Andra konstiga stallägare
Appropå inlägget "Vadå ingen kontroll?" som handlade om att stallägaren skällde ut personen för att hen ridit med repgrimma och inte haft bett i munnen på sin häst. Vill kommentera med en liten OT sidospår, men såg att tråden var så lång så jag startar en egen tråd.
Min stallägare skällde ut mig en gång för att jag red i repgrimma. Men då var det egentligen så att jag tränade - från marken i paddocken, med repgrimma och ledrep- på att vandra över en fladdrande presenning! Så gick det jättebra med min lilla häst så jag fick för mig att hoppa upp (barbacka och mer repgrimma) och köra övningen. Det gick jättebra. Så bytte jag häst och gjorde samma sak med gamlingen (som ju kan det där). Hoppade upp även på henne barbacka och bad henne gå över. Just då kommer hyresvärden dundrande i sin traktor. Det kör ytterst sällan någon uppe till paddocken så hästen blev väl lite förvånad (liksom jag) så hon stannade till och tittade. Jag lät henne titta eftersom jag ändå själv tittade och vinkade. Sen bad jag henne återgå till arbetet igen och hon gick över så fint. Avslutade och släppte ut henne i hagen igen.
När jag promenerar ner mot stallet, och då passerar stallägaren, så skäller han ut mig med massa haranger om att man inte ska rida i grimma och säger: ' Du ska rida med bett. Hade du haft bett i munnen på hästen så hade du fått fram henne'. Öhe? Va? Som om ett bett får hästen att gå fram? Och jag fick fram henne när jag väl bad henne. Men jag hade inget emot att hon tittade eftersom jag ändå skulle vinka till honom. Vi hade en lugn mysstund i paddocken och det gjorde inte mig det minsta att hon stod still en stund.
Det roliga är att nu när jag skriver så minns jag att han gång på gång brukar berätta om hur han själv, när han var ung, brukade rida deras nordsvenskar hem från betet, barbacka i bara grimma, i full galopp.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det är intressant vad folk upplever och tror att man håller på med när man egentligen inte alls håller på med det. ^^
Det finns mycket knasigt folk överallt, oavsett om det är stallägare eller stallkamrater.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Så länge man minimerar riskerna så kan man få rida i vad som helst. Ett sätt att minmera riskerna är just att rida i en paddock. Hästen är instängslad, liten risk för störningar i omgivningen, platt underlag utan större stenar och gupp. Så om något händer så blir skadeverkningarna oftast små, det är ju detta som ridbanor/paddockar är till för.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Ja dels lustigt att han trodde att jag inte fick fram hästen. Men framförallt lustigt att han menade på att jag skulle fått fram henne bättre av ett bett i munnen? Bettet har man väl till att svänga, ställa, stoppa med. Inte få hästen framåt.
#3 om du satt av och drog henne framåt? ;)
#4 Fast då drar det ju fortfarande bara i nacken på hästen. Bettet gör ju ingen inverkan ;P

När jag flyttade min ponny till en större ridanläggning så tänkte jag gå en promenad med honom i omgivningarna första dagen. Tog på honom hans grimma som vanligt (inte repgrimma).
Stallägarens reaktion var "SÅDÄR kan du inte gå ut, utan TRÄNS!! Ja JAG tänker då INTE ta nåt ansvar om nåt händer, det där får du stå för SJÄLV!! Ring inte till mig när han har slitit sig!!"
Eh okej. Han lunkade lika fint som vanligt. En promenad i skogen är väl ingenting, han hade bara grimma på sig även när vi gick i samhället.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Äh, endel folk är rädda för saker de inte vet något om och känner att de inte har kontroll på situationen och reagerar med ilska. Frustrerande att vara den som blir utsatt för det, men fortsätter man följa sin väg vänjer de sig tids nog.
Eller hanterar hästar så att dom behöver vassa bett för att inte hästarna skall springa i väg från dom . Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#8: Fast ja.. Repgrimma är å andra sidan rejält skarpt det med. Vilket många använde just för att det är skarpt.
