Början till problem?
Vi fick hem vårt 4-åriga sto (c-ponny) i juni i år. Hon är dominant och vi är nybörjare.' Vi testade på detta med horsemanship mycket på grund av att det kändes som en säker metod då barnen som ska rida är 10 och 12 år. Allt gick utmärkt, hon flyttade undan bakdelen och lärde sig väldigt snabbt och det gick fort innan det räckte att vi pekade på bakdelen så flyttade hon sig. I början var hon även väldigt tittig på promenader och ville gärna gå först, vilken ändrade sig efter ett tag och hon lunkade på i bra tempo efter, stannade när ledaren stannade osv. (Kunde bli lite sur när hon ville ha något, typ beta lite osv… men det har löst sig.) För ca en månad sedan så skulle hon få standardvaccinationen samt så började vi vaccinera mot botulism. Hon gillade inte att ta sprutorna alls. (hon fick ta 3 eftersom hon även skulle ta bort en mjölktand som satt löst och irriterade henne) Något hon, innan vi köpte henne, inte haft något problem med. (Det är samma vetrinär som hon haft hela livet) Nu i går så kom vetrinären tillbaka och skulle ge andra sprutan för botulism. Det gick helt och hållet åt skogen. Hon började direkt att visa agg när vetrinären kom och när hon skulle ge sprutan så stegrade hon sig. Något hon aldrig gjort innan. Jag fick hålla henne i mulen (skulle nypa där som skulle vara jämförbart med "brems". Som vetrinären inte hade med sig.) Vi hann då iaf få i henne sprutan. Även om hon började konstra efteråt. Sen var hon riktigt sur. Det har alltid gått och sätta på henne grimman i boxen bara genom att hon sträckte ut huvudet och vi stod utanför. Men det var motstånd mot det. Och vi skulle ta henne på en promenad , dottern på 12 år ledde henne och hon började direkt med att skulle springa iväg och beta, när dottern sa ifrån så stegrade sig hästen mot henne också. (Det är inte höga stegringar, kanske typ 50-60 cm, men tydligt budskap) Vi tog nu och först ryggade henne, sedan gick vi ner i paddocken och körde lite markträning, att hon skulle flytta bakdel, något som hon nu sa ifrån till med stegring. Vi ryggade henne ganska kraftigt. Troligen 10 meter. (blev riktigt förbannad) Vi kampade lite fram och tillbaka i paddocken tills hon faktiskt flyttade undan sig. Inte hela övertydande. Men vi fick igång med med longering sedan, den gick hyfsat. (Något som vi annars har haft ganska stora problem med. Vi har alltså problem med att få henne och gå överhuvudtaget) När det kändes som hon lugnade sig så provade vi med en kort promenad igen. Hon var lite tittig i början och ville tränga sig. Kom även upp i trav vid något tillfälle. Vi snurrade runt lite med henne då. Hur som helst så gick vi kanske 200 meter bort och tillbaka igen. När vi var på tillbaka vägen var hon lugn och släpade nästan huvudet i marken och kikade på stenarna istället. Så det kändes generellt som att vi haft en liten fajt med henne där vi vann. Även om hon kanske inte var helt övertygad. En fråga är då för er som har erfarenhet: ------------------------------------------------------------ Kan vi räkna med problem i framtiden… (Förstår ju att det kommer krävas en hel del markträning) Och är det någon som har några tips. Våra planer är nu att börja med longering mera på riktigt. Samt gå in lite mera på de 7 lekarna. Förövrigt så har hon haft en surighetsperiod nu. Samt lite duster med en häst (5årigt sto) i hagen. De är 3 stycken nu. En valack på 20, ett halvblods sto på 5 och vår häst. Halvblodet bestämmer i hagen. Nu på sista tiden har både halvblodet och vår häst varit lite suriga. Och sista månaden har hon varit ganska trög och ovillig i paddocken, men uteritter har fungerat bra. Hon har annars visat väldigt bra tendenser. Som vid ridining har hon vid olika tillfällen varit fullt koncentrerad på ryttaren. Det har räckt med bara röstkomandon och små tygeltag på långa tyglar för att styra henne. (förutom sista tiden) Så tips i massor mottages gärna
Att bara flytta bakdelen är inte en bra lösning, hästen ska gå att flytta på alla håll och kanter. En häst kan röra sig framåt bakåt, uppåt (stegringar och bocksprång) neråt, höger och vänster.
Var bor ni i landet? Eftersom det visats tendenser till stegringar när hon inte vill eller förstår så skulle jag ta ut en instruktör för NH som kan hjälpa er i början och se vad som är vad. För just när det kommer till stegring och det är barn inblandade så känner iaf jag att det är superviktigt att ta hand om problemet direkt.
