"Att sko hästar är djurplågeri..."
Läs. Tänk. Bilda egen uppfattning. Diskutera!
http://kusken.blogg.se/2013/september/att-sko-hastar-ar-djurplageri.html
Jag tror på att låta hästar gå barfota så långt det går och har själv min barfota, men det fungerar inte alltid i verkligheten. Oavsett underlag så kan en travhäst inte gå barfota året runt om den högpresterar. Hovarna slits för mycket för det. När jag har galopp och montétränat mina hästar mycket så har jag fått slänga på skor just för att hovarna har slitits så mycket.
Vi hade även en travhäst som varken kunde gå barfota eller med vanliga skor. Det visade sig att hon led av hovborskförbening. Inte så mycket att hon inte kunde springa, utan det gick bra med stötdämpning. Där var det dåliga gener och vi avlade aldrig på henne och har inte tagit några fler avkommor ur den linjen av b la den anledningen sedan vi kom på detta.
Så ja min åsikt är att låta unghästar gå oskodda och de hästar det fungerar för, men när en häst behöver skos så ska den göra det med det bästa alternativet. Alltså korrekt vinkel, balans, vid behov stötdämpning och så att strålen kan fungera så korrekt som möjligt. (Har läst om hovar så jag vet hur strålen fungerar).
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Inom djurskyddet är det t.o.m. så att det finns funderingar på att förbjuda barfotalöpning inom montén, just för att hovarna slits mer än annars. risken för att få blödande hovar på barfota montéhästar är alldeles för stor. Dessutom får man böter inom travet om man upptäcker att travare har blödande hovar efter lopp.
Min åsikt är precis som #1. Ha hästarna oskodda så långt det går men det får inte ske i absurdum. Sliter hästen hovarna mer än de växr är det djurplågeri att INTE sko hästen. Barfotaboots fungerar inte i snabba farter.
Varför skall man alltid behöva försvara att man skor sina hästar? Ingen barfota-fantast har hittills lyckats lösa vårt problem med våra ponnytravare. de tränar för hårt, för ofta och på för slitande underlag för att de skall kunna ha hovar som håller hela vägen.
Om du har en lösning på problemet (något som ingen annan klarat av) så är jag mer än tacksam. Enda lösningen jag fått hittills är att de skall träan och tävla mindre, vilket inte är ett alternativ.
#2 jsut det där med att barfotabootsen inte håller i de tempona, det är ju något som man borde göra något åt rent forskningsmässigt, vad kan man göra för att förändra booten så att hästarna kan jobba i det tempot.
Eller så kan man kanske köra på limmade skor, vet inte alls hur säkert de sitter, men inför snabbjobb och tävling limma på en dojja som sitter under löpet och sen plockar man loss den efteråt. Vet inte hur det skulle funka men det är en möjlighet.
Trav är inte min starka sida, har dålig koll på det, men just travet vet jag är ju ledande när det kommer till hovbeslag som ska vara lätta, smidiga osv just för att hålla löpen och inte hovarna ska slitas.
Någonstans borde det finnas en medelväg, ingen häst ska behöva springa sina fötter blodiga, så då kan man ju ställa sig frågan är det verkligen för hästens skull jag skor eller är det för att jag ska kunna träna och tävla på den nivån för att tjäna pengar, få poäng osv… Jag vill inte starta ett forumkrig med detta, utan det är en iakttagelse, jag säger inte att #2 resonerar så eller inte har tänkt på det (så du inte tar illa vid dig, du gör som du vill, sen finns det de som gör som de vill och de kanske inte alls vill hästens väl utan ser till framgången och vad den kan ge). Utan detta är bara rent allmänt lyft av en tanke jag har när det kommer till träning som kan slita på det viset.
Sen majoriteten av hästarna här på sidan är inte tävlingshästar, på gott och ont. Men de hästar som är här som tävlas är oftast dressyr eller är hopphästar, inte yrkestravare. Jag håller med om att travare och galoppörer utsätts för mycket högre slitage-mässigt på sina hovar än vad en dressyr eller hopphäst gör. Medan arbetsmässigt så kan en elitttravare troligtvis tränas lika hårt som en elit-dressyrhäst bara på väldigt olika sätt. För travaren är det farten, hos dressyrhästen är det explosivitet och gång osv.
Vidare anser jag att på tok för många hästar skos i onödan. Jag skodde min i en period av 2-3 månader för att han slet normalt på sina bakhovar vilket gjorde att korrigeringen av en obalans tog längre tid barfota, och jag ville ha snabba resultat. Men vad hände? jo jag fick en snubblig häst, en häst som inte hade koll på sina hovar, som trampade på sig själv, och trots brodd halkade vi omkring som bambi på hal is.