Jag föredrar alla gånger att köra på skarpt bett (stångbett) framför tränsbett, till största del av annan anledning än att hästen skulle springa iväg dock.
Så lite knepig tanke där ändå, enligt mig iaf. ;)
Jag hade en stallägare som inte betedde sig illa mot mig men hon hade konstiga fasoner för sig. En dag skulle jag hämta min häst i hagen och då smet hon förbi mig och stack iväg ut på vägen, hon sprang dock mot stallet men ändå. Jag fångade in henne och tog tillbaka henne till hagen och började om för att tillrättavisa.
Väl sen över en kopp kaffe med stallägaren nämnde jag detta och då sa hon att min häst gör så hela tiden och att hon börjat låta henne springa för hon "springer ändå mot stallet och stannar utanför stalldörren" Så hon lät alltså min häst springa iväg lös. Hon sa att hon även börjat öppna hagen så min häst kan springa i förväg medans hon tar in dom andra.
Dessa fasoner min häst fått av detta tog tid att lära bort eftersom hon av stallägaren blev lärd att hon kunde göra sådär. Även om ingen skada skedde så gillar jag inte detta och det kunde faktiskt hänt något allvarligt.
#10 samma med min stallägare i ett annat stall.
Harry hade en trotsperiod och började slita sig, så istället för att säga nått till mig så lät dom honom gå själv till stallet. Vilket ett halvår senare hade gjort det väldigt besvärligt för mig att leda min häst utan att han skulle till att slita sig.
Först DÅ fick jag reda på vad som hänt och de resonerade typ på samma vis, jomen vårt jobb blir ju enklare…
#11 Tycker det är oseriöst av dom att göra på detta viset och ta totalt ansvar över ANDRAS hästar. Och min häst gick inte tillbaka, hon sprang. Att hon sedan bara öppnade upp hagen och lät henne springa iväg fick mig riktigt förbannad. Hade något hänt hade det varit på hennes ansvar och jag skulle vilja höra hur hon förklarade att hon lät en häst som sliter och springer springa iväg där hon inte har koll på henne mer.
#12 jo men det är det! Om något så har de en skyldighet att berätta att det händer, tänk om han en dag istället för gått/sprungit mot stallet och stuckit åt andra hållet och blivit påkörd?
Han både skritta och trava till stallet såvitt jag vet.
Detta var en av anledningarna till att jag började med NH på allvar….
11 precis så gjorde min stallägare, när min slet sig.
#14 klart irriterande….. och när han inte slet sig så frös han fast i backen istället och vägrade röra på sig…. -.-
#13 Men precis! Vill inte tänka på vad som kunnat hända om hon drog iväg åt andra hållet. Hur skulle hon kunna stoppa en springande häst? Samma gäller för din häst. Tänk om det kom ett barn på en cykel eller en mullrande motorcykel.
Jag hade som sagt problem med att få bort detta och även de andra hyresgästerna hade det svårt när dom skulle ta in henne. Även när dom släpper ut försöker hon slita sig, liksom tar traven och drar iväg. Stallägaren ville inte sluta med detta och resonerade typ att eftersom jag stod i hennes stall fick jag följa hennes regler och "inget händer ändå" så jag flyttade strax efteråt och nu äntligen fungerar det bra.
Konstigt att stallägaren inte säger att hästen sliter sig..
Men jag kan förstå att stallägaren ger upp om att ta in en häst som gång på gång sliter sig, men första steget borde ju vara att tala om för ägaren att den borde uppfostra sin häst lite mer så den inte sliter sig.
Och istället för att släppa hästen säga till ägaren att den får ta in hästen själv tills den slutat slita sig, eller så får stallägaren alternativet att släppa den lös om ägaren inte vill ta in hästen själv.
