvud taget. Däremot visar hon typiska dominanstecken i många situationer och hon har ingen respekt för den personliga spacet vilket vi tränar mycket på. Hon lägger bak öronen och går "på" en om man tillåter det. Det är en "pillig" häst som gärna undersöker allt i hennes väg. Står man och klappar henne pillar hon gärna på flärpar på jackan eller liknade, vilket snabbt går över i tjuvnyp. Hon är dock otroligt lättlärd och gör framsteg varje gång. Sticken och ett 7metersrep är otroligt bra hjälpmedel för oss då det gör att jag kan hålla henne på avstånd. Sticken var väldigt läskig i början så det blir att varva med friendly game hela tiden.

Vi tränar korta pass och jag försöker att kräva väldigt lite av henne när det gäller det som är nytt för henne, hon ska klara av att lösa uppgiften jag ger henne utan att gå i taket. 

Vi bor i Knivsta söder om Uppsala och tränar för Helen på Friska Hästar, enligt Parelli's lära. Jag ska filma henne snarast så får ni se själva! :)

LinaN
0

#3 Men det är bra du har en instruktör som stöttar. Ibland så tar det tid i början och man sysslar bara med "en sak" som i det här fallet att hålla hästen ur sitt space. 

Jag har själv en bufflig LBE, när det inte passar herrn så sticker han, det kommer som en blixt från klar himmel men han har stenkoll på vad han gör. Så när vi började med vår parelli-bana så spenderade vi ett halvår med att bara göra sådana enkla saker som att hålla honom ur mitt utrymme, hindra honom från att slita sig så fort han blev missnöjd och det är lättare sagt än gjort när hästen väger 720kg!

Men även om det tar tid och är motigt i början så lossnar det förr eller senare, för mig lossnade det på riktigt när jag kunde bli effektiv med min fas 4. Då började jag få respekten av honom och sedan dess så har vi gått framåt i en rasande fart! :D

Revolter
0

Vad roligt att läsa! :) NH har blivit det enda självklara för mig och jag förstår inte hur jag har kunnat göra på annat vis tidigare!

hur gammal var din pålle när du köpte honom? Vad hade han gjort innan? Finns det några videos på er?

LinaN
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5 han hade inte gjort ett smack. Han var 1 år. åkt hästlastbil två gånger och blivit verkad typ två gånger samt kastrerad. Red in honom traditionellt, allt gick bra, tills för 4 år sedan, då gick det åt fanders. Gick inte att leda honom, han blev stöddig och tuff för minsta lilla. Ridningen gick bra, men hanteringen från marken vart hopplös.

Började med PNH och sedan dess har det bara gått bättre och bättre. Nästa unghäst blir det PNH från dag ett. ;) Finns en hel del videos. dock inte blivit något på länge nu pga mobilen inte funkat så har inte kunnat spela in nått. Men nu i de närmaste dagarna ska vi göra vår level 3 online-audition :D

LinaN
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skrev detta i en annan tråd, men det gäller här också så jag dubbelpostar! :)

"#9 yup, du har en LB-häst i grund och botten. En RB häst får man sällan flytta bakdelen på medan en LB häst kan man flytta motorn hur mycket som helst men inte framdelen. De blir som fastgjutna i marken och hävdar sin dominans genom att trängas med bogar och trycka sig in i ens utrymme + vägra att flytta på sig.

Läs artikeln om 4 grader av fasthet som finns här på sajten, sen är det träning som gäller. Mitt största problem var att jag mesade med mina faser och fick ingen direkt respons från min häst med det. Såg ett klipp igår från början av vår pnh-resa och jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta, det är TUR man kommit från det stadiet för det var ju rent livsfarligt även om han inte direkt gjorde något då.

Jag menar inte allvar med något av det jag ber honom om. det är snarare lite "uhmm, skulle du kunna tänka dig att flytta på dig när du känner för det tack?" och så ser han ut som en huggorm nästan hela tiden också…

Man måste kunna vara effektiv för att få respekt av de här hästarna, men bli inte förvånad om hon blir alldeles RB när du säger ifrån de första gångerna. Det blir lite reaktionen "o vart fan fick du luft ifrån?!" från hästen…. Men när de inser att man börjar bli en kraft att lita på som faktiskt kan leda det är då magin börjar hända :D"

Brollan1
0

3 år är ingen ålder där man kan säga att en häst är erfaren i något mer än vara häst. Så anta inte att hästen kan något till den grad att den förstår det fullt ut. Osäkerhet är roten till mycket problem. Så lugnt och stilla lär in hela 7-games, kräv bara att hästen lyssnar och FÖRSÖKER göra det du vill i början, det betyder att i början så är ett försök tillräckligt för att få eftergift. Varje pass börjar du om från början men på slutet så lägger du till lite mer och svårare krav, allt kommer att gå fortare och fortare så början blir kortare och kortare. MEn ändå så måste det göras för att befästa det grundligt i hästen. Om något blir ett problem så lämna det ett tag och gör något annat ett tag eller någon dag innan du tar upp det igen. Slutresultatet skall alltid vara en lugn häst som gör saker för att den är uppmärksam på dig, INTE för att den måste göra det och hoppar iväg för att få ett slut på det som görs. När hästen är tillfreds med sin omgivning så kommer mycket av dom saker som nu uppfattas som dominans att försvinna av sig själv. Dom flesta hästar behöver någon att följa för att vara trygga. JAg hade ochså startat om inridningen på hästen från början för att vara helt säker på vad som är befäst i hästen, om den är hyggligt inriden så bör det gå rätt fort och om den inte är det så hittar man hålen och kan avhjälpa dom. Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Revolter
0

