Han vill inte :(
Åh jag skulle verkligen behöva er hjälp! Jag har en ponny som jag haft i ca 4 månader och som jag mest kör (för stor för att rida). Men han behöver motion då han just nu är ganska tjock så jag kör honom varannan dag. Men vill gärna göra andra saker än bara köra de dagar han inte körs så han aktiveras ändå. Därför tänkte jag börja med longering, men det gick inte… Kan börja säga att han är väldigt lat, han springer bara fort när andra hästar springer med, annars står han gärna och äter. Nu när det är gräs överallt i hagen och så, så är det just nu hans största intresse! Jag skulle ju då longera honom men först gick det bra två varv men sen gick han bara emot mig och ställde sig framför mig. Sen gick en kompis med honom på utsidan för att visa att det är runt i en cirlel man ska gå. Då efter bara 1-2 varv så kastade han sig åt sidan och kom lös och sprang som en besatt runt i hagen tills han lugnade sig lite och började äta gräs. Så longeringen gick inte bra. Sen tänkte jag att jag idag istället skulle löshoppa honom (för det är ju kul :D ). Det var nog bara jag som tyckte det för han ville inte… Visade först genom att gå med honom genom "gången" jag byggt där inne ett 20 cm högt hinder stod. Han gick över, inga problem. Sen släppte jag honom lös och hade med mig en pisk. Smackade på honom och visade vägen där han skulle springa och hoppa. När han hoppat varje gång så fick han morot som motiovation. Men så fort han hoppat och fått moroten så sprang han iväg och ställde sig och åt gräs. Jag smackade och försökte med allt att få honom att springa men ikke. Det ville han inte. Han sprang bara iväg och fortsatte äta. Sen "slog" jag pisken i marken för att visa att han skulle springa men han bryr sig inte alls om pisken eller mina smackningar. Det enda han gör är att springa till närmsta grästuva och äta. Vissa gånger sprang han så han hoppade över hindret och då berömde jag och gav morot för stt visa att han gjort rätt. Men nu till det värsta. När jag fortsatte driva när han skulle hoppa igen så började han vända rumpan till och sparka mot mig. Detta gjorde han sen hela tiden när jag närmade mig med smackande och pisken (som jag slog i backen). Kan i övrigt säga att han är inte är rädd för något eller sur/elak, utan lugn och lat… Men vad ska jag göra för att jag ska kunna träna honom i andra saker än körning? Eller ska jag ge upp och inse att han inte är någon ponny som vill hoppa eller longeras? Jag har heller inte möjlighet att vara i gruspaddok eller så, har bara en hage som inte används som jag delar av och är i där det dock är gräs.. Tack på förhand :-)
Alltså jag tror att du får ge dig tills du finner ett sätt att öva utan gräs…. Sedan får han ju givetvis inte sparka åt dig.
Finns det ngn vändplats? Ngt att hägna in?
Han har ingen respekt för dig som ledare. Du är inte tillräckligt intressant för att lyssnas på, han gör som han vill och han gör precis som han känner för.
Han är en dominant livsnjutare, som inte hetsar upp sig i onödan. Och att han vände och hota med att sparka är för att sätta dig på plats, du kommer och kräver saker av honom utan att ha någon egentlig relation SOM BETYDER NÅGOT FÖR HONOM. Det är där man måste komma åt honom.
Var i landet bor du?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#1 Nej tyvärr… Ingenting :/ Allt är bara gräs… #2 Ja, det är nog sant det du säger men usch vad det svider i hjärtat :( Jag bor 2 mil utanför Karlstad.
Hur gammal är hästen och vad har hästen gjort innan du fick den? När du kör hästen, kör du i alla gångarterna och ur långt kör du?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#4 Han är snart 4. Han har bara blivit körd som hobby. Jag kör ca 6 km i alla gångarter. Mest trav och skritt, men lite galopp.
Då han endast är knappt 4år så KAN det faktiskt hända att han inte förstår det du försöker göra med han och till slut protesterar på det enda sättet som han förstår att göra, dvs med att vägra och vända baken mot dig. Han verkar ju fungera bra i körningen så där gör han ju vad han blir tillsagd att göra så det förstår han.
Det KAN ochså vara som "#2 skrivet av LinaN " beskriver det.
Om han inte förstår och du fortsätter att försöka få han att göra saker han inte förstår så kan tyvär det "#2 skrivet av LinaN " beskriver ochså bli resultatet.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#6 Okej… Ja, för han känns inte dominant annars… Han går som en hund bakom mig och så och lyssnar på mig. Och han sparkade ju inte direkt utan det var ju efter flera försök att få honom att springa som han började sparka när jag gick efter honom… I hagen är han ranghög. Men han har aldrig sparkat mot mig förut eller något sådant.. Och körningen fungerar bra, visst när han tycker att han sprungit nog så försöker han slippa men lyssnar på mig och fortsätter med det jag säger.
