Nytt år - nya mål
Ja nu var det ett nytt år och dags för nya planer och mål.
Vad har ni tänkt att 2014 ska innehålla? Vad ska ni göra med era hästar?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Med hästen har haf bara målet att hålla igång honom egentligen, och att han ska hålla sig frisk. Men ska även fortsätta med akademisk ridkonst och utforska det mer tillsammans.
Privat har jag det sjukt höga målet att ta mig in på Konstfack.
Mina mål för 2014 är att vi ska göra nästa audition, blev ju inga gjorde förra året och vi har en betald audition att göra så det är egentligen vara att få tummen ur och göra den! :)
Annars är det att komma iväg på en pay and ride dressyr nu när galopperna börjat funka. Nån mer pay and jump, till sommaren ska vi rida ut på tur och bada med hästarna jag och några tjejer i stallet eftersom det inte blev av förra sommaren.
Sen ska vi även börja leka med Liberty på allvar efter att nästa audition är klar. Men jag vet fortfarande inte om vi ska göra online eller freestyle… svårt o välja ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Att komma igång och rida ordentligt. Att hästen ska vara trygg att rida ut på, fortsätta rida dressyr för tränare och ytterligare förbättra vår relation.
Efter en jättedipp i slutet av november fick Knutte tillfälligt flytta tillbaka till sin tidigare ägare (hon har vilande unghäst just nu). Så får jag komma lite på fötter och börja längta. Jag kan ju rida nu också, men väljer att avvakta. Kanske är Knut inte rätt häst för mig eller så är han det bara att vi kört fast lite. Det får vi se. Han kommer hem i mars är det tänkt.
Spännande att se att det faktiskt går bra trots att förra ägaren inte hanterar och rider så som jag gör/vill ha det. Hästen ser skillnad på person och hantering, krav och ridning och anpassar sig direkt. Söt är han dock och gnäggar och gosar mycket när jag är och hälsar på. Han som annars är så reserverad. Superduperpigg också så jag är rätt glad att inte behöva rida 😉
Har blivit av med min medryttarhäst och är alldeles vilsen i hästlivet - kan man leva med bara 1 hästdag i veckan?
#4 tråkigt, vad hände?
#5: Ägaren och vi har olika åsikter om en del viktiga saker, så vi beslöt att gå skilda vägar. Men efter dryga 2 år och en enorm utveckling så saknar jag min lilla loppa … så nu blir det att satsa på ridskolan ett tag.
#6 tråkigt, men ändå klokt beslut. du får väl se dig om efter nya hästar. Har ingen aning om vart du bor men har en väninna i kalmartrakten (tror jag) som har 3 hästar som hon letar medis till och de är alla NH-hästar och hon letar efter någon som har rätt tänk, dialekt på NH inte så noga. ^^
#7: Norr om Gbg, så Kalmar är inte riktigt inom pendelhåll
.
#8 haha ^^ ja det är lite fel ände. :)
Beroende på hur norr om göteborg du är så vet jag att det finns en tjej i thn/vbg som ev snart kommer leta medis till sin lilla arab som är nh tränad och är allround.
#9: Det är strax norr om mina trakter, men jag skulle aldrig sätta mig på en arab, speciellt inte en liten - häststackarn ska ju helst inte bli platt … 
#10 hon är väl 150 nånstans, och glöm inte att de flesta hästar är små när man är van vid min ;)
Jag tror att jag skulle vilja vara medryttare på en häst som kan ridas barbacka och/eller bettlöst, för det är en värld jag inte utforskat. Eller "medarbetare" till någon som utbildar/uppfostrar föl eller unghästar. Dags att vidga mitt hästande
.

Kan ju ta mina egna mål!
Målet med ponnyn är att han ska hållas igång i stort sett. Främst för att jag ska hålla igång mina ridmuskler och teknik. Allra först ska han sättas igång…
Med unghästen så blir det betydligt mer spännande. Det inom parentes är vart han befinner sig nu.
Fram till betet ska han;
bli tränsvan (har haft bett 2 ggr nu, går fint)
bli van vid sadel (van vid elastisk gjord)
Vi ska ha "tömkört" i grimma
Han ska även prova löshoppning (första gången blir ev 9/2)
Han ska eventuellt ha haft sele och dragit däck men det är lite lägre prioritet och högre svårighetsgrad.
Under sommaren blir det unghästbete
Till hösten ska han vara så pass van vid sadel och träns att det egentligen enda nya blir att ha ryttare. Målet är att han ska skritta med ryttare iallafall. Går allt bra så kommer vi prova alla gångarter - sedan vintervila. Tycker han att ryttare är jobbigt så är målet att kunna skritta med ledare iallafall innan vintervila.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~