Video
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kom över denna videon när jag kollade igenom "rekommenderas för dig" på min youtube kanal.
Själv är jag inte så insatt i NH i sig (alltså exakta grundprinciper och så) utan övar bara miljöträning och liknande.
I kommentarerna säger dom att det är den omtalande- och, vad jag har förstått det som, omtyckta Perelli.
Jag har som sagt inte så mycket koll på det här, och har själv ingen aning om hur hon ser ut. Är det verkligen Perelli på denna videon? För i så fall har jag otroligt svårt att förstå hur hon kan vara så omtyckt. I mina ögon är detta djurplågeri.
Om jag gjort så på min häst någon gång hade han totalt flippat ut. Jag hade aldrig kunnat få hans förtroende igen…
Den som dom påstår är Perelli hanterar hästen ca 2 minuter in i videon.
Hemskt att se. Har aldrig varit insatt i NH, men har åkt runt och kikat lite när det varit kurser i stallen runt omkring, och en sak jag aldrig kommer förstå sig på är varför man lockar (eller tvingar) hästen till sig för att sedan skjutsa iväg den med herrans massa brak och stohej.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Diskuterade detta klippet tidigare i år. Och saker är att detta är från deras gamla LVL-paket i avsnittet "vara säker" både för sig själv och hästen.
Däremot så tycker jag att det som killen gör (ägaren) är illa, han har ingen timing och det stressar upp hästen. Hästen backar och backar och backar men killen fortsätter att skaka repet på en fas 3-4 hela tiden utan att ge hästen eftergift.
Hästen är blind på ett öga och är då ännu mer om-sig-kring-sig eftersom han måste ha koll på allt vilket leder till att han blir en fara för de som hanterar honom.
Sen som jag sa i förra tråden om detta så är detta klippet inte fullständigt utan det är en del av själva processen, resterande av clinicen som man tar del av i DVDn så är denna hästen mycket lugnare, samlad, och lyssnar istället för att hasa rundor en massa.
Detta är ett extremt fall på lvl 1-2.
Men visst det ser inte särskilt trevligt ut, men NH är inte alltid gulligull sött och trevligt. Det handlar om att vara effektiv.
Men i klippet så Linda är inte arg, hon är inte hotfull, hon är inte upprörd, hon är lugn, försöker lösa problemet och vara envis och konsekvent i det hon gör. Lyssna på hennes röst, hon är inte upprörd, inte rädd, arg eller annat.
Exempelvis när hon är på den blinda sidan och slår med repet efter bakdelen på hästen. det handlar om att han ska börja ge uppmärksamhet, att han ska flytta undan. hon är tydlig med sitt kroppsspråk och även om hästen är blind så kan de ändå känna intentionen som hon har. "flytta dig"
att hon sedan klappar hästen med öppen hand med hela handflatan upprepade gånger på huvudet är en fas 4 när han inte flyttar för det rytmiska trycket. Så har jag gjort måååånga gånger med både min egna och andras hästat när de är i vägen. både med handen och med min stick eller grimskaftet.
På bara 3-4 minuter har hon fått hästen från att gå över folk, till att börja bli ledbar och inte gå på, att lyssna på rytmiskt tryck.
vid 6 minuters-strecket så har Linda gett en fullständig eftergift där hon suckat, salppnat av och gett hellångt ledrep, hästen sänker huvudet, slänger upp det, försöker gå framåt och det enda hon ber om är att han sak stå kvar utanför hennes personliga bubbla. Allt hon gör efter 6-strecket är att förstärka det hästen precis lärt sig.
Sen ska man inte glömma att detta är första gången hästen är i NH-träning. Såhär kan det se ut när man börjar jobba med en häst. De försöker gå över en och beter sig "illa" för att de har en människa som inte kunnat sätta gränser eller vara tydlig tidigare.
För min del är det väldigt intressant varje gång den här filmen dyker upp, för varje gång jag sitter och analyserar, tittar och ser vad som händer och vad Linda gör så lär jag mig mer och nya saker. Just att vara effektiv är bland det svåraste som finns, och ibland är att vara effektiv att var riktigt "tuff" i två-tre minuter och sen behövs det inte mera. För det är ungefär så lång tid som Linda Parelli spenderar i det här klippet med att verkligen vara tuff mot hästen utan att bli aggressiv eller hotfull, hon är envis, fortsätter be om det hon ber om och sen ger hon en tydlig eftergift.