Det låter som om den som körde in hästen gjorde ett bra jobb med det. Är hästen inriden ochså?
Mitt förslag är att du INTE förutsätter att han kan allt det du vill, gå in i "okända" övningar med inställningen att detta skall vi lära oss. Om hästen redan kan det ni försöker göra så går allt väldigt fort, annars så lär ni er det ni måste kunna och slipper scenariot som "#2 skrivet av LinaN " beskriver i sitt inlägg. Oftast så är det vi som gör våra hästar till det dom är, inte dom själva.
Lycka till
#8 Ja, han är väldigt bra inkörd! Men ska jag låta bli att träna honom nu när det är gräs där i hagen som jag varit i hittills? Eller ska jag köra mer ledövningar där med repgrimma och repet? Eller vad kan du ge mig för tips på hur jag ska få relationen bättre/att han tycker jag är intressant?
Ni har tyvärr redan smygstartat på den väg som "#2 skrivet av LinaN " skriver om och då skulle det nog förvärras då hästens uppmärksamhet delas mellan dig och det goda gräset. Helst så bör du hitta ett ställe där du inte måste dela hästens uppmärksamhet med andra saker. Det är en nyttig färdighet att kunna fånga hästars uppmärksamhet i störande miljöer. Finns det inget annat ställe så se till att gräset blir utbetat på det stället där du tänker vara eller klipp ner det med gräsklipparen. Sen låter det som om det är du som har mest att lära, hästen förstår mycket väl att vara häst men du måste klura ut hur du diskuterar med hästen före du kan lära den något. Och det låter som om att leda hästen inte är problemet för er så kanske ni skall koncentrera er på det som ni inte kan som tex att longera. Ta och fundera på hur du kan lära en häst att göra detta och utgå från att hästen inte kan speciellt mycket av detta när ni börjar. Detta är inte helt enkelt när du startar från noll. Lycka till
Ville bara lämna en synpunkt ang longeringen då min häst brukade bete sig likadant med sparkar och protesteringar och det visade sig att hon inte riktigt blivit lärd av tidigare ägare vad longering är alt vad det är jag kräver av henne. När jag sedan introducerade longering från steg 1 som man gör med unghästar gick det bra fort och nu longeras hon utan problem.
När det kommer till longeringen kan det vara en sån enkel sak som att du är inte optimalt placerad i förhållande till hästen. Om du kommer för långt fram i hans mening och passerar hans drivlinje så kommer han stanna, vända in och inte förstå vad du menar även om du driver på (och då kan både stegringar och sparkar komma som protest för att han inte förstår)
Drivlinjen är en tänkt linje från hästens manke över bogbladet ner mot bringan. Se bild.
När det kommer till att få hästen mer intresserad av dig än av gräset så finns det ett par sätt o få bort det på.
Vi hade en period jag och Harry där allt annat var intressantare än jag, tex bajs i ridhuset. Spelade ingen roll vad jag gjorde, så fort han kom till en bajs, även det var hans egen så stannade han och luktade på den. Och då fick jag lära mig att driva på honom precis när han börjar intresera sig mer för bajsen. Och inte med lite småsmackande utan en rejäl fas 4-smäll med stick och string i marken precis bakom honom. Det blev ett par skutt de första gångerna och han travade några steg, tvärstoppa, vände och tittade på mig och sen slicka o tugga. Han blev förvånad att jag sa "app app! Strunta i skiten och lyssna på mig!"
Har även samma sak när man leder honom och det är gräs ute och det har varit lite bete i hagen det sista. Då tvärdyker han och man har inte en chans att dra upp huvudet på honom så jag skakar repet, han får några varningar sen får han en rejäl repskakning så att spännet i grimman klonkar till honom på käken eller hakan. = fas fyra med bara repet.
Däremot om vi leker på en gräsyta så är det en helt annan reaktion, då lyssnar han och jobbar på det jag ber om. Men när man bara leder till o från hagen så blir han gärna ståendes och tuggar om man inte gör något åt det.