Jag tror också att när vetrinären vaccinerat tidigare så blev det för hårdhänt, så att hon reagerade och mindes det negativa att den här människan gör ont och är obehaglig.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag håller med LinaN i #1
Antingen att ta ut en NH instruktör eller gå kurs i NH.
Hästen är en unghäst och kommer att vara det i några år till. Unghästar testar gränser och i 4-6 årsåldern blir de också starkare så de kan protestera starkare. Då är det bra att ta hjälp av någon instruktör eller någon som är van vid unghästar.
Felaktiga och farliga beteenden kan läras in fort, utan att det är meningen.
Håller med de ovan, men så får du tänka : hur är du när du håller på med hästen? Min ponny är svår att hålla på med om man själv är stressad, sur eller dylikt. Jag fick nästan alltid ta allt ganska mycket lugnare (men fortfarande bestämt) då min häst var såpass rädd för mycket att hon kunde stegra sig. Även emot mig.
Numera är hon en ängel, hela tiden, varje dag. ENDA tills jag själv blir uppstressad vill säga.
Sen är det ju bara min personliga åsikt, men jag är inte mycket för "vem som vinner" som om hästen och det du håller på med är en tävling. Jag tycker själv att man får samsas någonstans i mitten om det går. Antagligen protesterar väl hästen för att den inte är bekväm med något, eller saknar respekt helt enkelt
Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..
Som andra redan påpekat så skall inte barn vara inblandad med en stegrande häst, åtminstone inte oerfarna barn. Det kan lätt bli otäckt när dom lyfter och vevar med hovarna för dom har inte heller full koll på sin balans i den situationen och är man oförsiktig då så har man en hov i ansiktet av misstag.
Om du känner att ni kan klara av detta (utan barn) så gör så här. Direkt när hästen visar att den skall ställa sig på bakbenen så flyttar du dig snabbt runt hästen så du kommer åt att hota hästen med ETT rapp med repet mot bakdelen och tvinga den att flytta rumpan i SIDLED. Det betyder ochså att du skall ha ett sträckt (och långt) ledrep för att hästen inte skall sticka frammåt. Gör detta hårt och bestämt när det händer och vad som än händer efteråt så får du inte förfölja hästen, utan låt den få springa undan eller hoppa iväg utan att du följer efter. Det skall vara så hårt att det bara behövs en gång för att hästen skall flytta på sig. Du måste ligga före hästen i tanken och vara beredd samt veta vad du skall göra när det händer utan att tveka.
Efter att detta har hänt så ta en paus på ~30s så att båda får tänka igenom och smälta vad som hände. Fortsätt sedan med det ni gjorde innan som att inget hade hänt.
Anledningen till allt detta är att hästar har dålig balans i sidled och gör vad dom kan för att behålla den. När du hotar att smälla till den på rumpan så har den inget val än att komma ner eller välta för att komma undan Eftersom du blokerar vägen framåt med att HÅLLA i repet och då måste den sidledes. Har alldrig sett en häst hoppa i sidled på bakbenen så enda utvägen är att komma ner för att kunna gå i sidled. Allt detta kommer att ge hästen något att fundera på nästa gång den tänker stå på bakbenen och överväga riskerna. Detta är ungefär vad en annan häst skulle göra om den vill sätta den på plats.
Det enda negtiva med detta är att om hästen har något att säga dig som den tycker är viktigt så kommer den att hitta andra vägar att visa det och dom KAN vara jobbigare än att småstegra. Om inte så brukar detta bota hästen på 2-3 gånger från att stegra.
Kom nu ihåg att detta är inte helt riskfritt för er att göra så om du inte känner dig mogen för detta så ta hjälp av någon mera erfaren av unghästträning.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Tack för era svar. Och vi har en NH tränare i närheten som vi haft lite grundlektioner för. Men inget regelbundet. Men i början gick det ju väldigt bra med hästen.
Och hon har inte stegrat sig någon gång efter den dagen. Fast hon har varit sur och respektlös. Inget allvarligt utan mera dragit åt sitt håll när hon har velat det.
Och vi tänker ofta på att ta det väldigt lungt runt henne. Om hon känns i oblalans så göra saker överdrivet sakta, för att själva få ett lugn. Fast just nu är det ju lite svårt då vi är lite rädda för henne.
Hon har blivit väldigt hetsig runt mat också. Allt detta har skett på en relativt kort tid. Så vet inte vad riktigt som har hänt. Hon går men ett annat sto på 5 år som även hon är väldigt dominant och bestämmer i hagen. Vi ser ju att de inte är helt kontanta hela tiden.
