Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettutrustning
Läst 826 ggr
Ridtravartjej
0

Repgrimma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har precis börjat träna NH i repgrimma och lärt mig göra egna. Men vill lära mitt sto att ridas i den, så vill gärna ha tips på hur man ska gå till väga för att kunna rida henne i den? Har provat en gång, men gick inte jätte bra.

Brollan1
0

Rid i "Two reins", dvs både bett och grimma med dubbla tyglar. Gå sakta över till grimmans tyglar men använd bettet när hästen inte förstår. Så småning om så kan du rida endast på grimma.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
0

Börja med att lära din häst gå undan för tryck i grimman. 

Håll i knuten och be henne sänka huvudet, håll i ena sidknuten vid nosen o be henne svänga huvudet åt det hållet, gör samma på andra sida. Håll i knyten och dra den mot hennes bringa/hals som om du skulle stoppa henne från att gå framåt.

Hon ska ge efter för trycket lätt och ledigt. Hon ska följa känslan hon får av grimman. Även att backa för trycket över nosen.

Detta gör du från marken först. Sen kan du göra det med tyglar fastsatta i knuten under hakan medan du fortfarande står på marken men med tyglarna över halsen och tar i tyglarna medan du står bredvid och kontrollerar att hon fortfarande förstår när du inte står vid hennes huvud. 

Prova sen göra detta i skritt.

Passa även på att lära in ORS, finns artikel om det här på sidan, så du har en nödbroms.

SEN kan du sitta upp och be henne flytta huvudet åt sidan, göra en stillastående ORS och sen kan du börja skritta i grimman på inhägnat område tills du känner att hon lyssnar i skritt trav och galopp.

Lägg upp det så att du når framgång, hoppa inte över något moment utan se till att varje del fungerar.

Ska du rida ut, så hade jag tatt det säkra före det osäkra och tatt det vanliga tränset ovanpå repgrimman med tyglar IFALL det blir en krissituation.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ridtravartjej
0

#2 : Tack för bra beskrivning :D
Kanske lite svårt att ha det vanliga tränset under för jag rider på hack, men får prova :D

LinaN
0

#3 du ska inte ha det vanliga tränset  under du ska ha GRIMMAN under.

Har ridit med mekaniskt hack över repgrimma och det har gått bra. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.