Det handlar också mycket om att vara tillräckligt effektiv när det kommer till maten och vara intressantare än maten… lättare sagt än gjort när man har matvrak till hästar ^^
Tack för alla svar! Alla tips på hur jag kan arbeta med honom uppskattas SÅ mycket! Jag har aldrig haft en "dominant" häst utan haft de som gjort som jag sagt så igår kväll kändes jag SÅ meningslös att jag inte är bättre människa så t.o.m hästen tycker jag är så tråkig :( Det var hemskt!!! Men som sagt, han är det största matvraket jag någonsin träffat och det säger alla. Så jag mot gräset har en tuff match att gå. Jag hoppas att allt "krångel" beror på att han inte förstår.. För han följer mig och "är med mig" först och tittar på mig och går till mig men det är ju sen när jag kräver mer av honom, tex trava eller sånt vif longering som han börjar krångla. Så mycket kan nog ligga vid att han inte förstår att han ska springa runt utan blir då förvirrad.. För som sista skrev med att leda honom vid gräs så brukar jag smacka när jag ser huvudet gå ner mot gräset och då lyssnar han och fortsätter gå med mig, om än lite sur för att han inte fick äta ;) Gottegrisen!
Jag höll på med ett mkt dominant sto med många egna ideer för många år sedan, men det jag upplevde var att hon faktiskt krävde av mig att det skulle finnas en poäng med det vi gjorde. Hon sprang ta mig tusan inte runt och runt…..utan jag fick arrangera banor med koner och bommar och vara klurig, så att hon fick stimulans.
Hrm helt ärligt så är hon den mest utmanande personlighet jag stött på, hahha en gång när hon fick nog så lade hon sig helt sonika på knäna och kröp ut under staketet , ut ur paddocken och jag efter i tömmar och fick klättra över. Hon var intellektuell skulle jag hävda;)
Vad du skriver och beskriver om den här ponnyn är en LBI, left brain introvert. En häst som är snabb i tanken och jäkligt klipsk. Oftast så tänker de ut hur de ska slippa jobba och slippa göra saker, oftast genom att antingen frustrera sin människa eller ignorera den.
Däremot är det inte alltid de är så snabba rent fysiskt, men de är smarta som sagt. De tar reda på hur dom kan jobba så lite som möjligt och få sin människa att göra så mycket som möjligt.
"Game of wits" alltså intelligens-lekar brukar sådana här hästar ha mycket glädje av. Nå hans hjärna och du når hans fötter!
Det finns en artikel här på sajten om horsenalitys, läs den! Där kommer du få mycket nytta av det du läser :D
Den här bilden kanske kan hjälpa dig lite hur du ska hantera situationerna :D
En LBI behöver
Ett syfte- varför gör vi detta?
Omvänd psykologi, jaha, du vill inte gå framåt, men då går vi bakåt istället!
Motivation, Vila, mat/beta, kli/gos, godis
Vad för övningar har dessa hästar svårt med?
- Flytta framdelen, både för stadigt och rytmiskt tryck
- Komma till dig dvs att du har "draw" till hästen att den vill vara med dig.
- Piggsvin/igelkottleken, de biter/nyper gärna tillbaka och försöker flytta på dig. Dessa hästar brukar vara piggsvins-mästare i hagen med andra hästar!
- Att röra på sig, speciellt allt som är snabbare än stillastående och halt. ^^
- Circling game, speciellt när man skickar ut hästen på cirkeln.
- Alla övningar i Liberty/frihet (de tenderar till o ge fullständigt fan i dig om du inte är tillräckligt intressant.)
#15 hm du vänder dig till mig antar jag. Jag anser absolut att man kan använda olika personlighetskartor, men jag tror ju att hästen är mer komplex, precis som vi människor, så är väl lite anti till att använda "mallar". Jag ska ta en kik senare:))
Hm klipsk var nog bara förnamnet på den ponnyn:D
#16 skriver allmänt mot alla, men även till TS. Annars hade jag riktat mig direkt till dig :)
Hästar är mer komplexa än så MEN horsenalitys är en bra början, sen kan man komplettera med mer eller mindre svåra personlighetsanalyser som tex författaren av boken "my horse is a rockstar" som har ett tiotal olika personlighetstyper av hästar, men det intressanta är att alla dessa hon har tagit fram faller under en av dessa fyra huvudkategorier som Parelli plockat fram i horsenalitys. tex rockstjärnan som min egna häst faller under i hennes system är precis samma som en LBE enligt parellis.
Sen har vi Klaus F Hempflings 24 olika hästpersonligheter, som också faller under dessa fyra grundkategorier. Han går in på djupet på allt från vilken typ av ansiktsprofil vissa hästar har till vad de behöver både när de tränas och vilken typ av människa de behöver för att bli de bästa hästarna de kan bli. Men KFH's system är bra mycket komplexare, jag har ännu inte lyckats pinpointa vilken typ av häst min är när det kommer till hans system. Men det är en väldigt intressant bok att läsa.
