hjälp
när man har en häst som inte alls vill flytta sig efter tryck.. och dom sju lekarna ser han ingen anledning till att göra., trotts att han är nyfiken fast ändå lite roligt löjlig med saker. haha :) han ska bara fram men sen blir de läskigt tycker han men fram ska han. så om man inte vill köra level 1-7. hur bär man sig åt då?? allså all miljö träning är jag jätte nyfiken på. som sagt han är sex år och håller på med uppsittning. vilket börjar gå bra om man matar han under tiden :/ så gärna massa råd fast level har jag gett upp. vill verkligen komma igång men har fastnat helt
Låter som om det inte finns effektivitet, alla hästar kan de 7 lekarna för det är grunder i hur hästarna interagerar med varandra och leker med varandra. Speciellt de 3 första lekarna. De sista 4 är mer för att börja skapa en kommunikation mellan häst och människa.
Och jag kan rent krasst säga att om han inte flyttar sig för tryck, hur i hela friden ska ni kunna rida honom?! Det är ju livsfarligt att sitta på en häst som inte kan gå undan för tryck. För allt du gör uppsuttet är tryck, dina skänklar mot hans sida är tryck, dina tygeltag är tryck, och om hästen inte förstår att flytta sig för tryck från marken hur ska du kunna lära honom göra det uppsuttet?
Idag är jag på ett ganska så krasst humör, och jag känner att om ni fortsätter nu att rida in honom utan att lära honom gå undan för tryck, både fast och rytmiskt tryck så är han/ni en katastrof som är på väg att hända.
Och ska jag som Parelli-utövare titta på vilken level ni ligger på så är ni pre-level 1 alltså ni är inte ens med på kartan. Ledsen om jag låter hård och krass men om din häst inte kan klara av sakerna i "Kan du 1-2 Online" så är det egentligen inte läge att rida in heller. För om ni inte har nån grund, hur ska ni kunna bygga något?
Ta dig en funderare, levels-systemet är till för att guida och hjälpa en att inte ta för stora bitar åt gången. Det är en rekommendation och det är inte egentligen levlarna i sig som betyder något, det är inställningen och viljan att lära och hjälpa hästarna till en bättre tillvaro och bygga en kommunikation.
Jag har bara en obehaglig känsla av att det kommer komma ett "Vad var det jag sa" inom en överskådlig framtid.
Kontakta en NH-instruktör som kan hjälpa dig att få grunden rätt, för att om din häst inte kan flytta på sig respektfullt och lyssna så kommer detta inte gå dig väl tyvärr.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.