Vi har hästen hos en "hästvan" person som haft hästar i hela sitt liv. Dock tror jag kanske inte hon riktigt är rätt person (det finns ju uppenbarligen hästvana personer och hästvana personer). Har börjat fundera runt lite på människor i kretsen runt omkring som har erfarenhet av ston som unghästar. Den biten vart man ska be om hjälp är nog den svåraste. Vi har fått råden bestå i att använda spö om hästen inte gör som man vill, och vi tror väl att det finns andra metoder även om de tar längre tid. Men vi har inte bråttom.
Dock är väl även erfarenheten att ofta fungerar väldigt bra med en "hästvan" person. Då kan hon sköta sig väldigt bra men när vi är själva beror det lite på humör. Ofta så struntar hon totalt i oss. Exempelvis om vi ska longera henne så står hon bara där och glor, Och ibland är hon jätteduktigt.
OK. Jag är fullt medveten om att vi har 0 erfarenhet av hästar, men har erfarenhet av andra djur och lite hjälper väl det till. Och behöver bli mera bestämda. Men hur skjutton ska man bli mera bestämd? Den största delen av tiden är hon jättego och gör allt rätt. (de problem vi haft har varit när hon ska tränas att hon inte vill gå framåt, om inte någon annan också går framåt. då följer hon gärna som en liten hund)
I dagsläget har vi bestämt oss för att köra hårt på markträning istället för att rida. Detta mycket på grund av att vi har haft lite strul med sadlar. Den sadeln vi fick med var på tok för trång, och vi hade en annan som passar bra i bogen, men inte ryggen. Nu väntar vi på en bomlös.
Om vi har tur så är mycket på grund av att hon haft ont i ryggen pga sadeln. Vi har ridit ca 5-6 dagar i veckan (lätt skritt och lite trav).
Så det känns lite som Saiipz menar. Att hon är obekväm med något. Och vi inte har lyssnat ordenterligt. Sen kanske det är många flera faktorer som även dem spelar in.
Vi ska ta kontakt med en tränare nu men har inte diskuterat så mycket med henne ännu. Det har varit aktuellt med vanlig ridträning eftersom hon fungerat bra tills nu så har inte diskuterat läget ännu.
Men tar gärna flera tankar och funderingar från andra. Ju mera funderingar ju mer har man ju att fundera på själv.
I början var hon lite strulig med det försvann ganska fort och hon var en helt suverän häst. När dottern red henne så hade hon totalt fokus på ryttaren. Dottern satt på med långa tyglar och växlade mellan stritt och trav och svängde hit och dit utan någonting. Bara med lite små hjälper.
Från det till att börja stegra. Så någon allvarligt fel har vi ju gjort.
5år är en sådan där ålder där hästens kropp börjar få kapacitet medan huvudet är fortfarande i pubertetsåldern så man får räkna med att det kan bli ungdomsprotester. Speciellt när det nu blir kallare ute, då brukar hästarna piggna till.
På det du skriver så söker hästen var gränserna går med er och därmed testar och ser vad för resultat den får. Beroende på det resultatet ni ger tillbaka så antingen tar den för sig mer eller anser att det inte var en bra ide att göra så. Det är upp till er att läsa hästen och ge den ett rättvist svar på "frågan" den ställde.
Tänk alltid på vad en annan häst skulle göra om den blev behandlad på det sättet. Det är därför det alltid är så givande att sitta och se på när hästar hanterar andra hästar och därmed lära sig från dom bästa. Det är egentligen det som NH går ut pǻ, dvs att tala ett språk som hästen redan kan och förstår (även om våran dialekt kanske inte alltid är så lättförstådd för dom:-).
En liten sak som jag ofta ser är att om hästen är bra att ledas på backen i alla riktningar utan protester så är den oftast bra att ridas ochså och vice versa åt det dåliga hållet. Detta går ofta båda vägarna, dvs om den är bra att rida så är den ofta bra att leda, det verkar ofta som att det ena ger det andra.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Tänk oxå på vad en ledare har för egenskaper:
-Snäll, tålmodig, säker, konsekvent, pålitlig, prestigelös, värnar om sin flock, tydlig, självklar
Hon är INTE;
- arg, frustrerad, irriterad, i tidspress, resultatinriktad. Hon tänker aldrig i vinna/förlora tankar.
Hon är här och nu och reagerar på vad som händer just NU!
