Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1030 ggr
__Prenses
0

Tips till block häst

Hejsan! Jag har börjat hjälpa en av mina kompisar med hennes shetlandsponny, en överväxt 15 åring.
Nu är det så att denhär ponnyn har blivit riden ensam av småbarn förr före hon köpte honom. Han har varit ganska egensinnig och barnen har bokstavligen sparkat och slagit honom med spö hårt (!) när han inte har gjort som de velat.
Han har dessutom HAFT obehag för ridhus och ridplaner och har stängt av helt när man kommer in dit, men nu har vi fått bort det problemet. :)
Pga. detta så blockar han emellanåt, han stänger helt enkelt ut människor när det är något han inte vill.
Om man stressar honom och försöker mana på honom när han står fastfrusen så kickar han, och han kickar väldigt hårt mot människor.
Annars är han väldigt trevlig i hantering och vid icke stressande tillfällen, vill gärna vara med människor och är nyfiken.
Han är trots allt inte spörädd.

Nu har jag varit med och försökt hjälpa henne med honom, och vi har börjat om från början med tömkörningen. Det har hittills gått superfint. Han tar både skritt och trav, och det med varierat engagemang. Vissa dagar e han toppen, andra dagar lyssnar han inte alls.
Jag har mest fokuserat på att det ska vara LUGNT och harmoniskt. Först att skritten ska vara bekväm och han ska vara avslappnade och förstå vad som menas. Jag har inte alls fokuserat på fart eller energi då han blir fort uppstressad.

Iallafall nu till frågan: Vad ger ni för tips och råd för denna ponny, hur skulle ni göra ?

Vi ska så smånigom också börja om från början med ridningen, hur ska vi göra där ?

LinaN
0

När han är blockad så låt honom vara det, vänta ut honom. Stressa honom inte. Han försöker lösa problemet. Det kan vara trygghetsrelaterat med blockeringen. Lek mycket friendly game.

Sen eftersom han är lite egensinnig så lutar det åt att han är åt det dominanta hållet också, att han pendlar mellan att vara LBI och RBI, en RBI häst fryser och sen exploderar de medan en LBI är det lite sisådär med motivationen när de inte tjänar något på det. Att en häst pendlar mellan något är ofta en fråga om hästens självförtroende och det är där man får börja jobba. Läs artikeln om horsenalitys här på sidan så får du lite mer kött på benen.

Och när det kommer till ridningen, allt ni gör från marken ska ni göra uppsuttet också, friendly game, porqupine game osv osv. lekarna finns också som artiklar här och på nätet finns det massor om det också om man googlar.

vi har även ett par artiklar som heter "kan du online" och "kan du freestyle" som fungerar bra som hjälp när det kommer till övningar och vad man kan hitta på.

och kom ihåg att hästen bryr sig inte om hurmycket du kan och vet innan han vet hurmycket du bryr dig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.