Vikthjälper
Hej
Jag håller på att rida in min 4åring och är noga med vikthjälper, tryck och eftergift. Nu har jag en fråga angående vikthjälper åt "sidorna" då jag på senare tid hört olika bud i ämnet.
Om jag vill åt höger, visst ska jag väl sänka vänsterhöften, bäckenet och trampa ner lite i vänster ben?
Har hört andra säga att man ska luta sej åt det hållet man vill åt :-S
Behöver få detta utrett så är jättetacksam för svar snälla ni!
MVH/ Fundersam
Om du sitter rakt på hästen och lutar dig åt vänster så öppnar du dels upp mot höger men det kommer också få hästen att vilja gå mot vänster för att balansera upp dig igen.
Tycker också det där är lite krångligt, jag försöker se det hur gör en häst som svänger snävt utan ryttare, om hästen svänger åt vänster så lutar den sig åt vänster så vänster benpar tar mer av vikten.
Se om nån som har bättre koll på det biomechaniska kan lägga sina pennies till samtalet :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ja ellerhur! Sen har jag även fått höra att man ska undvika å "luta sej" för det blir så vingligt, särskilt i mitt fall då det är en redan vinglig unghäst så han behöver inte ännu mera vingel utan man borde försöka öppna vardera sittben istället som du säger!
Jag vill ju lära honom rätt från början så nu vågar jag inte rida honom igen förns jag hittat ett svar på det här för han är ju så underbart lyhörd så jag vill inte förstöra det 🤔
Om du lutar överkroppen åt höger åker ändan åt vänster och hästen går åt vänster - så långt stämmer det. Men då kan du inte använda skänklarna korrekt och du får en stel och oföljsam sits, som låser hästen.
Du ska inte luta åt något håll alls, däremot ska du förskjuta sittbenen lite åt det håll du vill åt. Enklaste och minimalaste sättet att göra det är att styra "med naveln", det vill säga genom att vända naveln åt det håll du vill och låta höfterna följa med. Ett lite "större" sätt att göra det är genom att tänka att du flyttar ytter sittben mot sadelns mitt. Det räcker med några millimeter för att hästen ska känna det. Låt skänklarna vara långa och lugna, i synnerhet på insidan.
Det viktiga med en ung/otränad och vinglig häst är att man ger så små vikthjälper som det går och att man är extremt tydlig och sitter rakt över i neutralläge. Det är guld värt att ha någon på marken som kan hjälpa till att se när man verkligen sitter rakt över, till vänster eller till höger.
Tusen tack för ditt svar! :D
Har tänkt igenom rörelsen nu men har jag rätt när jag säger att det yttre sittbenet och höften skjuts fram lite då? Inte mycket alltså utan minimalt men eftersom jag svänger magen så åker såklart det yttre inåt/framåt en aning och det borde ju stämma eftersom det är bogen/framdelen jag flyttar :D
Skall jag däremot flytta bakdelen så blir det ju att höften/sittbenet åker inåt/bakåt!! Ja! Och då stämmer ju det oxå! Jag tror det har klarnat nu! Säg om jag har fel eller har missförstått!
För om jag flyttar bakdelen åt t.ex. vänster och då för sittbenet inåt/bakåt så har jag ju skänkeln en aning längre bak och då vänds ju hästens framdel åt höger :D
Skall jag däremot göra en sidepass så centrerar jag skänkeln och bara för sittbenet mot mitten på sadeln och inte vrider magen åt nå håll!
Tack! :D
Jag brukar tänka så här:
Sväng åt höger eller på böjda spår åt höger är det viktigt att dra tillbaka sin inner (höger) axel något, sjunka ner något i inner ben från höften och flytta fram inner höft något.
Att styra med naveln var ett bra uttryck. Man får inte luta sig åt något håll precis som beskrivet ovan så ger det fel signaler till hästen.
Tänk dig att dina axlar ska spegla hästens bog och dina höfter ska spegla hästens höft.