Förslag?
Har ganska nyligen skaffat mig en häst som är väldigt "svår". Hästen skulle gå till slakt så jag köpte den för en billig peng för att jobba med och sedan sälja vidare.
Han är tre år, hanterad från backen som tvååring, sen gått på lösdrift mer eller mindre utan hantering i över ett halvår. Sen markarbetad igen som treåring.
Han är extremt skeptisk mot ALLT! Alla människor, alla rörelser, alla ljud, ja, allt i sin omgivning. Från att du står och klappar på honom och han är avslappnad så räcker det med att du tar ett halvt steg åt sidan så flyger huvudet upp och han visar ögonvitorna.
Och det är inte bara detta att han är så skeptisk, utan han verkar ha väldigt svårt att ta in och lära nya grejer.. Har haft honom nu i ca 1½ månad. Jobbat honom från marken ca varannan dag denna perioden, "lekt" i paddocken(flyttat, följa, osv) longerat, tömkört, haft sadel, haft träns, promenad, hängt på, pysslat i stallet mm mm. Men ingenting verkar gå in i huvudet för honom…
T ex är inte min erfarenhet att det ska ta ca 20-30 ggr med longeringsgjord på förns hästen slutar få panik och bocka som en idiot och bara fly från det, som om han aldrig varit med om något liknande! Det "brukar" ta ca 2-5 ggr så brukar dom ha accepterat det rätt bra!
Men med den här hästen är det samma visa om och om igen varje dag.
Den här hästen är extremt RB, flyr utan att tänka en sek oavsett vad som är framför honom. Därav har jag hamnat i en del otäcka situationer med honom, då han antingen blir rädd och bara flyger (och jag råkar stå i vägen) eller ännu värre.. Då jag satt "press" på honom (bett honom gå åt ett håll han inte vill) och han går emot mig istället……
Väldigt svårt att förklara i text hur han är, men det här är en häst som har ganska stora problem och jag är osäker på om det någonsin kommer gå att komma upp på ryggen på honom. Och jag är väldigt skeptisk till att sälja honom till någon annan, då det inte är omöjligt att någon faktiskt blir skadad.
Och till saken hör ju även att jag inte har all tid i världen med honom då jag köpte honom i syftet att sälja.. Tyck vad ni vill om det, men en häst kostar pengar att "bara ha" hemma.
Och väldigt OT, denna hästen är extremt snygg, och skulle garanterat kunna bli otroligt bra i vilken disciplin som helst! Men jag tror det kan ta riktigt lång tid innan man får ordning på honom, om man ens kan få det..
Så jag vill alltså ha alla era synpunkter, tips, råd osv.
Tack.
Funderingar bara: Om ingenting går in i huvudet på honom kan han ju vara för stressad för att kunna ta till sig. En och en halv månad är ganska kort tid och kanske skulle ni satsa på trygghet och förtroende istället för inridningsförberedande?
Och så tänker jag att en häst som är rädd och otrygg och mest varit van vid andra hästar och inte människor, kanske behöver ha med en positiv förebild i form av en trygg och världsvan, äldre häst. Hästar lär sig ju lätt av varandra och känner av varandras energier. Kanske kan det få din häst att känna sig lite lugnare och tryggare och därmed kunna slappna av tillräckligt för att lära sig något.
Tycker det låter som du gått alldeles för fort fram med honom. Om han fortfarande är skeptisk, rädd, osv efter 1½ månad så är det på tok för lite principlekar. Att han går emot dig när han inte vill gå åt ett specifikt håll du vill ha honom mot så är det inte flykt det är "att illa fäkta" från hans sida.
Back to basic, helt o hållet. Undemanding time, friendly games, och sen gå över till EXTREME friendly games. Massor med approach and retreat. så han lär sig att han inte kommer bli uppäten varje gång du tar ett steg åt sidan.
Han låter introvert på det du berättar. Och då är tålamod och att gå långsamt framåt det som behövs i määäängder! Om du lägger mycket tid nu på att vinna förtroende och få honom orädd, så kommer du vinna mycket sen när du väl börjar gå framåt. För om han inte kan lita på dig så är allt jobb du lägger på honom totalt bortkastat. Speciellt när han är så känslig som han verkar vara.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Först och främst så se till att hästen är medveten om dig i alla situationer, om du inte finns i hästens huvud så blir du översprungen till slut. Oavsett hästtyp så skall hästen veta att mäniskan är "untouchable" och allt annat är mindre skrämmande än att springa på en mäniska. Detta kan ibland sätta tillbaka relationen några dagar men i långa loppet så kan du komma närmare hästen fysiskt då den alldrig springer över dig för att den respekterar din yta och därför finns du i hästens medvetande.
När den respekterar dig och din yta så kan du börja om med det du gjorde tidigare och hästen kommer att fokusera mer på dig då du nu betyder något för den. Fullt fokus är alltid grunden till lärande.
Det finns många skäl till att hästar lär sig långsamt: Dom är så upphetsade/stressiga/rädda att det man lär ut alldrig stannar kvar. Smärta verkar göra samma sak, konstant smärta gör att dom inte tänker klart. Hästen kan ha en hjärnskada från födseln. Hästens läggning är bara så att den är tröglärd/ointilligent.
Sen kan du ta ner maten några snäpp så han inte har överskottsenergi att reagera på.
Och prexis som andra skrivit så brukar liknande hästar ta tid, men om du låter det ta tid så brukar dom fästa sig vid en och inlärningen accellererar.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Jag vet ju inte hur du har honom med mat och stall, men jag tror mkt på det som ovanstående skrivit. Ta hjälp av en stabil häst, dra ner på kraftfoder och fokusera på relationen. Strunta i inridning och dylikt. Hästen kan ha en hjärnskada. Jag tror ju att människors svårigheter mkt väl kan finnas hos hästar. Försök se till att du är så säker du kan i alla lägen. Du får inte riskera liv och lem. Sedan tror jag att du måste backa, spendera följande sex månader till att sakta se om du kan bygga en relation och få hästen att gå ner i varv. Oavsett vilken häst man tar hand om så tar det tid.