#17 Jag har full förståelse att det kan vara jobbigt att hantera en häst som beter sig så, men det är just det, att det är pga henne som min häst betedde sig så. Bara för att min häst slet sig ett fåtal gånger främjade hon detta beteendet genom att öppna upp hagen och liksom "spring iväg". Jag hade önskat att hon berättade detta för mig från början och absolut inte lät min häst springa iväg lös oavsett vilket resonemang hon hade.
Nä, hon borde sagt åt dig från början så du kunde löst det. Då hade du kunnat åkt dit och hjälpt henne ta in hästen tills problemet var löst. :)
3 gånger och det är ett mönster. Då är det ett inlärt beteende. Det krävs inte mycket för att programmera en häst att göra saker som vi inte vill att den ska göra…
Tog ganska så lång tid för mig att komma tillrätta med det hos Harry, första han gjorde i nuvarande stallet var ju att slita sig för morgonjouren. Sen är det vissa i stallet som krävt att ha kedja på honom, och visst om de känner att det är säkrare att stå och fippla med kedjan under hakan på honom när de ska släppa honom i hagen så fine, men nåde den dumfan som släpper honom med kedja och grimskaft i hagen. Jag har kommit ut till stallet på kvällen och han har då gått med grimskaftet hängandes mellan frambenen för att morgonjouren inte haft vett o höra av sig till mig. "nej jag har inte tid att springa efter din häst i hagen om han drar…."
nejnej, men jag har gått som längst 20 minuter för att få av en annan häst sitt grimskaft för att JAG hde aldrig kunnat leva med att 1) hästen går omkull och bryter sig pga att jag strunta i att ta av grimskaftet även om han slet sig. 2) att inte höra av sig till hästägaren och berätta att nu kan jag tyvärr inte lösa detta för jag måste till jobbet, nu får du välja om du åker ut och tar loss eller inte själv.
fan så jävla förbannad jag kan bli på sånt….
Eller de gångerna som min häst lämnats ute på kvällen utan att folk hör av sig till mig och det kommer nån halvlam ursäkt att "jo men ibland kommer ju folk ut sent och fixar till sina hästar" jo men trofan att jag redan vart ute om hönätet är fullt och boxen är mockad. Då hör man väl för fanken av sig? men nejnej…. bättre att min häst är helt ensam ute och springer benen av sig i en hage utan mat.
åhhh blir så less på hästfolk ibland!

Jag var med om en gång på tidigare nämnda anläggning, en otroligt irriterande sak. Kom från jobbet och såg ända utifrån asfaltsvägen hur min gamla ponny (som man annars får släpa med sig in från hagen) står på bakbenen och hoppar runt med en människa hängandes i snöret. Vad i helsike tänkte jag och körde ifatt, parkerade och klev ur och sa att jag kan ta honom.
Vad tror du hon som håller säger då? "Nej JAG tar honom" och vänder ryggen åt mig och börjar gå bort från mig. med min häst helt sjövild mer framför sig och i luften än nån annan stans.
har nog aldrig varit så arg i hela mitt liv, var så jag skakade. Gick fram och mer eller mindre slet grimskaftet ur händerna på henne och sa att det är för f*n min häst så nu släpper du. arg som ett bi gick hon därifrån.
jag tog ett djupt andetag sedan lunkade han bakom mig på fullt grimskaft in i stallet. såg hur hon smygtittade ut men hon sa ingenting.
5 timmar senare stod han i ett annat stall och är som vanligt igen
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Min häst blev lämnad ensam i hagen då dom andra i stallet drog med sig sina hästar på bete en lång promenadssträcka bort där dom skulle stå nu dygnet runt. Min var den ända hästen kvar, och fick stå i hagen hela dagen själv för att sedan tas in i stallet och stå helt ensam. Detta efter jag sagt att min häst inte klarar av att stå själv.
Jag kom dagen efter för att flytta henne till ett annat bete och fick reda på detta just då. Jag passerade beteshagen där jag såg alla hästar och jag letade efter min men såg henne inte. Gick sedan 30 min bort till stallet och hörde mycket gnäggande. Så stod hon själv i hagen och ropade efter sina kompisar som var alldeles för långt bort för att höra henne.