Kan vara bra att rannsaka si själv ibland. Så fort vi visar negativa egenskaper så sjunker vi i hästens ögon!!
tack igen för svaren. Nu har det gått riktigt bra med henne och hon har blivit lite "normal" igen. Så kanske var det en liten fas efter vetrinären kom och stack henne. Dock är hon fortfarande lite avvisande när man ska klappa henne på huvudet. Det är inte populärt längre. Innan så kom hon gärna fram och la huvudet imot. Så får kanske se om vetrinären kan hitta på en annan metod än en brems grej om en månad när det är dags för nästa vaccination.
Och vi försöker tänka på hästsätt även om det är svårt med så pass liten vana som vi har. Det vi kan är ju från böcker i dagsläget, men det går framåt :D
Kommer nog att utnyttja forumet mera när vi kommit mera tillsans igen. Bara markträning just nu. Och det går bra. Så om ni har några förslag på övningar (som kanske en häst kan tycka är lite givande också) (har läst på om 7 games osv… men vill inte bli för tjatigt så brukar bli ca 10 min om dan)
#8 titta på artiklarna "KAN DU" här på sidan, där finns kreativa sätt att använda sig av de 7 lekarna UTAN att det blir tjatigt ^^ De sju lekarna är grunden, resten är lek och konst!
Du kan kombinera alla lekarna med varandra, kan ni göra circling medan du slänger repet över ryggen på hästen utan att hon ökar eller blir rädd? Kan du göra yoyo-leken medan då står i svanshöjd eller vid sidan av din häst och inte bara framför? Utmana dig själv, och hästen och framförallt DIN FANTASI! Det är här magin börjar komma! :D
När det gäller sprutor: Vi brukar träna (eller bara kolla) att våra hästar ska vara lugna att sticka. Simulera med en tandpetare. Stå vid hästens sida och "stick" med en tandpetare där veterinären sätter sprutan. Håll ett jämnt tryck, inte hårt. När hästen böjer huvudet mot dig och slappnar av så slutar du. Jag tränar med godis, så jag berömmer och ger lite när hästen är lugn och avslappnad och jag tar bort trycket. Gör det ofta och korta stunder. Då blir både du och hästen lugn med detta och det blir inte så stor sak. Funkar det bra kan ni låta andra personer träna samma sak. Men skulle det INTE funka bra, om hästen får panik eller stegrar, så sluta! Kanske kan ni träna att bara klappa/klia där man sticker, sedan nypa lite lätt i skinnet osv. Men ta det lugnt och utsätt er inte för fara!
Hade tidigare en häst som var väldigt rädd för sprutor och skadade fler veterinärer. Önskar att jag hade vetat om denna övning då. Våra nuvarande hästar märker knappt att de blir stuckna (men vill gärna ha godis efteråt, och det gör mig ingenting).
#10 min han bryr sig inte, han bara står där med spetsade öron och undrar varför vetrinären inte står kvar o klappar på honom mera. ^^
#10 har testat detdu beskriver på min B-ponny (ja, min stora farliga B-ponny på 118 cm som veterinärerna skjuter med blåsrör) och han bryr sig inte ett dugg om tandpetaren, varken när jag eller någon annan gör det. Ändå har jag faktiskt tryckt ganska hårt.. Men sprutorna är en omöjlighet. Han börjar till och med springa i boxen när han ser vets bil :(
Isa Aronsson
www.stallequino.se
"#12 av Spiritinthesky " Vad händer om du ger sprutorna? Det kan ju vara veterinären och lukten av veterinär som hästen är rädd för. En av våra hästar är prexis en sådan och när vi gav hästen sprutan så var det inga problem i jämförelse med veterinären.
Lycka till
#12 Håller med Brollan här. När jag pencillin-spruta mitt fullblod för många år sedan fick inte vet komma i närheten, han stod utanför 3 boxar bort och berättade hur jag skulle göra (första gången jag spruta en häst) Sen fick jag sköta resten själv.
Vaccinationer gick bra om han kom civilklädd och i sin privatbil på väg till jobbet och vi var första kunden för dagen. Då lukta han inte massa rengöringsmedel och grejor.
#13 jag ger tyvärr inte sprutor… då svimmar jag. Haha. Men min pappa har försökt vilket gick bättre, men inte tillräckligt bra för att få in allt vaccin.
Ponnyn i fråga börjar bli till åren, men när det gäller honom ska man inte luras av hans söta utseende, korta ben eller år han samlat på sig. Han är envis som synden och vet precis vad han vill och inte vill.
I dag (efter 10 års ägareskap) har vi helt enkelt bestämt oss för att vi inte ska envisas med honom. Det funkar bra att skjuta honom med blåsrör, även om det kostar några hundralappar extra.
#14 helt sant det du säger =)
Isa Aronsson
www.stallequino.se