Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 772 ggr
EmmaKoistinen
2

Underbart!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och min tvååriga shetlandsponny deltog i en 4 dagars kurs på Sörgården hos Yvonne under v 31. Bland det roligaste jag gjort tror jag, och så lärorikt. 

Tidigare i våras var vi iväg på en tvådagars grundkurs och nu var det dags att fortsätta! 

Jag själv har tidigare alltid jobbat efter NHfilosofin men aldrig haft hjälp av instruktör utan bara eget naturligt tänk. Allt blev så mycket lättare och jag fick mer förståelse för de olika zonerna och signalerna, så nu kan det ju bara bli ännu bättre! 

Vårt största problem är att han lätt blir uttråkad och ibland så måste bara tonårstrotsen komma fram, såsom att tugga och äta på allt som finns i hans väg när det blir för tråkigt.
Ja, även försöka bitas ibland när han blir förnärmad över att jag flyttar på hans framdel.. liten men snabb! 😃 (i vanliga fall är han mycket väluppfostrad och skötsam) 

Kursen var både från marken och uppsuttet men vi red från marken istället. Fantastiskt! 

Det svåraste är att alla zoner sitter ju i princip på varandra på en sån liten kropp så det är inte det lättaste men jag är oerhört nöjd ändå! Vi fick till alltihopa och han var superduktig!

Tänkte visa lite fina bilder såhär på nattkvisten när jag ändå sitter på jobbet!

EmmaKoistinen
0

En av dagarna jobbade vi två pass i rundcorallen och eftersom både jag och han var nya på det fick Yvonne ta första passet för att få honom att förstå (matte vill inte göra fel/förstöra)🤔. Dock var rundcorallen liiite för stor för en liten ponny som han så han hittade sina genvägar! 😉

EmmaKoistinen
0

❤️

EmmaKoistinen
0

Pass 2.

Matte hade lite problem att hålla 8m repet trasselfritt dock.. 😞

Men här gick det bättre att hålla honom ute på "spåret" iallafall även fast jag fick röra mig en del.

EmmaKoistinen
0

Sen jobbade vi också med utmaningar en av dagarna. 

Presenning, eldregn, gungbräda, skicka genom trånga utrymmen, boxen, lastpallar, skicka in och backa ut, bollen och lite andra småsaker. Mycket roligt och orädd kille! Förutom eldregnet som var obehagligt men efter lite övertalning så! 

// En glad matte och ponny!

LinaN
0

Kul att ni hade skoj och fick ut något av kursen!

Ibland undrar jag inte om man inte borde ha en mindre rundcorall till sånna små troll så man slipper springa ihjäl både sig och ponnyn ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.