Väldigt intressant att se! Min pålla är det mer fart på, minst sagt. Men det är otroligt häftigt när man når varandra i samförstånd, och hon går över på sin "tänkande" sida istället för att bara låta benen gå. Tuggar, slickar, blinkar, frustar och ser allmänt nöjd ut :) De stunderna kommer oftare och oftare nu! Det här med inridningen är jag ytterst skeptisk till, köpte henne från ett försäljningsstall som bara haft henne en månad men har haft kontakt med tidigare ägaren i norge. Hon berättade att "hon hade bråttom iväg den dagen hon skulle sitta upp första gången så hon lät en väldigt tjock tjej sitta upp så att hästen inte kunde slänga av henne"…. Ja det här talar väl för sig självt? Suck :( Jag har suttit på henne ett par gånger men ser absolut ingen logik i att börja rida när inte ens basic markarbete funkar än. Det får ta den tid det tar helt enkelt! Börjar hellre om från början och etablerar en bra grund att stå på så kommer nog inridningen att betydligt mer smärtfritt sen. Men ni som har bra koll på seven games; tar jag dom i stenhård ordning? Alltså måste man befästa friendly game till max innan man börjar med porcupine?

LinaN
0

#9 En dominant häst kan ofta friendly games, och tycker de är tråkiga (men när man sen tar det ett steg längre, hårdare/vidare sving osv då kan de tycka det är läskigt, ett par gånger) gå igenom de första tre lekarna. Det är viktigare att en dominant häst flyttar för det stadiga trycket och det rytmiska trycket.

Du kan aldrig maxa friendly game, det blir däremot extremare och extremare. :) Så det går inte att maxa ^^

Så ta det till där hästen accepterar din utrustning och gå sen vidare till porqupine och driving ganska så snabbt. helst samma pass. Sen lek med det ett par gånger, sen gå vidare med purpose-games dvs syfteslekarna så att det du har gjort med lek 1-3 får ett syfte som hästen kan förstå.

Revolter
0

Tack för tipsen! Hur menar du med extremt? :)

LinaN
1

#11 använd en hel plastpåse fastsatt i sticken och vifta över huvudet på hästen, vira in den i presenningar, låt hästen dra presenningen medan det ligger över hästens rygg. Slå hårdare i marken med sticken, gör helikopter med stick+ string över hästens huvud. Gör sånt som skulle få vilken annan häst som helst att krypa ur skinnet av skräck. ;)

Bara din fantasi sätter gränserna!

Zaphix
0

Apropå kallblod och NH gillar jag denna text, klart läsvärt!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#13 den är trevlig som artikel, tycker dock ridbilden är lite trist för hästen är urholkad i ryggen och oengagerad i bakdelen vilket inte är så hälsosamt i längden.

Lite OT men finner det intressant hur man ibland använder riktigt dåliga bilder i en tidning. borde man inte föregå med gott exempel? och att hästen har en ändamålsenlig form även om det innebär att man måste välja eller ta 200 bilder istället för 20 för att få en bra?

Zaphix
0

#14: Nä, men texten gillar jag. :)

Jag kan tycka att det är rätt trevligt när folk inte tar superbra bilder faktiskt, visar på hur verkligheten ser ut.

I verkligheten är det inte så många som rider i en perfekt och ändamålsenlig form trots allt.

För mig skapar det prestationsångest att hela tiden se perfekta ekipage, så tycker det kan vara skönt när man ser en annan sida också. :)

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#15 därför jag blandar på min blogg från träningar, både bilder där det går bra, ok och mindre bra ^^

Zaphix
0

#16: Jag gillar din blogg mycket. :)

Betydligt mer intressant än min just nu.. Då jag för första gången låter min lilla häst vila mycket denna period. Hade velat vara lika ambitiös som dig dock, var det förr, men ingen energi till det i år..

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#17 stör mig dock på att jag inte fått in så mycket bilder det sista, men nu är telefonen tillbaka från lagningen så nu blir det mer framöver. Bloggar ju inte varje dag men nångång i veckan åtminstonne och då bloggar jag ikapp det jag kommer ihåg ^^

Revolter
0

Oj, vad jag har missat! :) Tack för alla tips! Tycker också om din blogg, riktigt roligt att plocka inspiration från när motivationen tryter.

supernatural
0

#18 Har inte sett din blogg! Har du nån länk? :D

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

LinaN
1

#20 www.harrybus.blogspot.com eller så var det .se på slutet ^^