Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettoff-topic
Läst 1537 ggr
PennyScarlett
1

Jag är så förkrossad...!

Jag behöver verkligen bara få dela med mig av sorgen till andra som kan sätta sig in i min situation. 

Står inför det mest plågsamma beslutet att sätta ut alla mina tre hästar på annons, då det ej längre finns pengar till att ha dom kvar. Jag har en timanställning, men inget körkort och ingen bil. Har inte ens pengar till körkort och jag bor mitt inne i skogen och måste flytta in till centrum för att lättare kunna ta mig till jobbet. Och alla vet att man inte kan ha 3 hästar i en 1:a…och det finns verkligen inte en snöbolls chans i h*lvete att jag kommer ha råd att stalla upp alla hästarna över vintern. 

Man kan ju undra då varför jag har skaffat hästar när jag inte har pengar. För det första så hade jag en fastanställning lovad i Juni, men på grund av missöden fick alla säga upp sig på arbetsplatsen. Hoppades på att hinna få en ny fast inkomst innan sommaren tog slut, så att det skulle hinna lösa sig med stallplatser och allt. Men nu har sommaren gått och det är dags att köpa hö och fixa stall. Men min plånbok gapar tom och kontoutdragen ger mig en klump i magen. 

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra nu. Alla säger till mig att "Det finns fler hästar, du kan skaffa hästar igen i framtiden", men INGEN förstår att jag inte kommer ha MINA hästar igen. Min Nótt, min Jazzman och min Glama…Jazzman som efter år av plåga har tytt sig till mig och nu ska han iväg??? 

Vet inte vad jag ska göra. Jag bara gråter och gråter och har hela tiden bilden i huvudet av hur dom lastas upp på en transport och förs iväg. Alla säger att det löser sig och att det viktigaste är att jag får ordning på mitt liv, men grejen är att utan hästarna så har jag inget liv. Det låter sjukt dramatiskt jag vet, men för 2 år sedan så var det just hästarna som räddade mig från mig själv. 

Efter ett antal sexuella övergrepp så känner man sig smutsig, äcklig och värdelös och jag fick det även berättat för mig. Och så gick man ner till hagen, till två små hästar, varav en var Jazzman. Och han såg på mig med en ren, nyfiken blick. Han ville gärna vara med mig, han äcklades inte och för honom var det värdefullt bara att jag stod där hos honom en stund. Hans syn på mig, förändrade även synen på mig själv och sakta men säkert började jag inse att jag faktiskt inte var äckligare än vad andra var. Att jag kanske visst var värd något och fyllde en funktion här i världen. Jag fyllde ju en funktion för honom och gjorde honom glad. 

Jag är rädd för att om hästarna åker, så försvinner känslan av att vara ren och värdefull tillsammans med dom….för när dom är borta så har jag bara mig själv och det är jag inte nöjd med. Min största skräck i 2 års tid har varit att förlora hästarna och nu står jag mitt framför det. Och jag vet att när dom väl är sålda, så kommer jag ha råd med körkort, bil och lägenhet…men det hjälper inte. Det är en sån klen tröst och det känns absolut inte som att det är värt det. Jag vill ha min Jazzman som alltid ska fram och gosa och jag vill ha min Nótt som jag kan få krama hur länge jag vill och jag vill ha min Glama som jag skulle uppleva allsjöns äventyr med…

Förlåt den långa texten, men behövde verkligen få ur mig detta till folk som vet vad det innebär när man har ett band till sina hästar. Till folk som också ser sina hästar som sina partners…

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Maja2
0

Kanske du kan hyra ut hästarna under en period?

PennyScarlett
0

Hur funkar sånt då? :(

LinaN
1

Jag hade tagit bort Jazzman, han ska inte behöva kuska runt till nytt folk och andra människor. Han har förtjänat det, han är din, och hade jag vart i din situation så hade jag hellre tagit bort honom än att låtit honom hamna fel.