När jag skodde av och vi kunde verka hoven effektivt utan att bli brutala och skada honom, så återvände hans säkerhet med fötterna, vi halkade inte rundor längre på minsta lilla isfläck.
Men målet med skoningen var att effektivare kunna korrigera en snedhet som annars skulle i längden ta sig uttryck i att han skulle få problem med lederna högre upp i benet.
Sen hästar som går med skor och har gått med skor länge och skos av kommer ömma, en period, under denna perioden har man som ägare ansvar att skydda hoven med tex barfotaboots. Sen successivt när hovens normala funktion återkommer så kan man vänja av booten.
Jag är egentligen för trött för denna diskussionen ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#3 Jag håller med dig. De allra flest hästar borde kunna gå barfota. travare sägs ha en mycket högre arbetspuls än dressyrhästar (antar då att de tar i betydligt mer)
Men visst vore det toppen om man kunde hitta både lätta och hovvänliga boots/skor.
Jag tar inte illa upp men de hästar vi har är ponnytravare och där tjänar man inga större summor. 😉
#2 Jag kan tyvärr inte svara för alla, men mina barfotaboots (av grövre, tyngre modell) sitter på bra i tempon ända ned till 1.35! :) Sedan är det helt klart olika från häst till häst. För ett par boots passar absolut inte alla hästar, precis som att många borde inse att ett par skor inte passar alla hästar. Sedan som #3 säger så har vi limskor. Perfekt om man vill tillåta hovmekanism och stötdämpning fullt ut!
Jag tänker att man måste utgå från varje hästindivid och se till vad som är bäst. Ang djuplågeri så har jag fått höra att barfota är djurplågeri fler gånger än jag kan räkna… Jag har min nordis barfota i ett stall i storstaden….förra stallet vi stog på fick vi flytta ifrån då det drevs av en kvinna som varit erkänd tävlingsryttare under 20+ år och hon anklagade mig för att vara en djurplågare och vilja göra min häst illa trots att både veterinär och hovvårdare tittade på honom och sa att de aldrig sett en häst med så bra hovar och inte såg behov av att sko på en individ som alltid gått barfota…. Men det gör väldigt ont att få höra att man plågar den man älskar mest…så att använda termen djurplågeri är att ta i oavsett barfota/skor - spara det ordet till när det verkligen är på riktigt vanvårdade hästar…
#5 1.35 i trav? Har du tävlande kallblodstravare?
Tyvärr kan man varken träna eller tävla i trav med boots. De stör balansen som är oerhört viktig i trav. Det kan handla om ett par gram som är på fel plats så har du stört din häst till galopp.
Inom ridsporten och all annan körning funkar det säkert bättre och då har inte den typen av balans någon större betydelse. Då handlar det mer om ryttarens egna ballans.
Jag har testat det mesta på våra russ och inget har fungerat. Kan man limma på dessa skor själv? Är de lätta? Kan man byta dessa skor ofta så man har dem barfota så länge det går och bara limmade skor då det behövs?
Vilken barfotaverkare och förespråkare som helst är välkomna hem till oss och tala om vad som är "fel" på våra hästar, hagar eller träning. Hittar ni felet så har jag gladeligen mina hästar barfota. JAG har i alla fall inte hittat de felen.
Jag reagerar mest på stycket
"Vi har avlat sönder hästen, därför klarar den inte lika mycket som vildhästar." Hmmm… Konstigt. Jag som har läst biologi på gymnasienivå ETT enda år har redan förstått att det krävs betydligt längre tid för att vända upp och ned på hela evolutionen. Hästens hov är fortfarande gjord för att stå på, ta emot stötar och bära hästen i enorma hastigheter. Vi har haft hästen i vår ägo i 6000 år, av de 6 miljoner (!) som den funnits. Det är en tusendel av den moderna, tågående hästens existens. Tror folk på fullaste allvar att vi hinner ändra så mycket på den lilla tiden?
Detta är ett dåligt argument. På jämförbar tid har vi lyckats konstruera chihuahuor från vargar och Belgian Blue från uroxar. Hästarna har förändras väldigt mycket mindre än så, men fortfarande förändrats.
#7 Nej, i galopp dock. Men ändock högt tempo. I trav är steget dock annorlunda! :)
#8 Klart hästar har förändrats. Men till skillnad från hundar så har vi endast avlat såpass selektivt, så att moderna raser och svagheter blir synliga, de senaste 100 åren. Hästens grundläggande fysiologi hinner inte ändras på denna tid. Se bara på den otroligt tragiska mängd moderna tävlingshästar som lider av magsår. Inte beror detta på att magen har blivit tåligare mot stressen och felaktig kost. Detsamma gäller hovarna: Har man rätt förutsättningar så har man en frisk häst/hov. Har man fel så klarar den inte samma press!
