Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 1696 ggr
Brunokanin
0

Hur ofta rida skogsmulle?

Mitt kallblod rids ut på landsvägar och i skog allt från 40 min till 1,5 tim 6 ggr/v. En vilodag. Hästen är 5 år. Ibland bara skritturer, eller kortare sträckor i trav och galopp varvat med skritt men alltid uteritter. Är det för mycket för en så ung häst?

LinaN
1

nej.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Brunokanin
0

Ok, skulle gärna få lite mer vägledning i detta. Om det är på gränsen till för mycket eller precis lagom. Skulle hon kunna ridas dagligen eller måste hon vila minst en gång/v med tanke på att hon är ung osv? Behövs någon längre viloperiod? Fler tankar kring detta mottages tacksamt.

LinaN
0

eftersom majoriteten av din ridning är skritt, så är det inte mer jobb för henne än att hon går i hagen (förutom några extra kilon på ryggen då) så som jag ser det så med de turerna med så lite arbete så är det mestadels hennes huvud som får jobba, se saker och miljöerna.

finns inga måsten, vissa veckor så rids/tränas min häst dagligen, andra veckor så rids/tränas han kanske bara 2-3 dagar beroende på hur min tidsplanering ser ut. Och så har det sett ut sedan han vart nyinriden som 3½ åring. 

Däremot så när han vart nyinriden så reds han 3 månader ungefär vartannan dag, sen fick han 1 månads vila, sen reds han fram till sommarbetet och då fick han 2 månaders vila, sen har jag även efter det portionerat ut lite viloperioder, ofta över sommaren när jag själv behöver hämta mig från vinterns slit (har värkproblematik i leder och muskler) där han bara motioneras nångång i veckan och då av min medryttare.

Du får läsa av din häst. Jag har varit ute på 3-4 timmarsturer med min i gassande solsken, med mycket trav och galopp (60-75% av tiden) och när vi kommit tillbaka till gården så har han kännts precis lagom för att köra ett pass dressyr så det varierar så otroligt mycket emellanåt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[[AcsJulia]]
0

När min var 5 så tränade hon fullt ut för tävling, men så ser det ut för det mesta inom trav… Även fast det är en ponny som fortfarande växte! I vilket fall så körde jag 4 ggr i veckan, 2-4 mil i stöten. Rask trav, intervaller eller långturer var det oftast! :)

[reachyourdream]
0

Jag tycker det låter bra, du skrittar ju mycket. En vilodag tycker jag är sunt att ha, ger lite tid för reflektion och vila. Å andra sidan vilar hästen ofta de resterande 22 timmarna av dygnet när inte rider, men jag har alltid haft 1-2 vilodagar för min häst.

EwaAngantyr
0

Jag tror 1-2 /dag vettig ridning med bra utrustning bara gynnar hästen.  Det är när man börja dra in hästen, rida för mycket på böjda spår och kräva att hästen ska gåi "form" som man börjar slita på den.
Hästar trivs oftast med att få komma ut och röra sig! Vilodagar tycker jag kommer lite automatiskt när det tex är dåligt väder, man måste göra nåt annat osv.