Att få kontakt med föl.
Jag är medryttare hos en tjej för tillfället som nu har en vuxen travare som i vinter kommer att tas bort. Hon kommer då att skaffa två ardennerföl, en hingst och ett sto. De båda kommer att vara några månader gamla, över halvåret eller liknande när de kommer hit.
Eftersom jag ridit förra hästen kommer jag vara med och forma dessa föl som förhoppningsvis kommer att bli lugna och trevliga individer. Men detta beror ju självklart på mig och ägaren. Jag vet att jag kommer att få stort ansvar över dessa två hästar, och jag vill då att det ska gå så bra som möjligt och samtidigt vara nyttigt för både mig och hästarna. Jag vill få en bra kontakt med dem.
Jag har pratat med ägaren och snackat lite om hur jag uppfattar NH. Framförallt tilliten och respekten. Vilket jag absolut vill att hästarna ska känna. Men jag har ingen aning om hur man uppnår detta. Jag har aldrig själv hållit på med NH utan har bara sett folk som hållit på med det, och den kontakt de fått med hästarna tycker jag är väldigt inspirerande.
Jag vet att jag antagligen låter oerhört naiv än så länge, men har inte läst in mig ordentligt än heller. Det är fortfarande några månader tills fölen kommer och tills dess skall jag läsa på artiklarna här inne.
Men i övrigt. Har ni några tips på vad man borde börja med?
Börja med att läsa på om de sju lekarna, det är en väldigt bra början. Var sedan lugn och konsekvent i hanterandet.
Hitta en instruktör i NH som ni kan träna för nångång emellanåt för att få hjälp på vägen.
Gå med i parelli connect/savvy club och ta del av massa bra information. Kostar ca 60-80kr/månad beroende på hur Euron står att ha ett digitalt medlemsskap.
Var bor du/ni?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Sju lekarna skall det läsas på om! :) Vi bor i Västra Götaland i Boråstrakten. Ägaren vill gärna hålla på med Western sen med dem så där vet jag att det kommer att tas in en tränare, men det är ju inte förrän om ett lååångt tag.
#2 Kring borås finns det flera tränare. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
3# Det känns ju skönt i vilket fall! :)
#3, NH-tränare i Boråstrakten vill jag gärna ha tips om :-)
Jag åker regelbundet till Sätila, ca 4 mil från Borås.