Jag använder mig främst av horsenalitys för att diagnosticera, vad för strategier behöver jag använda mig av till denna hästen jag har framför mig? Att använda RBE-strategier på en LBI är bara slöseri med tid och hästen hinner nog idiotförklara mig åtta gånger om de första tre minuterna ^^
Så jag ser inte detta som en mall, jag ser detta som ett komplement till de sju lekarna som också används för att diagnostisera vad man behöver jobba med hos en häst och i relationen till hästen. Ett komplement till att snabbt förstå vad varje häst behöver när man jobbar och leker med den. Istället för att behöva köra ALLA tekniker för att till sist hitta en som funkar, så börjar man med de teknikerna som finns i samma gruppering som hästens Horsenality, funkar inte det, ja då är det dags att gå vidare.
DEt finns ju många hästar som hoppar mellan en, eller rentav tre horsenalitys i olika situationer. Min tex han är i grunden en LBE, aktiv, rörlig, lekfull, men om han blir sur, om han är omotiverad och jag är tråkig, då måste jag hantera honom som en LBI istället.
Sen finns det hästar som är klockrena det ena eller andra, som Zaphix Dacke. Han är den häst som jag träffat som är mest LBI. Aldrig träffat någon annan häst som var så klockren på beskrivningen av en viss hästtyp när man ser till det psykologiska. :)
Nu får jag väl säga ngt flummigt här kanske, men jag tror på lyhördhet, känna in, försöka kommunicera och snirkla sig fram tillsammans med individen. Sedan om det är en människa eller en häst. Jag har läst boken om de olika huvudformerna och så vidare. Jag anser väl att det kan ge tankar, men samtidigt känns det lite som rasbiologi liksom…
"#13 skrivet av Lellah " Det är ingen "synd" att låta hästen beta lite gräs när man är ute och går, däremot så skall hästen respektera att när det är dags att gå så skall hästen gå utan att bråka om den saken. Visa i stället där hästen får beta, kanske ta en borste och borsta hästen samtidigt i stället för att säga "NEJ" hela tiden, var sedan klar och tydlig när ni skall gå iväg, gör det inte till en dragkamp utan visa direkt det blir en konflikt hur mycket du är villig att höja intensiteten för att få igenom din vilja. Och som vanligt, ta inget personligt och bli inte upphetsad själv.
Matvrak är ofta lite eftertänksamma då dom funderar ut hur dom skall få maten som dom eftertraktar så mycket, till skillnad från reaktionärerna som bara reagerar utan att tänka, dom å andra sidan är sällan matvrak.
Sen får man inte ta åt sig personligt av vad hästen visar, den gör så mot alla som beteer sig på det viset oavset person. Hästar ändrar inte på sig förrän dom har en anledning till det och fram till nu så har det fungerat bra för hästen. Om vi bara är inställda på att lära oss så blir vi bättre, när vi tror att vi kan allt så slutar vi lära oss. Ibland så är hästen den bästa läromästaren.
Lycka till
#18 jag känner in, är lyhörd och ser vad som behövs i stunden. MEN sen jag lärde mig om Horsenality så har mitt jobb blivit enklare och jag kan ge hästen det den behöver mycket snabbare. Samt att vet jag på vilken nivå jag ska kommunicera så blir allt så mycket smidigare. :)
Sen är det inte en bokstavslära som många verkar tro, de som inte är insatta. Jag ställer mig inte och bläddrar i en bok och säger att jo, men den här hästen uppvisar de o de beteendena som styrks av den starka nosprofilen och tätt sittande ögonen. Utan jag har med mig den kunskapen i bakhuvudet. Att hästar med stark nosprofil brukar vara väldigt starka i sin integritet eller i sin vilja. Och tätt sittande ögon visar på antingen en barnslighet (som kan visa sig i trots) eller eller en särskild envishet beroende på hur ögonen sitter tätt.
Men Tellington-Jones bok är det sällan jag tänker på när jag arbetar med en häst. Jag går på känn helt enkelt, och tar stöd av horsenality-principen.
Här har vi en häst som prioriterar att äta framför att jobba, då är det troligtvis en LBI, men sen måste man ju även testa sin tes.
En horsemanship som är mekanisk kommer aldrig föra en framåt, dvs man gör bara det man läst eller lärt sig och inte har något utrymme för nya influenser eller att kunna arbeta utan en uppsatt ram så kommer man förr eller senare möta på en häst som inte faller inom ramarna och då står man där, handfallen. Så jag tror på att man ska vara flexibel, lära från många håll, men det är inget fel att ha en grundplan och när/om den inte fungerar så ger man sig in på delen där man får experimentera. Min grundplan är 7game + horsenality's sen utöver det så är det bara ren lär-situation där man lär sig nya saker. :D