Repgrimma och träns
Funderade lite på dethär med att rida med repgrimma. Om man vill rida med träns i början, bör man då plocka bort nosgrimman? KÄnns som om den kan ligga och trycka på repgrimman annars, men det kanske bara är jag..
Observera att jag inte har egen häst/sköthäst/medryttarhäst eller dylikt, och kan därför inte testa själv. Därav min fundering.
Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Ett litet sidospår, har alltid undrat lite varför det är okej att ha repgrimma under tränset, men inte en vanlig nosgrimma lika löst spänd som repgrimman… Båda hindrar ju hästen att gapa om de är så pass tighta alternativt så är ingen av dem tillräckligt hårt för att påverka = inga problem att ha nosgrimma om man vill. 🙂
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#2 jadu, för att många fortfarande spänner nosremmen så de med nöd o näppe får in 2 fingrar under remmen. Fast jag kanske generaliserar, vet att majoriteten i mitt stall har sina nosgrimmor för tajt.
Men du har helt rätt, en repgrimma som hindrar hästen från att gapa/gäspa är precis lika illa som en nosgrimma som hindrar hästen från att gapa och gäspa.
Mitt största problem när det gäller nosgrimmor är att hittar jag en i Xfull som passar min häst så är den för tajt oavsett om jag har den på yttersta hålet eller ej så därför är det lika bra o slänga skiten. Ibland på tävlingar o så så har jag ju nosgrimma på för att man måste enligt TR men då är den så löst spänd det bara går, och när jag rider hem tar jag av den helt eller knäpper upp den och säkrar remmarna så de inte fastnar eller slår honom i ansiktet om han ruskar på huvudet.
Från början så vart nosgrimman avsedd som en grimma i det militära. Man tog helt enkelt av sidstyckena med bett och kvar på huvudet satt grimman. Så förr vart bettet löstagbart från grimman, idag är det tvärt om, grimman löstagbar från tränset + bettet. :)
Men när man tittar på militärgrimman + bett så ser man att det är rätt stort utrymme för nosen så gapa och gäspa kunde hästarna :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#3 känner igen det där med att nosgrimmorna ofta är i minsta laget. köpte ett träns i somras som jag inte ens fick runt nosen på Blacky. Visst att han inte har så nätt huvud men det gick liksom inte ens att knäppa i första hålet… förr i tiden vet jag att problemet ofta var tvärt om, nosgrimmorna var enorma. Undrar om trenden att dra åt hårt har gjort så tillverkarna gör nosgrimmorna mindre nu för tiden?
Jag använder nosgrimma för syns skull, han har som sagt inget nätt huvud och det är inte så vackert utan nåt som bryter av lite… Nu är den ju så löst spänd (yttersta hålet av gammal stor modell) och dessutom rids han inte med handen på sånt sätt att han brukar känna behov av att gapa. Skulle han vilja så kan han.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#4 det är säkert så, att iom att folk drar åt mer nu än förr så har det gjort att de inte behöver ha svängrum….. bedrövligt…
Just det med att nosgrimman snörar åt käken vet jag redan, vilket gör att jag tycker det är lite irriterande när de är sjukt hårt spända på ridskolan där jag rider..
#1 Det var precis det som frågan var ;) Är nosgrimman ivägen för repgrimmans funktion (även om den var luddigt ställd). Så tack för svaret :)
Valar Morghulis
#6 om de är hårt spända på ridskolan så spänn ut på den hästen du rider på. så åtminstonne din timme får hästen möjlighet att kunna röra på käken.
Om du har repgrimma + träns med nosgrimma så ja, även om den är löst spänd kommer den störa repgrimmans funktion.
Såtillvida att man inte knäpper den innanför repgrimmans "underkäken" rem….. hoppas bilden gör det lite klarare.
Om repgrimmans funktion ska vara optimal med nosgrimma på tränset oavsett hur tajt det sitter så ska det knäppas innanför repgrimman under hakan så att säga. Inte så att repgrimman fångas av nosgrimman.
Det är det jag försöker göra. Förstår hur du menar :) Tack för hjälpen
Valar Morghulis
:)
#2: Jag har min ridrepgrimma rätt tight för att den inte ska glida runt så mycket. Där finns det en funktion till det, men att ha nosgrimman så spänd finns det ingen vettig anledning till.
#10 Du använder den repgrimman som en kapson mer eller mindre. Och en kapson ska sitta stadig för att ge önskad effekt och tydlighet. :)
#11: Helst nu när jag dessutom han gelunderlägg under den blir den kapsonlik. Men han går fram bättre då än utan underlägget, blir så skarp utan det. För en häst som vanligtvis går som om handbromsen var i äfr det onödigt med skarpt framåt, gör inte saken bättre direkt. ;)