Hjälp med stark häst
Hej, jag rider ett varmblod sto på 14år som är väldigt stark och stum i munnen. Jag har nu en tid ridit på hack, men hon har även börjat gå emot de och blir riktigt stark så jag knappt orkar hålla henne.
När jag rider på bett så lägger hon oftast tungan över bettet och drar emot eller så viker hon tungan bakom bettet och tycker ifrån.
Detta blir ju farligt i längden då hon kan täppa för luft vägarna och stupa.
Vad ska jag göra. Vill liksom inte att hon ska sticka med mig, och vill ju kunna rida henne utan att behöva få kramp i armarna efter 5 min för att hon bara drar emot en massa.
OBS, inte jag som rider på bilden.
One Rein stop kan vara lösningen för att stoppa rusandet och återför "kontrollen". Finns en artikel om ORS här på sidan.
Annars så gäller det att få henne lyhörd för små hjälper.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Vad händer om du longerar hästen inspänd? Går den imot och bråkar med inspänningen då ochså?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Longerar jag henne så springer hon bara runt och runt, går inte få henne att trava sakta, och sen på ena sidan travar hon med linan sträck och andra så kommer hon ganska nära :o
har du tränat horsemanship på marken med henne??
Det jag ville veta var om hon bråkar med inspänningen lika som hon bråkar med tyglar?
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
EwaAngantyr - Nej provade idag för första gången och de gick super.
Brollan1 - provade longera med gummisnodd idag men hon är likadan och bara springer på. Dock är ju inte jag världens bästa på att longera men
TS, håll inte i henne. Vill hon hänga i tyglarna, så ge efter så det inte finns något för henne att ta spjärn mot. Blir det dragkamp kommer du aldrig att vinna. Om du behöver förhålla så gör det kort och ge sedan genast efter minst lika mycket och förhåll igen, om det behövs.
Låter som ryggproblem, speciellt då hon ochså ser ut att vara tvungen att ridas med halsförlängare. Gissar att det inte går att rida i riktig avslappnad samling med denna häst heller? Stel i ryggen och kort i steget? Svår att sko? Troligen oliksidig?
Lycka till
#8: Hon har inga fel på ryggen och är inte svår att sko.
Och nej de går inte att rida henne i form, men det är för att hon är stel för att hon endast blivit riden sen i april.
Och har oftast fina långa steg. Och hon har blivit riden med gummisnodd 3 gånger.
#7: Om jag inte håller i henne så sticker hon med mig, vill ju kunna rida med andra och hålla ett lugnt tempo men de går inte, för när jag rider med andra får hon tävlings instinkterna och då blir stark.
#9: Grejen är att du ALDRIG kan hålla fast en häst som vill dra, den tar spjärn mot tyglarna och går ändå. Du kan aldrig någonsin vinna dragkampen. Därför måste du ge efter och förhålla, ge efter och förhålla hela tiden, aldrig någonsin bara dra mer än några sekunder i taget.
Om det inte är något fysiskt eller sadeln så faller ansvaret på dom som rider eftersom det bara är dom som håller hästen i munnen och därför är dom enda som kan göra munnen sämre. Det är alldrig hästen som mentalt förstör sin mun, utan våran hantering av den. Om du inte vet varför så ta en kamera och filma er och se om du kan upptäcka anledningen till att munnen blir sämre.
Hur länge har hästen ridits?
Lycka till
För min del så låter det som om grunderna är trasiga. Förståelse för att gå undan för tryck och sen låter det också som en häst som faller under kategorien RBE, Right Brain Extrovert, att hon springer när det är något som gör ont, när hon inte förstår, när hon tror att hon inte förstår, när hon inte tycker hon får ledarskap, när hon blir stressad osv…
Horsenality är ett diagnosticeringsverktyg som folk som använder Parelli NH använder sig av för att lättare kunna ta fram strategier för en hästs rehabilitering eller utbildning. Vissa tycker det är skit men jag finner det användbart då det många gånger är väldigt exakt och kombinerar man sedan med flera andra varianter av hästpersonlighets-mallar so mtex Klaus ferdinand hempflings 24-karaktärer så får man en otroligt bred bild av hästens behov, personligheter, typ av träning och även typ av människa de passar bäst med.
Jag hade återgått till att leka principlekarna med denna häst tills hon är trygg med att leka dessa, sen gå vidare till menings-lekarna (purpose games) sen när det kommer till att hon sticker, One rein stops (finns artiklar om detta på sidan) och pattern interrupt dvs att man gör något som stör hennes invanda mönster i det här fallet att sticka då stör man detta genom att snabbt och effektivt avbryta hennes stick-försök och tvingar henne att börja tänka.
Och hästar tänker när:
De korsar sina bakben + att det stänger av framåtrörelsen vilket innebär att hästen inte KAN sticka
När hästen tuggar och slickar så börjar det hända saker i huvudet på den.
När hästen sänker sitt huvud i höjd med eller nedanför sin manke, för då slutar kroppen producera andrenalin och producerar istället trevliga endorfiner.
Gäspar hästen har man fått avslappning.
Det jag har skrivit har är skrivet med bakgrunden att det är en 14år gammal häst och den borde rimligtvis vara inriden, vilket även innebär att gå undan för tryck. Om nu hästen inte är inriden förrän efter att ha avslutat tävlandet vid 12års ålder då kan man väl misstänka det som "#12 av LinaN " skriver om grunderna.
Lycka till
#13 finns MÅNGA som rider och tävlar hästar som har otillräckligt grundutbildning…. just saying… att tävlingskarriären är avslutad är ingen garanti öht.
#14 : vad menar ni att gå undan för tryck? Menar ni så skänkeln eller vaddå?
#15 lek nr 2 piggsvinsleken.
#16 hon kan flytta för tryck, har börjat träna parellis NH nu. Och när jag börja rida henne så var hon inte lika stark men har blivit starkare och starkare.
Har hon gått på travet innan? Dom brukar ju vara lärda att dom ska ligga på för att hålla balansen när dom travar. Hur beter hon sig om du konstant gör övergångar? Bättre eller blir hon stressad?