Rundkorall
Jag skulle vilja fixa en väldigt enkel rundkorall hemma hos mig att träna mina hästar i, men jag vet inte riktigt hur då jag vill att det ska vara så enkelt och billigt som möjligt. Finns det någon flyttbar sorts rundkorall som man kan köpa nånstans?
Och vilken storlek är bäst att ha på den? Jag tänkte främst ha den till markarbete men även att kunna rida i.

Plaststolpar som man bara sticker ner och eltråd måste bli billigt och lätt att flytta, utom när marken är frusen.;)
Har funderat på det men tänker att eltråd kanske inte är det bästa ifall hästarna skulle gå emot stängslet?
eltråden ska inte vara inkopplad. Det är bara grymt. om man nu trodde det skulle vara ström på. Då tvingar man ju hästen att vara kvar.
Köp plastband för avspärrning. Finns på Biltema tillsammans med billiga vita stängselstolp.
Plastbandet går av och skär inte om hästen skulle trassla in sig i det.
Bifogar en kort artikel om rundcorallen skrivet av Pat Parelli.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Okej, tack så mycket! :)
Fast plastband är väl sisdådär för endel hästar. Min häst bryr sig inte ett dugg om plastband utan går gladeligen rakt igenom det (till min gamla tränares stora förtret som var rädd om sitt plastband), kan lika gärna vara utan det helt.
Hade kört på elband, är det som funnits i alla paddockar jag har haft vid stallet och det har fungerat bra även att stänga av med.
Så snabbstolp och elband är mitt tips. Fungerar ju bra att sticka ned även i snö. Vill man kunna byta plats på det under den frusna delen av året som det inte är snö på kan man ju ta och göra nåt stöd att sätta ned stolpen i. Cementklumpar med hål i, frigolitskivor fastlimmat på tröskivor, ställ av bräder lutade mot varandra o.s.v..
Jag skulle nog rekomendera ett stabilt trästaket. För när man lägger på tryck på hästen så ska den ju inte komma undan genom att rymma ur corallen. 🙂 Nån sorts sand som underlag oxå. Vill man slippa snö så kan man ju bygga med tak på 😉
#6 beror ju helt o hållet på om det ska vara en permanent installation.
Önskemålet var Billigt, enkelt och lätt att flytta på. Det är ju definitivt inte en träkonstruktion med tak eller sandbotten ;)
Men ska man ha en permanent installation så är ju ett trästaket med grusunderlag bra. Speciellt om man jobbar med nya hästar som inte är vana vid sådant arbete och gärna försöker rymma. eller om man själv är klumpig och inte tillräckligt bra att läsa hästen så man råkar skicka iväg den genom band o annat….
Så man får ju se till syftet :)
El i tråden är inte alls fel, tvärt om minskar risken att hästen försöker sig på att ta sig ut och kanske fastnar, däremot måste man tänka på då att en del hästar är känsliga för el och den kanske inte kommer att vilja gå så nära staketet som man kanske tänkt. Det kan bli ett stressmoment som är onödigt för känsliga hästar.
Jag föredrar trästaket eller vita plastband om jag ska jobba hästen på en liten yta såsom en korall eller picadero (fyrkantig). Man kan använda hinderstöd som stolpar, det brukar jag göra. Jag föredrar fö picadero före korall därför att det är bättre att jobba på fyrkantspår än runt spår, och både människor och djur föredrar att uppehålla sig i fyrkantiga utrymmen. Men det gör man som man vill. Ska man inte driva hästen, löslongera eller liknande, gör det kanske detsamma. Men det är lättare att sätta upp en picadero eftersom att den har fyra hörn.
#8 med risk att starta en helt annan diskussion.
Vet att i spanien är det vanligt att man jobbar hästar i fyrkantiga coraller/picaderos men att säga att både djur och människor föredrar fyrkantiga utrymmen är att ta i. ;)
vilken form har majoriteten av de hyddor som naturfolk lever i? Oftast runda, ovala eller rektangulära med kraftig rundade hörn (ända sedan människan bott i grottor har hemmen vart rundade) De strikta geometriska fyrkanter vi lever idag är inte naturliga. Enda ställena i naturen det finns strikta geometriska figurer är i kristaller, det material som är det mest stagnerade som finns i vår värld. ;) Alla andra naturliga formationer är levande och organiskt i sina former.