Vad gällande Nott och Glama så lämna ut dem på foder på ett år. Vill du ha hjälp att formulera annons + kontrakt så har jag sådant liggande som täcker in det mesta som kan tänkas hända. tyvärr har jag inte plats eller råd just nu med fler hästar, annars vet du att jag hade gärna hjälpt till.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[tintilar]
1

Jag hade inte tagit bort någon häst utan att först se om jag kunde hitta en lämplig människa åt den. Ingen människa är den enda lämpliga för en häst. Även om hästen är speciell eller har gått igenom mycket. Djur lever i nuet.

Men givetvis är det alltid riskabelt att lämna iväg ett djur. Man kanske kan låna ut hästen som sällskap om man har tur. Då minskar risken för konflikter mellan djur och människa.

Beklagar din situation. Förstår att det är fruktansvärt jobbigt för dig nu. Jag hoppas att det löser sig så att du kan behålla dina hästar på ett eller annat sätt.

Brollan1
0

Jag tog över en häst i 1år just pga att ägaren fick akut problem med tid och ekonomi. Det löste sig efter detta och ägaren fick tillbaka sin häst efter 1år och i sådan form att dom tävlade direkt med placering som resultat.

Det gäller bara att hitta likasinnade personer när man lånar ut hästen. Det finns flera som du ute i världen, det gäller bara att finna dom.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

PennyScarlett
0

Jag är inte orolig över att hitta bra hem till Nótt och Glama. Nótt skulle må superbra av att få vara ett barns bästa vän. Det orkar hon med och det skulle vara en perfekt liten uppgift till henne nu när hon är äldre.

Glama har superfina papper och en fantastisk personlighet och glöd. Hon blir också lätt att hitta en fin människa till som kan ta henne till dom nivåer hon är kapabel till (om hon själv vill). 

Jag är orolig för Jazzman. Det finns en man som jag skulle kunna sälja honom till som var intresserad för ett tag sedan, men vet ej om han är det nu…Tror han tar honom om jag hör av mig. 

Är nog mest orolig för mig själv egentligen när allt kommer omkring. Det är jag som blir ensam, jag blir sysslolös, jag får sorgen och det är jag som kommer sakna dom. Det svider något så otroligt…jag har haft häst sen jag var 4…men det känns som att jag inte kan komma framåt i livet just nu utan att sälja hästarna. Då löser sig allt med körkort och bil och då kan jag flytta dit det erbjuds jobb utan att ha någon annan än mig själv att ta hänsyn till. Och det är ju smidigt….men förbannat tråkigt. Detta låter väl tragiskt, men hästarna är dom enda vännerna jag har…Nej usch, nu börjar jag gråta igen. Hela ansiktet är svullet nu för att man gråter hela tiden. Önskar så innerligt att situationen såg annorlunda ut!

LinaN
2

#4 just Jazzman är ett kapitel för sig, det har skrivits lite om honom här innan och sen har jag och PennyScarlett pratat om honom på PM mm och det är inte en häst man placerar om säljer hursomhelst.

#6 meh…. men jag då? 😕

Tycker det är klokt att höra av dig till han som var intresserad av Jazzman om han fortfarande är det… Det är ju ändå en chans, och har du kunnat tänka dig att lämna Jazzman hos honom innan så kanske det gäller fortfarande.

Men som sagt, peta på mig på FB så kan jag hjälpa dig o skriva ihopa nått bra om du nu vill dvs. 

Sen vet du att du är alltid välkommen till mig och hälsa på, det finns bäddsoffa, två keliga katter och en hund som fiser illa att dela bäddsoffan med, och du är mer än välkommen att åka med ut till Harry o leka med honom!

