NH på unghäst?
Hej!
Jag har sett på några Parelli videos där de arbetade med föl och började undra… Jag ska troligvis bli medryttare på en 3åring, dock är hon just nu inte riktigt inriden. Inledningsvis ska jag därför enbart sköta om hästen tills ägaren har ridit in henne ordentlig. Jag är superintresserad av NH men har själv aldrig praktiserat det.
Min fråga nu är om det är stor risk att jag skulle förstöra hästens vanliga (klassiska) grundutbildning om jag skulle börja testa nh på henne. Tänkte isåfall börja med 7games.
Är jag bara nojjig eller är min okunskap ett möjligt problem?
Välkomnar och tackar för alla era tips och råd
Ser inga som helst problem i detta.
Många gånger så är den traditionella engelska ridningen inte tillräckligt grundläggande. utan man är nöjd om hästen går att sadla och tränsa innan man sitter upp.
medan man inom NHn ser till att ha en häst som svarar på signaler och kommunikation från marken innan man sitter upp och genom det vet hur hästen reagerar i olika situationer.
En sak som jag ser "ofta" är hästar som inte lärt sig att gå undan för tryck ordentligt, de kallas ofta istadiga och sparkar mot skänkeln, eller bockar när de får skänkeln emot osv. Med ett bra porqupine-game så kan hästen och förstår vad fasta tryck innebär. Bara för att ta ett exempel, alla sju lekarna är i mina ögon väsentligt för att man ska kunna rida en häst oavsett disciplin för allt går ihopa, allt hänger samman i slutändan. Att rida är en blandning mellan friendly game, hästen ska acceptera människan på sin rygg, porupine- hästen ska acceptera och förstå fasta tryck och människans skänklar och vikt, driving game-hästen ska acceptera och förstå när man rider lätt mm, yo-yo-game hästen ska acceptera och förstå övergångar upp och ner, sideways är början på alla sidvärtesrörelserna, circling är alla volter,serpentiner och annat man ride för att lösgöra, squeeze är att hästen tolerar och förstår att gå mellan och över saker inte är farligt och framförallt vid lastning är det praktiskt o han en häst som klarar sådana övningar :)
okunskap är alltid ett möjligt problem, men såtillvida att du inte har tillgång till en instruktör så får man helt enkelt lära sig genom trial and error ;) och hästar är smarta, de lär sig snart vem som hanterar på ena eller andra sättet. min häst drar pennor med folk som inte sysslar med NH och de låter honom komma undan med en hel del hyss, medan jag själv sällan utsätts för bus-attentat av karaktären att han enbart vinner för egen vinnings skull (tex sliter sig och får springa iväg o ställa sig och tugga gräs medan folk är upprörda för att de tappade honom ^^)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Dålig NH är lika dålig som dålig ridning och förstör lika mycket. Bra NH är lika bra som bra ridning för hästen.
Men det är som "#1 av LinaN " skriver "får man helt enkelt lära sig genom trial and error" och så länge man använder huvudet till att fundera på varför saker händer så ligger man oftast på en "säker" nivå. Det är när man gör saker utan att veta eller fundera på "varför" som det ofta går fel.
NH är en utveckling för både mäniska och häst, mäniskan för att det i bästa fall öppnar ögonen för hur hästen tänker och varför den gör som den gör. För hästen så är det en väg att kommunicera med mäniskan på en enklare nivå.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Klart att dålig markhantering förstör även ridningen men har svårt att se hur 7-games skulle förstöra för hästen. Du kommer lära dig under tidens gång bara du är mottaglig för hjälp och förändring.
Däremot skulle jag dubbelkolla så det verkligen är ok att du använder dig av NH med ägaren. Alla är inte öppensinniga.
Jag är själv medkusk och jag praktiserar PNH i allt jag gör men det är ägaren medveten om och det är ok för henne även om hon själv inte är superintresserad.
Jag var i en liknande situation som du när jag skaffade min första häst, jag var jätteintresserad av NH men hade aldrig haft möjlighet att utöva det förut. Jag har dock inte gått en enda kurs eller tagit hjälp av någon tränare utan har lärt mig allt jag kan om NH på egen hand tillsammans med min häst och det har funkat jättebra ändå. Därför tycker jag att du absolut inte ska vara rädd att börja träna NH med din unghäst bara för att du inte har gjort det förut, så länge man bara har lite förståelse för varför hästar gör som dom gör tror jag att det är väldigt svårt att på något sätt "förstöra" en häst med NH, snarare tvärtom.
Kom ihåg bara att NH i första hand inte lär hästen, utan dig. Hästen kan redan en massa saker, det är bara du som måste lära dig att förmedla vad du vill :)
Tack för era svar!
Jag pratat med ägaren och efterhand visade det sig att de faktiskt själv börjat NH med hästen!
Kan någon vara så snäll och länka till 7 games beskrivningen, jag hittar inte den som är fullständig! tack!
Välkomnar och tackar för alla era tips och råd
#5 varje lek är presenterad i en egen artikel här på sidan :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
NH förstör ingenting om man gör det rätt! Kul att även ägarna börjat med det! Allt blir så mycket lättare med lite NH i ryggmärgen!
Vad jag fått lära mig så bör en häst få bli åtminstonne två år innan man börjar träna NH, just för att den skall ha lärt sig språket och förutsättningarna korrekt från andra hästar först. Så kan vi bara nyttja det sedan o vi lär inte hästarna fel.
Fast jag har ju iofs hanterat mina unghästar redan från dag 1 för att de skall vara trygga i min närvaro och för att kunna sköta sånt som verkning, hagbyte, veterinärbesök m.m. De lever ju ändå ett liv med oss som skall skötas. Om än med minsta möjliga hantering…