De som har någorlunda fyrkantiga hem är sådana som bygger sina bon i träsk och liknande där man måste upp från marken för att skydda sig själv antingen från vädrets makter eller rovdjur. och då är det för att 4 träd i en någorlunda fyrkantig eller rektangulär form är enklare att bygga i än att bygga runda former när man är uppe i ett träd.
fåglar bygger runda bo, idén är ofta runda eller ovala där björnar och andra som går i idé bäddar. Katter sover hellre i runda bäddar (men tackar inte nej till fyrkantiga pappkartonger) än i fyrkantiga (egen iakttagelse efter att ha sytt kattsängar till mina, medan de totalratade de fyrkantiga och ville sova i illrarnas sovpuffar istället - som var runda) osv osv. Det naturliga för många djur är att sova ihoprullade eller föda upp sina små i runda utrymmen.
Så jag håller inte med, det naturliga är rundare former. Det är bara den moderna människan som lever i kulturer som inte anses vara U-land eller U-kulturer, som lever i fyrkantiga lådor. ;)
Men däremot så fördelen med en picadero jämte en rundcorall är att man kan rakrikta i en picadero, det kan man inte alls i samma utsträckning i en corall om den inte är vääääldigt stor, men då går man i stort sett från ena sidan rakt över den andra på diametern, medan i piccaderon har man ett fyrkantsspår.
bägge är arbetsinhängnader och bägge har sina fördelar. en picadero kräver både rakriktning och böjning av hästen i lösarbete, men det innebär också en risk att man har en häst som fastnar i ett hörn, medan en rundcorall är det väldigt lätt att man fastnar i att driva hästen runt runt runt….. Så de har även sina nackdelar vilken man än använder ;)
#10 Okej, där har du fler argument än jag. ;) Så jag ger mig på den fronten tills jag har mer att komma med.
Att hästen fastnar i ett hörn förstår jag inte hur du menar dock? Hästen rakställer sig ju inte helt i lösarbete i en picadero, den går ju på ett mjukt, rundat spår även där. Men den rör sig mer dynamiskt eftersom att spåret inte är helt runt.
#10 menar att vissa hästar är sånna som parkerar sig i ett hörn antingen av stress, eller att de inte förstår. :) Samt att en del hästar innan de lär sig kan försöka gå in i hörnet istället för att runda och gå på ett spår.
raktställningen i picaderon beror ju på storleken på picaderon. Den idealiska enligt Hempfling är ju "En picadero är i princip ett litet kvadratiskt ridhus med innermått på exakt 10,75x10,75 meterm vilket betyder att hästarna rör sig på ett kvadratsikt spår med 10meters sida." sid 68 i hans bok Dansa med hästar. På 10 meters sida hinner man rakrikta hästen utan problem även i löst arbete. :)
han skriver vidare om picaderons form kontra en rundcorall, sid 68-69 i dansa med hästar;
"Inom westernridningen finns en inrättning som har en liknande funktion, nämligen en s.k roundpen. Den har är, som namnet anger, rund, och har även den som regel en diameter på 10 meter. Men jag vill absolut avråda från att använda en sådan - den har inte på långa vägar så många förtjänster som picaderon. Anledningen är enkel: När spanjorerna kom till Amerika övertog man där idén med picaderon. Man såg att hästarna arbetades på ett kvadratiskt spår, men att de ändå sprang på ett runt spår. En och annan tjurig häst uppehöll sig då och då i hörnen och då kunde man lika gärna göra spåret runt från början! Först verkar det ligga något i detta. Men om man noga betraktar det spår som hästarna rör sig på i en fyrkantig "volt", så ser vi att det inte är en regelrätt cirkel, utan en avrundad fyrkant! Den figur hästen går på, tvingar den att ständigt ändra sin böjning, och på så sätt gymnasticera sig!"
Däremot så säger han emot min tes om runda rum och boningar, med påståendet att människor blir sjuka av långvarig vistelse i runda utrymmen och man tappar orienteringen i ett sådant utrymme. Men i ett runt hem, som en hydda, finns en dörr, ett takhål, kanske fönster, och framförallt familjens möbler och tillhörigheter så då faller resonemanget lite också….
