Vitlök i foder ris eller ros?
Har idag mailat tillverkarna av primero total och ifrågasatt varför de använder sig av vitlök i fodret då det finns forskning som stödjer att hästar kan få anemi av stora mängder vitlök i fodret under en kort period eller i små mängder under en lång period.
Hur ställer ni er till det faktum att det är ett samband mellan vitlök och anemi hos häst?
fodrar ni med vitlök? visste ni om att vitlök är "giftigt"? Visste ni om att så lite som 32 MILLIgram är tillräckligt för att på lång sikt ge en häst anemi?
Anemi = blodbrist.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag betraktar vitlök som en medicin och anser att det endast ska ges då det är medicinskt befogat och under kort tid.
32 milligram per kg/kroppsvikt har visat effekt på luftvägsproblem. dock efter 83 dagars giva visade samma häst tecken på anemi vid blodprov.
"Garlic ( Allium sativum) is claimed to have many beneficial properties to the health of humans and animals. It is commonly used in horses e.g. to treat respiratory diseases and infections in the horse's lungs. However, in addition to possible positive influences it may have adverse health effects. This study shows that long-term supplementation of dried garlic at a level of 32 mg/kg BW seemed to reduce the amount of tracheal symptoms and accumulation of tracheal exudates. Also the amount of neutrophil cells in the tracheal mucus was smaller in the garlic supplemented horses. Concerning the adverse effects, Hb, HcT and RBC values of the supplemented horses showed a tendency to decrease during the 83-days study period indicating slight anaemia in those individuals. Consequently, it is possible that even low garlic supplementation levels can be harmful when the supplementation period is long."
Influence of garlic supplementation on respiratory health and incidence of anaemia in horses.
Author(s): Saastamoinen, M. T. ; Hyyppa, S. ; Sarkijarvi, S.
Editor(s): Ellis, A. D.; Longland, A. C.; Coenen, M.; Miraglia, N.
Source: The impact of nutrition on the health and welfare of horses. 5th European Workshop on Equine Nutrition, Cirencester, UK, 19-22 September, 2010 Pages: 280-282 Published: 2010
Tydligen har de ändrat formulan och tagit bort vitlöken helt ur fodret nu under sommaren. så att primeron kommer vara vitlöksfri framöver! :D
Nice! :D
En tjej här fodrar med vitlök i kvällshinken så det stinker vitlök i hela stallet. Hon predikar bara om att det är bra hälsoeffekter.
Själv har jag ingen aning, har aldrig fodrat med det.
#4 läs inlägg #2 där framkommer hälsoeffkterna. visst det hjälper mot luftvägsproblem, men det ger anemi i längden.
om man räknar på att 1kg häst = 32 MILLIGRAM vitlökspulver som är i exemplet ovan. Så räknar man att hästen väger 500kg, så är det alltså 500 x 32 milligram = 16 gram (om jag räknat rätt nu)
16 gram är väldigt lite, det är nog inte ens en tesked. Men det räcker att ge 16 gram om dagen i 83 dagar för att hästen ska bli anemisk….
#2: Japp, man ger det (som alla mediciner) under begränsad tid. 7 till 14 dagar är en rimlig behandlingstid att utgå från. Förutom nytta mot luftvägsproblem med mera, så är det ibland just den anemiserande verkan man vill åt.
Att använda vitlök som medicin kan jag förstå, eftersom den ändå ger bra hälsoeffekter. Men om det nu ger anemi bör jag nog visa detta till min kompis i stallet som utfodrat med vitlök i flera år, hon kanske helt enkelt inte vet om detta. Vad bra att du delade detta LinaN så vi som inte visste kunde ta del av detta!

Jag gav vitlök förr, men märkte absolut ingenting. När så den där studien om anemi kom så slutade jag helt.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Det enda jag märkte var väl att myggen inte var lika glada i att attackera oss när vi var ute i skogen, men numera äter jag så mycket vitlök i maten att det räcker för både mig och hästen *ASG*
bättre o spraya vitlöken utanpå isf.
Men som medicin såsom #6 säger är ju en helt annan femma. Har gått med i en grupp på FB som är grymt duktiga på det här med att fodra hästarna med olika naturprodukter, tex nässla, pau darco osv för att hjälpa hästen att må bättre. Djävulsklo vid inflammationer som man annars ger smärtstillande för och diverse, väldigt intressant eftersom de får en smärtlindrande effekt UTAN bieffekter som diarre eller allergiska reaktioner hos hästen.
Att kombinera traditionell vetrinärmedicin med alternativa behandlingar tror jag på. Idag är det ju ingen som rynkar på pannan åt akupunktur på hästar, men första gången det kom så tror jag många var skeptiska.
i det vilda äter ju hästarna själva vad de behöver i form av växter om de har brist på något eller behov av något särskilt ämne, så händer det även att de slickar på rost, äter lera beroende på vilket ämne det är de behöver få i sig, vitaminer eller mineraler.
#9 Det där med alternativa behandlingar är mycket intressant, vad heter facebook sidan? 🙂
#10 skickar PM.