Jag tog in henne som var väldigt ivrig och travade nervöst bredvid mig med ett konstant gnäggande. Då kom stallägaren och hejade glatt och sa att alla hästarna gått ut på bete och när jag frågade varför hon lämnade min ensam sa hon att jag ändå skulle flytta henne dagen efter. Varför kunde inte min stått med i beteshagen liksom… eller varför kunde hon inte lämna en häst som sällskap till min om det nu ändå bara var "en dag kvar" tills jag skulle flytta.
Hon får skylla sig själv för dom nersparkade väggarna i boxen. Tycker det borde vara olagligt att lämna en häst ensam på det sättet.
Det värsta sortens stallägare är de som verkligen drar nytta av att "det där inte min häst och inte mitt ansvar"
Hade en häst installad under en prövoperiod. Trots att jag betalade för in/utsläpp så fick jag göra det själv eftersom inga täckesbyten ingick. (varmstall och mitt i vintern)
Så en dag blåste det upp till en ordentlig storm. Jag skyndade mig ut i bilen för att köra och ta in honom, men det hade ramlat ett stort träd över vägen vilket jag inte kom förbi. Ringde i panik till stallägaren och bad henne ta in honom, hon kunde tyvärr inte göra det för det blåste för mycket….????? och han var stirrig. Ringde runt till alla andra i stallet och svaren jag fick var att stallägaren redan tagit in deras hästar och de ville inte lämna huset i stormen. Detta var runt kl 16.00.
När markägaren äntligen sågat bort trädet och jag kunde komma fram till stallet så var alla hästar inne, utom min. Han i full panik, sprang, dyngsur av svett runt runt runt på stallplanen och försökte desperat ta sig in genom stalldörrarna som var väl förseglade. Detta var vid ca 17.30. Detta är något jag aldrig kommer förlåta henne för.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
jag hade iaf turen att min stallägare gick ut och tog in Harry klockan 22.30 när han kom hem. Visst har vi bra bussförbindelser, fram till kl 21. Sen går det inga bussar ut så man kan komma hem igen. Och tjejen som hörde av sig till mig och as att Harry var ute ringde mig 21.30 "öhh, tänkte på det, ska Harry verkligen gå ute själv såhär dags?" och så frågade jag henne om hon kunde ta in honom. Men då hade hon redan åkt från stallet vid halv nio-niotiden och bara kom att tänka på att han fortfarande gick ute när hon var på väg hem…. jaha ja….
Det var ju snällt, men å andra sidan, hade hon inte ringt så hade han nog gått ute hela natten, och då är ju frågan om han hade stannat i hagen eller inte…. visst har han blivit bättre på att stå själv i hagen men vete fan alltså… en hel natt utan mat… det hade vart sin sak om rundbalen inte var uppäten, då hade han nog stannat. Gudars, det fanns ju mat iaf. men utan mat är chanserna små och han räds inte elstaketet för fem öre.
Men iiaf, jag ringde stallägaren och berättade vad som hänt, och han suckade och sa att det är inga problem, han tar in honom så snart han kommer hem. och sen smsa han mig och sa att allt var ok, Harry var hel men lite svettig, men nu stod han och åt sin kvällsgiva och allt var i iordning.
Så jag är väldigt glad över att stallägaren vi har nu ställer upp när det skiter sig. sen så ställer jag upp väldigt mkt på honom också så det är väl lite tjänster och gentjänster.
Förstår att folk inte vill leda hästar som sliter sig eller inte går att hantera, krävs bara lite bråkig häst och skada i axeln för att hästen "inte ska gå att leda". Tycker stallägaren bör kontacka ägaren och informera om problemet och sen får man lösa det ihop, tex att sätta upp linor och låta hästen gå in själv eller ägaren får ta in sin egen häst.
Sen är problemet med ensam häst i hagen tyvärr vanligt, säg att man är 5 i stallet, 4 ska rida ut ihop men den 5 kan/vill inte följa med, ska dem andra inte få ta sin härliga ute ritt då pga en person? eller hur väljer man då vem som inte får följa med?