Men däremot så kanske påståendet stämmer för en totalt tom (oinredd miljö utan landmärken) rund miljö.
Men i naturen förekommer inte några som helst exakta circlar (såvitt jag vet, överbevisa mig gärna!) fullmånen på himlen ser rund ut, men är skrovlig och något oval i formen, bara människotillverkade hål är exakta i sin rundhet. :) Och en rundcorall byggd av slanor är inte exakt rund heller, inte heller coraller byggda av stående plank osv osv ^^ om man nu ska vara jättenördig! :D
Dansa med hästar kan jag utan och innan. Och det är just det jag menar, att hörnen blir avrundade. Hur mycket hästen rakställs i en picadero beror ju på vad man gör, vilken storlek på volten man jobbar med och vad man vill att hästen ska göra. Men det var det jag menade med att den arbetar mer dynamiskt på ett fyrkantspår, dspåret blir inte helt runt, ställningen blir inte konstant utan den blir mindre längs sidorna och mer i hörnerna.
Det förklarar dock inte detta med att hästen fastnar i hörnen för mig. :p Jag tycker inte att man ska driva en häst om den inte är trygg och förstår människans signaler. Nu är jag inget Perelli-fan så mitt sätt att jobba med hästen skiljer sig kanske lite från ert.
Om en häst skulle fastna i ett hörn, dvs ungefär som i filmen Body Language där Hempfling möter en hingst i en stor paddock, så hade jag arbetat hästen utifrån det hästen signalerar med sitt beteende. En häst som beter sig på det sättet är inte redo att drivas runt. Man måste veta när man kan använda vilka "metoder", man måste läsa hästen och man måste kommunicera med den. Att bestämma att man vill löslongera och göra det bara sådär bäddar för problem, därför att löslongering kan lika gärna bli en ren jakt mellan rovdjur och flyktdjur som en dans mellan häst och människa.
#12 fast den bruna hingsten som "fastnar" i hörnet är ju halt så han vill ju inte jobba honom utan vinna tilliten med så lite spring som möjligt för att inte förvärra hältan. Hur många filmer har hempfling gjort? jag har en, och det är den där även den stora ardennerhingsten som ingen vågar hantera är med i. Det kanske inte är samma?
Om man inte driver hästen mer än att den upprätthåller sina uppgifter (se var han går, håll tempo och riktning) så hinner en häst rakrikta sig.
Sen kan man göra misstag som människa och hästen fastnar i hörnet. Kan tänka mig att en nybörjare som precis börjar med NH oavsett dialekt på NH kan får sin häst att fastna. Jag har sätt hästar fastna i "hörnet" på en rundcorall så det är inte picaderon förunnat att man kan fastna i.
"Att bestämma att man vill löslongera och göra det bara sådär bäddar för problem, därför att löslongering kan lika gärna bli en ren jakt mellan rovdjur och flyktdjur som en dans mellan häst och människa."
Men då är vi tillbaka på det här med vad man som människa kan och inte kan, det beror ju på vad man gör och när i den situationen.
Jag gillar inte alls join-up-metoden som M.Roberts kör på för den går så lätt att göra fel med. Men visst kan jag få en join up med min häst löst men inte genom att använda rov/bytesdjursmentaliteten som han förespråkar. I min mening är inte Monty Roberts någon NH-profil, han har alterntiva träningsmetoder, men det är också allt. Hans bok fårn mina händer till dina är en utmärkt lektion i rov kontra bytesdjurs-psykologin. Så den kompletterar bra för att man ska lära sig hur man inte ska vara ett rovdjur, man behöver bara göra tvärt om ^^ (sanning med viss modifikation)
Parellielever tränas i att läsa av hästen, använda sin kunskap för att kunna göra det som är rätt i situationen, för den hästen och se vad den hästen behöver för att bli lugn/trygg/lekfull/motiverad/osv inte att jaga runt hästen. Det är ju det som parelli populärt kallar savvy, att veta vad när hur och varför man gör något.
