Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketter: hästhälsahästhållning
Läst 2139 ggr
PogoPedagog
0

galler för fönster.

Tor ni man kan sätta kompostgaller framför fönstren i stallet om man lägger dom förskjutet omlott så maskorna blir ca 5x5cm? Bakom kan man kanske sätta några rejälare järn eller reglar med 20-30cm mellanrum.

LinaN
0

Har haft kompostgaller i stall vi stått i innan, nackdelen är att de när och om de får en spark spricker i svetsningarna och man får vassa pinnar som kan skada hästen om man inte upptäcker det omedelbart.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

PogoPedagog
0

#1 Aha. vår nästa idé är dubbla armeringsgaller. Även dem förskjutna, diagonalt, så det blir rutor om 7,5x7,5 cm. Sedan svetsar man ihop dem. Har fått lära mig att raka armeringsjärn är på tok för svagt att använda men denna variant blir ju de längsta bitarna 15 cm. Borde inte detta kunna fungera tror ni?

Zaphix
0

Finns väl galler avsett för hästar?

Bättre att investera i det kanske.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

PogoPedagog
0

Ja såklart men alla är inte gjorda av pengar och hur gärna jag än vill köpa "riktiga" kan jag inte trolla fram pengar! Riktiga kostar nämligen minst 1000 kr st och jag behöver 5-8 st.

Zaphix
0

Kan dock spara in pengar på det i längden med tanke på skaderisken med galler som kan gå sönder.

Min och Dackes blogg

PogoPedagog
0

Ja det är därför jag försöker få råd om säkra! galler med låg budget;) 

Jag kan helst enkelt inte lägga så mycket pengar på galler som sagt eftersom jag inte äger så mycket pengar. Sedan må det vara hur klokt som helst, finns inte pengarna går det inte att trolla fram dem. Det är inte att jag är dumsnål, jag är fattig, det är två helt olika saker.

[tintilar]
0

Går det inte att använda lite ordentligare stängsel-nät eller liknande? Sånt kan man säkert hitta billigt på blocket. Men jag vet inte om det är stabilt nog. Kompostgaller skulle jag inte använda, det är så skört att hästen lätt slår rakt igenom det.

Zaphix
0

Kanske kan finna begagnat någon stans?

Min och Dackes blogg

PogoPedagog
0

Ja begagnade vore ju det bästa, men de verkar vara många som vill åt sådana. Jag läste någonstans att SLU hade kommit fram till att det allra säkraste är rutgaller med 5x5 cm rutor o 0,5 cm godstjocklek. Någon som känner till något sådant galler?

#7 Ja vi funderade på det men jag tror att det inte heller bli hållbart nog. Om det är svetsat blir det för klent och om det är flätat kanske dt kan glida isär.

( Försökte för övrigt med lösningen att bara plocka bort fönsterrutorna idag. Ventilation är ju bara bra. Men inte ens den lösningen fungerade eftersom de var för rejält fastbyggda:P )

Praefatio
0

Jag skulle absolut inte våga ha kompostgaller. Sparkar hästen igenom så går det sönder på nolltid och förvandlas till hundra nålvassa piggar som garanterat trasar sönder hela benet. Armeringsjärn i flera lager låter något bättre i så fall. Jag hade nog dock lämnat fönstren öppna och struntat i galler alls, just eftersom skadorna på hästen är så enorma om ett galler går sönder.

PogoPedagog
1

#10 Nej idén med kompostgaller har vi slopat nu. Hoppas på svar från en med begagnade stallgaller annars blir det nog flera lager svetsat armeringsnät.

Minorca
0

Läst att du tänkte svetsa armeringsnät, om du istället tar lite grövre armeringsjärn (det finns armeringsjärn som har en diameter på 25 mm, det är ju att ta i ) eller annat grövre järnstav och svetsar de som ett nät borde det bli starkt och bra.

viktoria91
0

I mitt stall har dem okrossbara fönster, så ljust och fint med der!