#5 1,35 är dessvärre inte ens det snabbste tempot vi kör under snabbjobb. Under en tävling kan hästen komma i mål på en tid mellan 1,12-1,15. Vad gäller boots och limmning så finns det idag ingenting som håller en sådan kvalité att det fungerar för oss att använda inom travet. Om det tas fram en dag så är det ju jättre bra.
I ett stall vi stod i förut så fanns det en kvinna som hade sina travare barfota och använde barfotaboots. Detta var inte tillräckligt för hennes hästar och i just hennes fall vill jag säga att det var djurplågeri för det fungerade uppenbarligen inte. Hennes hästar mådde riktigt dåligt av detta! Trots detta vägrade hon sko då det var onaturligt. Där har det gått snett enligt mig. Hästens välmående först!
Måste även tillägga en sak vad gäller just aveln. Inom b la travet så är många hästar väldigt felavlade och har inte fötter som klarar ens vanlig barfotaridning. Det blir lätt så vid prestationsavel. Man avlar för att få en snabb häst som håller tillärkligt för att kunna springa några år. Hovarna går ju då att hjälpa genom skoning och lösa benbitar kan man operera bort. Synd! Jag anser verkligen inte att detta är en bra avel eller att man ska avla vidare på sådana hästar, men det görs idag och det finns hästar som inte kan gå oskodda ens under lättare träningar. Så nog har människans avel gett en del individer/raser stora fel på inte allt för många år.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#9 Nu har det mest forskats på tävlingshästar kring detta med magsår. Men något man kommit fram till de senaste åren är att magsår sällan uppkommer av stress hos hästar utan av at de får gå med tomma magar under längre tid. Så om man titar på det skulle jag gissa att alldeles för många fritidshästar går med magsår, då deras mat potioneras ut i små portioner 3-4 ggr per dag. Detta är naturligtvis helt galet.
Allt fler går över till att ge hästarna mat helt fritt och många travtränare har gjort det i många år tidigare. Naturligtvis finns det folk av alla de slag inom alla branscher men man kan inte göra mer än upplysa och framför allt inte klanka ner på någon ifall de valt en annan väg.

Jag vill så långt som möjligt ha min barfota, men jag får snart sätta på skor, så mycket som vi rider och är ute o jobbar så slits hovarna liite för fort, dem växer inte i kapp. Men hon har fått lite hårdare hovar och bättre form än innan. Allt har ju sina fördelar…
just detta med maten har jag faktiskt benhårt gått på om att MIN häst ska ha tillgång till grovfoder 24/7 (utom vid arbete då) för att det är många hästar som går med magsår eller magkatarr pga av detta vägande, mätande och portionerande. Till en början kastade hästarna i sig maten, men med slowfeednät i fri tillgång både inne och ute så finns det ALLTID mat kvar i nätet efter natten. Dessutom är jag ännu mer noga med detta efter att min hästs pappa gått bort pga magen och flera av hans avkommor har problem med magen, så jag försöker få till den naturliga beteendet i att beta = äta långsamt och under lång tid.
Hur funkar det att tävla hoppning på de högre höjderna ute på gräsbana utan skor? Jag jobbade med hopphästar direkt efter gymnasiet och vi hade rätt rejäla broddar i för att de inte skulle halka. Själv hoppar jag inte så jag har inte så stor koll.
#13 Jag själv är verkligen ingen hoppfantast (lååångt ifrån faktiskt), men jag kan skriva under tusen gånger i veckan på att barfotafossingar är mindre hala än skodda hovar! Med brodd bli det självklart mer grepp än barfota. :)
#14 Självklart är dom mindre hala än skodda, men jag tänker just mot dom broddade, om greppet man får med barfota är tillräckligt på en regnhal hoppbana på 140 cm?
#15 Det kan jag inte svara på. Jag skulle nog ha broddade hovboots i "bakfickan" i värsta fall… :)
#15 du får prova! ^^ Jag är av katergorin fegis när det kommer till hoppning så håller mig till mina lagomma höjder av 50-60cm :)
#17 som jag skrev lite längre upp så hoppar jag inte höjder, jag tycker 50-60 är på gränsen ;) Så för mig är det inte aktuellt, jag bara funderade eftersom jag har jobbat med hopphästar innan och vet vad vi hade på dom så jag tänkte att någon kanske har erfarenhet av det.
#18 ;)

#18 du får fråga René Flück! 🙂
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~