Haft funderingar på att ge det nu just för att min häst har luftvägsproblem och hostat rätt rejält i perioder under sommaren. Men nej, tror inte jag kommer ge det.
Kanske om hostan blir värre och håller i sig mer även under den kalla årstiden.
Någonstans på iFokus forum finns det en diskution om just detta där jag grävde fram en forskningsartikel som sade att STORA mängder vitlök gav anemi MEN endast STORA mängder av vitlök. Små mängder var totalt ofarligt. Dom som är intresserade kan ju söka efter den. Några "naturlläkemedelsläkare" hade vitlök som något sorts utvärtes omslag på mäniskor med stora sår och blåsor som följd. Så att BARA ha det utvärtes är inte helt riskfritt. Det är koncentrationen och tiden som är det viktiga om det skall bli skador eller verka läkande.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#13 andra forskningsrapporten som jag påpekade till i mailet var en häst som under en veckas tid fick 100g vitlök per dag, och det räckte för att ge anemi på en vecka.
"A 10 years' old slandardbred mare shows apathy, water and food rejection, staggering and alteration of biochemical haematic profile. The blood smear shows Heinz's Body. That horse received 100 g of dehydrated garlic for 10 days and the diagnosis was garlic intoxication. There are a lot of garlic products on the market, because the use of garlic show much advantages, but it can became toxic in some situation. The toxic effect is probably correlate with allicin, and its sulphured metabolites. These molecules ingested in large quantity or by chronic supply became toxic and produce. a characteristic symptomatology. We consider that it is required more study about the use of herbal supplements in the different animal species to avoid intoxication and adverse effects.
Garlic effects in the horse: A clinical report
Author(s): Valle, E (Valle, Emanuela); Del Moro, E (Del Moro, Elena); Padalino, B (Padalino, Barbara)
Source: IPPOLOGIA Volume: 17 Issue: 4 Pages: 35-39 Published: DEC 2006"
Det viktiga är just "100 g of dehydrated garlic " vilket betyder att det är torkad koncentrerad vitlök UTAN vatten, vatten utgör den största delen av en rå vitlöks vikt. För att få vikten i färsk vitlök så får du väl multiuplicera med 5-20 ggr. Eller väga upp torkat vitlökspulver och se hur mycket det är. Gissar att maten skulle vara rätt osmaklig för en mäniska i alla fall.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#15 med 100g dehydrated garlic så är det alltså torrvikten för mig, vattnet redan borttaget. så 100g torr vitlök. Diskussionen rör ju torkad vitlök i foder, inte färsk som medicinalväxt.
När jag fodrade med betfor angav jag alltid mängden torr betfor, för mängden våt betfor varierade ju med hur mycket vatten man fick med i sin skopa upp ur hinken…
Oftast ger man ju också vitlökspulver, inte färsk vitlök. = man tappar mycket av de viktiga oljorna i vitlöken som gör den så mycket bättre mot hosta.
Jag hade hellre tutat i min häst 1 vitlöksklyfta om dagen i några dagar om det hade funnits ett behov av det. än ge X antal matskedar med vitlökspulver.
Det jag ville komma tilll är att 100g vitlökspulver är en stor dos eftersom det är koncentrerad vitlök och då skall man nog börja fundera på om mängden är FÖR stor för hästen. Att ge hästen någon vitlöksklyfta per dag är långt ifrån skadligt men då det blir hela vitlökar per dag då skulle jag i alla fall börja fundera över nyttan vs skadan med vitlök. Allt vi/hästarna äter är skadligt i extrema propotioner tom vatten. Vi skall nog ta och fundera över vad forskarna betecknar som "anemi", som jag läser det så är det tecken på "anemi" som man beskriver INTE full "anemi". På hästar är riktig "anemi" betydligt svårare att påvisa eftersom hästar stuvar undan röda blodkroppar i mjälten när dom inte behöver dom och pyttsar ut dom i blodet när dom blir stressade. Detta i sin tur gör att blodvärdena varierar VÄLDIGT MYCKET mellan en stressad häst och en ostressad häst. Skillnaden är lika stor som en normal mäniska till en extremt på gränsen till dödligt dopad konditionsidrottande mäniska. Vad jag vet så har detta inte tagits hänsyn till när man mäter blodvärdena på hästar. Lycka till
LinaN kan du pm:a mig också med var gruppen på fb heter :)
Jag ger till tanten på vinterhalvåret, var dag får hon en tesked i fodret. Skillnaden på henne med/ utan vitlök = utan hostar hon som Sören, med är hon hostfri :) så jag fortsätter att ge. Tog blodprover på henne för ettan år sedan och de visade ingen anemi, då får hon vitlök 7 dagar i veckan sex månader om året. Så ja all denna forskning, nej det som är bra för just DEN hästen tror jag på de är ju olika som vi. Vissa av oss tåler mjölk andra inte :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Har själv varit kontakt med både ÅF och företaget i denna fråga eftersom de har några foder jag har varit intresserad av att använda.
De påstod att fördelarna överväger nackdelarna och att mängderna inte var så stora i deras foder.
Jag fodrar aldrig med foder som innehåller vitlök.