Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 5454 ggr
Julia-H
0

Bakskygg?

Hur tränar ni bakskygga hästar? Vet ni någon bra artikel om det eller någonstans där man kan läsa om det? Har ni några bra övningar/tips? :)

Tacksam för allt!

Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv

R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.

"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"

LinaN
0

approach and retreat är ett bra sätt o arbeta på, eller att de-sensetice hästen mot sådant hästen tycker är läskigt. Vi har pratat om det tidigare, men aldrig med en bakskygg häst, däremot öronskygga hästar och liknande, använd sökfunktionen och se om du hittar det. Annars så återkom här :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Brollan1
0

Bakskygga hästar är farliga så ta det i små steg. Dom som inte är medveten om att hästen är bakskygg kan få sig en rejäl smäll och det bara för att hästen försvarar sig i sin rädsla. Använd ett långt rep som börjar med att snurra runt benen på hästen, försiktigt. När den accepterar det så fortsätter du med repet runt buken, dra det fram och tillbaka över och under hästen. Fortsätt sakta bakåt på hästen men gå inte längre än till den punkt där hästen börjar visa obehag. Håll på så fram och tillbaka tills hästen accepterar att du för repet över bakdelen utan att reagera. Nästa steg är att få repet under svansen och ner över skanken och över hasen, som alltid så går du inte fortare fram än till den punkten där hästen börjar visa obehag då backar du tillbaka och börjar om. slutligen så lyfter du upp bakbenen med med repet och det fortsätter du med till att det accepteras utan rädsla från hästen. Var nogran med att allt detta accepteras av hästen helt och hållet utan att bry sig, tex så skall den kunna stå och äta samtidigt som du gör detta utan lyfta upp huvudet. När den klarar detta stillastående så börjar du om med allt då den skrittar frammåt och gör på samma sätt som stillastående. Var försiktig vid bakbenen och håll ALLTID KONTROLL PÅ VAD HÄSTEN SIGNALERAR till dig så du inte går över gränsen av vad hästen accepterar och försöker försvara sig. Om den gör det så får du INTE ge igen, acceptera att du gick för fort fram bara, börja om igen och lär dig av det som inträffade. Allt detta kan ta från någon dag fram till veckor beroende på hur stor misstänksamhet hästen har för mäniskor och hur bra du är att anpassa det du gör till hästen. Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Julia-H
0

#1 och #2 Tack så jätte mycket för tipsen! Ska åka och provrida en bakskygg häst så tänkte vara lite förberedd utifall att det visar sig att vi köper hästen :) Återigen tack!

R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.

"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"

LinaN
0

Sen är anledningen till VARFÖR hästen är bakskygg också viktig.

var det en olycka med vagn? har den backat in i något osv… det finns många anledningar till bakskygghet. Och i många olika grader. Vissa hästar skulle aldrig sparka trots de är jättebakskygga, medan andra är inte alls lika bakskygga men sparkar för minsta lilla som är bakom även 100m bort. Så det kan variera otroligt mycket.

så om det är inför ett eventuellt köp så tänk även på att hästen kan vara farlig att lasta i/ur transporten eftersom man stänger bommen bak osv.

RomDoll07
2

#3 Lite off topic, men jag tycker det är beundransvärt att du ber om träningstips redan innan du vet om du ska köpa hästen eller inte, en väldigt trevlig inställning tycker jag. Ville bara säga det :P

Julia-H
0

#4 Jo, läste någon annanstans att det var så, har frågat lite om det då hon mest nämnde att det var när man skulle stänga om henne i transporten hon reagerade, väntar på svar om det är vid fler tillfällen och hur hon reagerar :) Tack återigen!

#5 Åh så glad jag blir :D Har lätt att sätta mig in i hästar jag blir intresserad av och ibland kan jag sitta hela dagar och leta information, lite stalkervarning fast om en häst typ, haha!

LinaN
0

#6 inget fel i att vara stalker i de fallen, det kan vara skillnaden mellan sitt livs sämsta och bästa köp ;)

RomDoll07
0

#6 Haha, så är jag också. Man vill ju veta så mycket det bara går, och lite till :P