Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 684 ggr
BeHappie
0

Vad är skillnaden?

Undrar vad skillnaden mellan olika NH utövare som tex Pat Parelli, Klaus Ferdinand Hempfling, Mounty Roberts. Vad står just dem för? Hur arbetar de med hästarna? Tack sålänge! :)

LinaN
4

Enkelt sett så börjar vi dela upp de du listat.

Parelli sysslar med Natural Horsemanship, Hempfling sysslar med alternativ horsemanship, och monty sysslar med practical horsemanship. Iaf så skulle jag kategorisera det så ;)

Hempflings metod är väldigt spirituell och många upplever honom som flummig. men han är väldigt bra han också, men han är otillgänglig om man jämför med Pat och Monty som ändå har väldigt mycket material tillgängligt för folk. Hempfling är mer åt det akademiska hållet med skolor ovan mark. I denna kategori sätter jag även Alexander Nevzorov.

Montys horsemanship är väldigt praktisk lagd, han jobbar utefter principen att hästen är ett bytesdjur och människan ett rovdjur. så vill man få information om psykologin dessa två emellan är monty jättebra! (rek. boken Från mina händer till dina av Monty)

Medan då Pat's horsemanship strävar efter att man ska ingå ett parterskap med sin häst och vara så samspelta som möjligt.

Sen finns det massvis med andra NH-dialekter.

Tex Clinton Andersson, australien, hans horsemanship är väldigt tävlingsinriktad men grunderna är densamma som i både pats och montys.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.