Hästar ogillar ju att vara själva men tror inte dem dör av att vara ensamma 1 timme, speciellt inte om man ställer dem i box och ger dem lite mat.
Dock när man läser här finns det många knäppa stallägare :S
#25 jo det är en jäkla skillnad när man säger "nej, jag vill inte leda din häst för att han sliter sig, du får lösa detta!" mot att säga när man som hästägare börjar få problem och frågar "Han har börjat slita sig en del med mig till o från hagen, är det något du märkt av?" och man får svaret "jo, det har han gjort nu i ett halvår men jag låter honom springa själv så ordnar det sig ändå…"
Det är en ENORM skillnad.
Den grejen du tar upp är ju ganska vanligt, att några rider ut och en häst blir kvar. Men det är ju fortfarande ett enklare problem än att folk struntar i att ta in hästen så den riskerar att bli ute i hagen över natten och utan mat i en 12 timmar….
Är det en häst som blir sysselsatt med mat så ge den några kilo hö i hagen, eller ta in den o ge den mat. Men sen kanske de inte har ro att äta utan springer konstant under hela tiden som de andra är borta, men det är ju då ett ställningstagande ägaren får ta, ska han få springa en timme eller två eller ska han tas in, eller kanske kan de andra senarelägga eller tidigarelägga turen så jag kan vara ute och grejja med min häst medan de rider iväg.
oftast är det ju när de andra hästarna lämnar som är problemet, inte att hästen är ensam.
Sen finns det ju de hästarna som är så flockbundna att det inte ens går att ställa in dem i boxen utan att de försöker hoppa ut eller sparkar sönder både sig själv och boxen för att de blir lämnade ensamma. Det är extremt, men det händer.
Jag håller med, ingen stallägare ska vara tvingad att hantera en häst som sliter sig samt beter sig illa, men att totalt skita i att säga något och dessutom låta henne springa lös mot stallet utan uppsyn är inte okej.
Beteendet på min häst började i samband med brunst och på vägen mot stallet passerar man valackhagen där en viss unghäst visade starkt intresse för min häst. Jag som kan hennes knappar kunde få förbi henne utan problem och jag meddelade stallägaren + hyresgästerna att nu är min häst i brunst så hon kan vara lite si och så. Och dom försäkrade mig om att dom är vana vid sånt och att det absolut inte var några problem. Men det hände ju så, ett fåtal gånger, att hon faktiskt slet sig. Men hon stannade utanför valackhagen, då tog hon henne o fortsatte in.
Men stallägaren blev tydligen trött på de och gjorde så att hon började ta in valackerna först, men då slet sig min häst 1 gång och sprang mot stallet istället, där dom var. Och då gav hon tydligen upp och lät henne slita sig och lät henne springa.
Det blev ett inlärt mönster och fortsatte då även efter brunst. Jag hade verkligen önskat att stallägaren UNDER brunst meddelade mig att min häst var omöjlig att ta in så jag kunde fixa detta under brunsten och att allt sen skulle vara som vanligt efter. Men hon gjorde inte det, och mönstret fortsatte även efter o då sprang hon lite hej vilt och var överlycklig över att hon får springa själv.
Det är stallägarens stall och hennes regler går, men jag tycker att när hon har hästar inhyrda där får hon ett ansvar över dom och bör hålla god kontakt med ägaren vid eventuella problem. Hon kunde som sagt utan problem säga till mig att din häst är omöjlig att hantera under brunst kan du snälla fixa detta, så hade jag gjort det. Jag varnade ju liksom…
Gjort är gjort och problemet är äntligen borta nu så det känns skönt.
Och #25 det är därför jag bara står på lite större stall där jag inte kan riskera att precis alla ska rida ut, för min häst klarar verkligen inte av det. Då hade dom antingen haft en häst på rymmen eller en söndersparkad box där häst dessutom kunnat skada sig allvarligt.