Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 2400 ggr
[[AcsJulia]]
2013-09-11 09:35
0

Bara Parelli..?

Vad finns det för fler NH-grenar än Parelli? PNH är ju helt klart störst på "marknaden", men nog borde det finnas fler och vad kännetecknar dem? Jag antar att precis alla är lite olika inom sin NH, men det måste väl finnas några fler större indelningar än Parelli?

Shoshone
2013-09-11 13:07
0

Jepp! Det finns det! Själv utövar jag Anna Twinneys sätt googla på reach out to horses. Här inne är det dock bara parelli. Lycka till :-)

[[AcsJulia]]
2013-09-11 13:51
0

#1 Inte illa! Det verkar lite annorlunda minst sagt. Hur länge har du utövat det? :)

LinaN
2013-09-11 20:21
0

#1 det är inte bara parelli härinne, men det är mest av det ;)

Du har down under horsemanship med Clinton Anderson. Det finns även en Jenny Rolfe som har Naturally Classical dressage. Karen Rohlfs Dressage Naturally. Det finns ju folk som Buck Brannaman.  

På svenska, Lisbeth Jonsson Säker hästhantering. Sen Hearts and horses med Mikkel Eron Angel Oster som är riktigt duktig och har ett svenskt onlineprogram med lektioner för ca 70-80kr i månaden.

Ellen Ofstad som jobbar mycket med positiv förstärkning. Stacy Westfall har ett par dvder. Saskia Klemencic med sin freestyle ridning. 

Fler mer udda varianter med mycket NH-tänk och hästens bästa är ju Alexander Nevzorov, Klaus Ferdinand Hempfling.

Sen finns ju tricktränare som Tobbe Larsson, Rebecka Östling. Sen är det många som verkar gilla att blanda NH och akademiskt, tex Marijke de Jong som är jättetrevlig att lyssna på och hon förklarar väldigt mycket biomekaniskt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Shoshone
2013-09-12 08:52
0

Oj! Tack :D Det var första gången jag såg andra namn här inne! :)
Har koll på ca 80% av dem iaf men alltid välkommet med fler ansikten att bekanta sej med :) Ska titta närmare på en del utav dem :)

Shoshone
2013-09-12 08:53
0

Acs Julia, nej hon är riktigt duktig :) Hmm, måste bli snart 6 år :)

Brollan1
2013-09-12 09:12
0

Om du verkligen vill träffa grunderna i NH så är dom numera framlidna bröderna Tom och Bill Dorrance tillsammans med Ray Hunt som du skall söka efter. Buck Brannaman och Harry Whitney är väl några av dom mera kända levande efterträdarna till dom.

Jag personligen gillar Mark Rashid och David Lee Archers lågmälda förmedlande av kunskap, men det finns många fler.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
2013-09-12 09:34
0

#6 information från Bill och Tom, samt Ray hunt är inte det lättaste att få tag på. Är glad att jag har några dvder med dem :)

Sen en anledning till att Parelli tar så mycket plats här är också för att deras utbildningsprogram är så pass lätt-tillgängligt. Även när man inte köper deras material så kan man hitta massvis av videoklipp på youtube, man kan hitta elevers bloggar där de förklarar övningar och annat i detalj så man kan lära sig parelli utan att ens hålla i en av deras DVDer ^^ 

Jag är parelli-elev, men jag tar också mycket influenser från andra håll, just nu suger jag åt mig en hel del av Marijke de Jongs Q&A på youtube och det material som är tillgängligt där då jag tycker det går så väl i hand med NHn. men även andra tränare och instruktörer tar jag del av, alla har något som är värt något för mig, som ger mig mer kunskap, mer färdigheter att använda i olika situationer.

[[AcsJulia]]
2013-09-12 09:54
0

Tack så mycket för alla namn! :D Nu ska jag börja googla!

RomDoll07
2013-09-12 16:11
5

En gren jag gillar är SB - Sunt Bondförnuft. Jag har faktiskt sett det i en hästannons: "Hästen är hanterad enligt SB - Sunt Bondförnuft" xD

Kan tillägga att när jag från början kom i kontakt med NH tyckte jag Parelli verkade jättebra, men ju mer jag har lärt mig om NH desto längre bort från Parelli kommer jag. Jag är inte den typen som snöar in mig helt på en viss stil utan jag plockar det jag tycker är bra från en massa olika håll. För en av dom saker jag tycker är absolut viktigast när man håller på med hästar är att vara flexibel, man måste kunna anpassa sig efter varje ny situation och häst. Om man då har riktat in sig på en viss stil kan det tyvärr ibland bli så att man får lite skygglappar och inte kan tänkta outside the box. Att däremot vara öppen för idéer från olika håll gör att man lättare kan anpassa sig till olika situationer, så ser jag det i alla fall.

[[AcsJulia]]
2013-09-12 16:14
0

#9 Det var ett fyndigt begrepp! :'D

Brollan1
2013-09-12 16:37
0

Bill Dorrance har en duktig efterföljare i Leslie Desmond ochså.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Minorca
2013-09-12 22:11
0

John Moore har kurser runt om i Sverige och USA. Jag har varit på en par kurser som fotfolk, jag tycker han är bra, han blir bättre ju mer jag sett utav honom.

Jag har också varit på clinic med Ann Lindberg, Monty Roberts instruktör,  hon var duktig, Jag tycker att Monty Roberts är lite för mycket kvick fix.

Med häst har jag varit på Parellikurser, det har varit vår räddning, med vår problemhäst. Jag tycker Parelli utbildningsprogram har funkat bra  för oss.

LinaN
2013-09-13 08:25
0

Sen får vi inte glömma Patrick Allori som kommer till sverige o håller kurser ett par gånger om året.

Är det någon här som skulle vilja skriva om någon annan instruktör/stil så får ni gärna göra det. Speciellt om ni själva studerar den "dialekten" av horsemanship. Om jag som PNH elev skulle sätta mig coh skriva om tex leslie desmond som jag inte vet så mycket om så blir ju inte det rätt, däremot så kan jag skriva om tex monty, hempfling mfl eftersom jag har läst deras böcker och sett en del av deras arbetsmetoder.

det var ju via dem jag tex om in på nh över huvud taget ^^

EwaAngantyr
2013-09-16 09:44
1

Det är ju tråkigt om det uppfattas som vi bara har Parelli här inne!!  Det får vi ändra på!!  :-)
Jag har kommit ifrån Parelli på många sätt men anser fortfarande att de har ett väldigt bra utbildningsprogram. Men det finns så många fler som lär ut och är otroligt duktiga!!

kakan89
2013-09-16 14:48
0

De jag kommer på nu:

Patrick Allori

Klaus Ferdinan Hempfling

Alexander Nevzorov

Honza Blaha

Monty Roberts

Ellen Ofstad

Sven Forsström

osv. 

Finns lika många läror inom NH som det finns utövare tror jag.