Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1529 ggr
Peppe
1

Ettårshingst som sparkar?

Kollade på en häst idag som var världens myspropp, väldigt gosig och samtidigt inte alls "på" eller skulle gå över en. Fanns inga sådana hingstfasoner som att nafsa eller veva med frambenen.

Han hade stått inne ganska länge när han släpptes ut i hagen, meningen var att han skulle springa och visa upp sig men när han inte ville det så skulle vi ta in honom i stallet istället. Då ville han inte alls vara med utan vände helt enkelt baken mot ägaren och sparkade. Först vände han sig om och hotade lite, sedan när hon gick efter honom så hotade han först och fullföljde sedan med en spark innan han gick igen. Jag kan kanske tycka att det hade gått att närma sig honom annorlunda, men faktum kvarstår att han sparkade.

När han fått vara ifred 1 minut var han lika gosig igen och ville komma fram och följa med.

Han visade inga tendenser till att sparkas varken innan eller efter. Att han inte ville bli fångad 30 sekunder efter att han just släppts ut ser jag inte som konstigt alls. Däremot att han uppenbarligen ville flytta på sin ägare, jag vet inte vad jag ska tro om det riktigt.

Är detta nåt som inte är helt ovanligt hos ettårs (hingstar), nåt som kommer försvinna eller är det en varningsklocka?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
0

Skulle väl snarare säga som så att ägaren vart den som gjorde fel och fick sota för det iom att ägaren blev sparkad. En häst som sparkar kan inte sparka om man vänder rumpan ifrån sig (bakdels-avstängning/disengagement) så hade jag adresserat "problemet" bett honom flytta sin rumpa varje gång han hotar med att sparka.

Och om detta är en engångsföreteelse eller ej, vet inte. Kompisens ettåriga hingst stegrade sig när jag bad honom flytta sig för fast tryck, för han förstod inte just då hur han skulle göra. Även om vi tränat det flera gånger innan både dagen innan och under samma dag. Så han trodde han bara hade ett håll att gå åt och att det var uppåt.

Något jag hade tittat efter på den här unghingsten du titta på är gjorde han det långsamt-överlagt eller vart det mer snabbt-panikartat när han sparkade? Det säger mycket om vilken psykologi man ska hantera honom med. Var det långsamt och överlagt så är han en häst åt det dominanta håller, vart det snabbt och panikartat så är han åt det otrygga hållet och varje kategori kräver sin specifika approach. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Peppe
0

#1 Det gick till såhär;

1. Hon går fram till huvudet, han viker undan och går bort.

2. Hon följer efter i en position snett bakom till vänster, ca 1 m ifrån.

3. Han börjar hota, viker bakdelen mot henne.

4. Hon håller sin position, han sparkar, träffar ej

5. Hon ryter i och han går/springer iväg en bit

Allt detta inom loppet av 3 sekunder

För mig var det tydligt att han ville flytta på henne, och när hon inte flyttade sig så sa han till på skarpen.

LinaN
0

Ja, inte konstigare än så. Hon vart oförskämd och han sa ifrån.

Vi har 20-åriga valacker i vårt stall som gör så om de blir förorättade. Han uttryckte bara att han inte uppskattade att bli vallad/jagad. Däremot om ägaren jämt gör så kommer det bli ett etablerat beteende speciellt om han lyckas sparka OCH blir lämnad ifred. Då programmerar man in ett oönskat beteende.

Efter första hotningen hade jag kastat ut ledrepet mot hans bakben eller hela grimman eller vad man nu har för att visa att det inte är rätt svar att sparkas även om man tycker människan är obehaglig.

Så jag tror inte detta är en varningsklocka alls, detta vart bara sunt beteende som sa "låt mig vara" finns så många andra sätt man kunde gjort för att få in honom igen utan att det skulle behöva bli en maktkamp.

Och sen det har inget med att han är hingst att göra, ett sto kunde lika gärna gjort det, eller som våra gamla gubbar i stallet som varit vallacker de senaste 18 åren…

Peppe
1

#3 Det syntes att hon var på väg att kasta hela grimman men hon hejdade sig nog eftersom vi var där och tittade 😉

Skönt att höra. Jag kände mig väldigt kluven där ett tag men när jag tänker på det så dels hade jag själv aldrig gått efter på det viset, hade hon inte gjort det så hade det aldrig hänt. Och brukade han göra så ofta så hade hon inte släppt honom lös ut från lösdriften utan fångat honom där inne och sedan lett honom ut, alternativt fortsatt försöka få dom att springa och visa upp sig istället för att gå fram och visa hans "dåliga beteende" så att säga.

En väldigt trevlig häst i övrigt 🙂

LinaN
1

#4 Dumt att hon hejda sig, kunde ha tillrättavisat precis som en ranghögre häst hade gjort. "Om du sparkar mot mig så biter jag dig i arslet!"-attityden ^^

Men förstår att hon lät bli om det vart folk där som är potentiella köpare ^^

Peppe
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu står han här hemma!

En känslig, pigg och vaken kille. Verkar vara bakskygg, i vilken grad vet jag inte än, så jag tror att sparken kan ha en del med det att göra.

Jättemysig och jättesnäll är han i alla fall 😍

Ska ta nya bilder någon dag 🙂

LinaN
0

Härligt! Är det bakskygghet så är det ju inte konstigt han kickar!  Då är det massor med friendly och approach and retreat som gäller! 

Söt verkar han vara iaf!

EwaAngantyr
0

Håller med Lina!!  Men man ska veta att en hingst är ALLTID dominant! 
Mer eller mindre men så länge de har kulorna kvar så är de dominanta!

Peppe
2

Kulorna ryker på torsdag 🙂

EwaAngantyr
0

Låter klokt!!!  :-)

LinaN
0

#9 bra, kom på att jag ska ringa kompisen o kolla om han bokat tid för sin unghäst…. en LBE high spirit 1årig hingst….