Så sent som i förra veckan fick jag vara tuff mot min häst, men skillnaden mellan att vara tuff och att vara elak är attityden, att vilja ge igen, att vilja dominera, att vilja VINNA över hästen är fel inställning och då är det djurplågeri. det är svårt att få fram andemeningen i det jag känner via text, hade vart så mycket enklare personligen i tal.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Oj, jag visste inte att klippet diskuterats innan, förlåt! (vet själv att det kan vara jobbigt när samma diskussion dyker upp gång på gång)
Och oj vad mycket du hade att säga om ämnet :)
Men som jag sagt tidigare, så ser jag faktiskt detta som djurplågeri. Både från ägaren och tränaren. För mig kvittar det ifall man är harmonisk och lugn (vilket jag dessutom inte tycker att hon är), att slå en häst i huvudet och rycka som dom gör är inte okej. Om jag anlitat en tränare och den hade gjort så mot min häst, så hade jag blivit vansinnig, hur känd eller omtalad tränaren än varit. För att inte tala om hur förstörd min häst hade blivit.
Jag kan bara tänka mig vilka stötar hästen får i nacken varje gång dom rycker till dom där "ordentliga" slagen. Med en repgrimma dessutom.
Det är en sak att vara en ledare som vinner respekten, och att vara en ledare som tar den.
Jag hade hellre tränat en häst i 10 år för att få den kontrollerbar, än att träna i fem minuter med sådana metoder.
Det går dessutom inte att lära ett djur någonting om den är så uppstressad. Hästen blir ju helt svettig enbart av stressen, för ingen fysisk träning tas ju till.
Och att stå och rycka som en galning för att få en häst att backa förstår jag inte. Okej, hästar går undan för tryck, men detta är extremt.
För mig kvittar det faktiskt hur problematisk eller "elak" hästen varit innan, såhär förtjänar inget djur att bli behandlat enligt mig.
Nu menar jag inte att trampa någon av hennes fans på tårna, men detta är verkligen inte okej i min mening.
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Tack så mycket för länkarna! :D
Varsågod.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Det är inte henne som Parelli natural horsemanship kretsar kring, utan det är hennes man som är den stora stjärnan, han har också gjort misstag. ALLA gör misstag, alla lär sig.
på 10 år så skulle den hästen antingen blivit avlivad eller haft ihjäl någon, eller varför inte både ock.
Jag struntar i om du tycker hela parelli är skit pga ett eller två klipp som är negativa. Det finns så grymt många andra som fått hjälp genom deras hemstudieprogram och via deras instruktörer mm.
Men om man ska vara öppensinnig så ska man inte döma av en sak, har du sett i övrigt vad de gör och hur de arbetar?'
Personligen så har jag väldigt svårt för Lisbeth Jonsson som mer eller mindre kopierat andra instruktörers koncept, och gjort en egen variant. Jag gillar inte hennes sätt, hennes otydliga signaler eller hennes pushiga marknadsföring. Men jag har ändå större delen av hennes DVDer, antingen egna eller lånat och tittat på. För man kan alltid lära sig något.
Sen att han blir svettig, kanske inte så konstigt när det är mitt i kalifornien eller florida eller var de nu spelade in DVDn. ;)
Här kommer en video med Pat Parelli, där han lastar en svårlastad häst på demo, Detta är vad Parelli natural horsemanship handlar om. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Självklart gör alla misstag, det är inte mer än mänskligt :)
Jag har sett ett 10-tal videos och faktiskt inte sett något jag blir mäkta imponerad över, dock ser jag inget negativt med dom andra videorna, ser bara inte vad all uppståndelse är om :) Dock har jag kanske ett otränat öga som inte ser det ;)
Detta är verkligen ett misstag som Parelli gjort och som får folk att se rött. (med all rätt) Det hade funnits andra sätt att få hästen att förstå men visst måste man vara tuff ibland när man har en stressad häst som springer rakt över en.
Precis som Lina säger så ska man inte döma Parelli efter denna video utan se att de gjort ett fantastiskt jobb med sina utbildningsdvd:er och hjälpt otroligt många hästar och ryttare!!