Sen inom parelli finns det många dialekter, det finns ingen direkt mall som alla elever måste passa in i, utan man lär sig grunderna och sen hittar man sin egen stil. Som tex min medryttare som jag hade, när hon bad min häst att svänga undan med rumpan och komma in till henne så lutade hon sig in framför honom, medan jag lutar mig mot hans bakdel för att svänga runt den. Samma övning, men vi gjorde totalt olika men resultatet var detsamma. Bara för att ta ett väldigt enkelt exempel ;)
Jag har sagt det innan och säger det igen, jag tycker det är viktigt att ta in information från många olika håll, att inte svälja allt med hull och hår bara för att det kommer från en instruktör med gott rykte. Jag influeras från många olika ställen men huvudsakligen är det pnh jag gör, för det är det som stämmer bäst överens med vad jag gör och vad jag vill göra. Men hempfling finns alltid där, likaså det akademiska via bent och karin wallberg, en del från ray hunt, en del från buck brannaman, en del från Clinton anderson, en del från Kelly marks osv.
För mig är det viktigt att inte fastna i ett sätt, för om jag får influenser utifrån så har jag möjlighet att ifrågasätta, omvärdera och tänka över saker jag redan lärt mig. få nya dimensioner och erfarenheter. Jag ser inte ner på någon för att de håller på med en viss dialekt av NH eller följer en viss instruktör. Jag tycker att det är för stora klyftor mellan många olika elever för olika instruktörer, det blir sandlådeprincipen "min fröken är bättre än din fröken!" och snart så kastas grus mellan de två och till sist är det regelrätta boxningsmatcher med spann och spade som tillhyggen. Är inte huvudsaken att hästarna får en bättre tillvaro med människor som väljer att lyssna på dem oavsett vilken alternativ instruktör de följer?
Nu sväva jag ut lite, men det är sånt som händer ^^
En, trodde jag? Body Language, men inte är det väl en halt ardenner utan en svårhanterad pre? :p Jag har den visserligen på vhs och det var länge sen jag kunde spela den, men jag har sett den många gånger.
Om man driver en häst i en picadero med måtten 10,75mx10,75m längs ytterspår så hinner den rakställa sig. Men ingenting säger att du måste driva hästen i ytterspår, eller driva över huvudtaget. Man kan jobba på många sätt i en picadero.
Om man precis har börjat med nh bör man inte driva sin häst mer än några steg åt gången anser jag. Man börjar med ledövningar och lär sig hästens språk och bygger upp en kommunikation, på så sätt kan man läsa hästen och den dig varpå man undviker att göra misstag som kan bli otroligt fel pga okunskap.
Om en häst fastnar i ett hörn när man vill driva den har man gjort något fel. Varför skulle man vilja ha ett hjälpmedel som skulle kunna dölja en sån sak? Det är inte utformningen på utrymmet som skapar problem eller "misstag", det är människan. Och inte behöver man se det som ett problem heller, det är en signal från hästen, den talar om något, och av det kan man lära sig mer. :) För det finns inget rätt eller fel i kommunikation, hästen har rätt att reagera/säga/signalera vad den vill och det är ju det som är det fina. Det är ett samtal mellan djur och människa, och båda är delaktiga i att bestämma riktningen på det. Ju mer man lär sig, ju mer man lär känna varandra, desto mer kan man leda samtalet och samtidigt respektera hästens egen vilja och identitet. Men man ska inte ta på sig den uppgiften innan man vet vad man gör. I början är båda på samma nivå, ingen leder mer än den andra leken och vart den för.
Många gånger lär jag mig mest när jag låter min häst leda leken.
Jag håller dock med om att alla måste skapa sin egen filosofi och utgå från information från olika personer, erfarenheter och iakttagelser. Många vägar bär till Rom.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är en stor brun/fux historia, typ ardenner som militärerna inte vågade hantera. men han var ohalt, han var bara stor och "aggressiv"
sen var det ett antal mindre hästar med också, bland annat en halt PRE-ish häst.
Filmen jag har med hempfling heter "Coming Together"
hitta ett klipp ur den filmen jag har och syftar på den halta hästen i hagen/picaderon.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
och här är ardennern som jag menar….
Kan inte se klippen…?
Oavsett vilken hingst vi menar så tycker jag att jag har beskrivit hur jag menar i mitt senaste inlägg. Att driva en häst är inte huvudsyftet med hästhantering eller vad man ämnar göra i en picadero/korall. Och vad gäller löslongering så anser jag att det kan man göra i vilket utrymme som helst och problem som uppstår beror på människans misstag inte på utrymmet.