PennyScarlett
1

Tack så mycket LinaN! Jazzman är speciell, men med rätt person så är han ju hur go som helst. Idag skulle pappa fixa hovarna på honom och först var han jätterädd för pappa och vågade inte komma fram. Men sen var det ingen fara och han puffade nyfiket pappa på baken när han stod böjd med hoven i knät x) Och jag kunde kela med honom hur mycket jag ville. Ska höra av mig till den mannen och kolla med honom, annars så säljer jag dom andra två och så får jag hitta någon lösning på Jazzman tills vidare…

Tack för erbjudandet! Jag tar gärna emot det inom en snar framtid :) Måste få ordning på lite grejer först nu när tillvaron är helt upp och ner…Återigen, tack! <3

PennyScarlett
11

Ljuva, ljuva lycka!!! :D Det finns änglar på denna jord! Min mammas goda väninna, också i min mobil känd som "Extramamma" är en av dom! Mamma kom och hämtade mig idag för vi skulle ha en tjejdag, men istället för att köra mot Borås, så svänger hon av och börjar köra hem mot Tanja med förklaringen "Jag ska bara hämta något hos henne." 

Väl framme så kommer Tanja ut och ger mig en kram och frågar hur det är med mig. Efter en kort stund av kallprat så säger hon att jag kan få ha mina hästar hemma hos henne GRATIS i en jättestor fin hage, alternativt kan dom gå tillsammans med hennes flock, så länge betet räcker. 

Mina kära "extrapappa". (mina föräldrar är gifta, men vissa personer står en nära xD) har då tydligen i sin tur sagt till Tanja att om det blir utgifter för foder och strö så står han gärna för det i några månader. 

Detta har dom kokat ihop så att jag ska kunna ha mina hästar, spara pengar till körkort och bil och flytta till en lägenhet mer centralt och skaffa ett ordentligt jobb! Så alla mina hästar blir kvar tills vidare :D Nu får vi se om universum lägger fram det såpass så att jag inte behöver gå i säljastankar! :D

LinaN
0

härligt Penny! Vad glad jag blir för din skull!!!!!!

[silkesnosen]
0

Vilka fina människor!! Vet du vad nu har du ju den bästa moroten till att få ordning på din situation!! Dags att sätta fart, så löser det sig!!!!

PennyScarlett
2

10# och 11# Tack! :D Är så jävla glad! Hästarna flyttas förmodligen i slutet på nästa vecka, sen flyttar jag tillfälligt hem till mamma och pappa och söker mer timjobb och lägenhet nära jobbet. HOPPAS allt löser sig nu! Det finns mirakel :D

CelsiusT
0

Jag är i samma sits som dig. Min sambo är svårt sjuk och vi vet inte när han kommer kunna börja jobba. Själv har jag varit sjuk en tid nu och är nu på g att söka jobb, men man vet ju inte hur länge det dröjer innan man hittar ett jobb som fungerar och tyvärr kan jag ju inte jobba heltid så någon större inkomst lär vi inte få ändå. Vår totala inkomst är halverad och vi vet inte när vi kommer att få ordning på den igen. Känns fruktansvärt att tänka på att behöva lämna bort hästarna.

Vi tvingas försöka göra oss av med iaf den ena hästen, åtminstone över vintern. Problemet är att jag sökt med ljus och lykta hela sommaren efter någon som vill ha henne på foder, men hittar ingen. Har försökt sälja henne också, men ingen större framgång där heller. Vet inte riktigt hur jag ska göra =( Vill ju inte bli av med henne heller så hade ju helst sett att hon fick komma till någon på foder över vintern (eller längre). 

Skönt att det ordnade sig så bra för dig iaf TS. Jag hoppas det ska finnas en lösning för mig och mina hästar också.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
0

#13: Du kanske kan låna ut henne till en ridskola? De är ofta glada att ha hästar över vintern och slippa dem på sommaren.

CelsiusT
0

#14 Har funderat på det. Men hon är inte utbildad alls. Bara typ inriden. Hon har bara gått som sällskapshäst. Så jag tror inte att ridskolor är intresserade av henne.

Gronstedt
0

#14: Du kan alltid fråga.

Hoppas det löser sig för er! Åtminstone att du hittar en betalande medryttare eller halvfodervärd.

Zahara
0

#15 var finns hästen och vad är det för häst? Har en vän som letar en foderhäst att utbilda/träna och tävla.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

CelsiusT
0

#17 Du har PM ;P