Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettutrustning
Läst 2288 ggr
[Lellah]
0

Arbetsrepets längd?

Ska köpa både repgrimma och arbetsrep nu men såg att repen finns i olika längder på den sidan jag tänkt beställa ifrån. Längden på dem är 3.5m, 4,5 m, 7,2 m. Vilken längd bör jag ha som nybörjare? Både jag och b-ponnyn är nybörjare på nh så vill ju ha ett rep som är lätt att handskas med men också ska fungera bra i olika övningar/aktiviteter. Vad skulle ni rekomendera?

Praefatio
0

Till en så liten häst hade jag valt 4,5 m. Till en stor häst hade jag valt den längre varianten.

3,5 m är väldigt kort, knappt längre än ett vanligt grimskaft.

[Lellah]
0

#1 Okej! Men 4,5 räcker? Så man behöver inte ha 7,2? Känns som 7,2 är väääääldigt långt men oandrasidan så vill man ju inte ha för kort heller så man måste köpa nytt nästan ditekt efter när man lärt sig lite grunder.. :)

Praefatio
0

Köp hellre lite för långt än lite för kort om du är osäker, det är fruktansvärt irriterande att stå där och känna att repet är lite, lite för kort. Bättre då att behöva samla ihop det i ena handen.

[Lellah]
0

#3 Oj vad svårt det blev… För har en longeringslina på 8 m och den är lite svår att hantera då den är såpass lång. Men ett sånt rep kanske är lättare att hantera? Hmm… :-)

LinaN
0

Ett rep är lättare att hantera än en longerlina. repet fladdrar inte och beter sig underligt.

Jag har både det korta 3-4 meters repet och det som är 7-7½m långt och antalet gånger jag använt det korta de 3 åren jag sysslat med NH kan jag räkna på mina bägge händer. Jag har använt det korta när jag lastat min häst eller när jag faktiskt bara lett honom till o från hagen, men inte när jag arbetat med honom.

Ett långt rep kan du korta av, dvs behöver du bara använda hälften av repet så håller du hallvvägs ut på repet, behöver du hela så använder du hela jag använder nästan alltid hela mitt rep, och även små ponnyer kan ha behovet av att behöva drifta iväg flera meter om de blir osäkra.

ett långt rep känns ovant till en början men man lär sig snart att både låta det ligga på marken i den änden man inte använder repet, och att inte trassla in varesig sig själv eller hästen. många tror ofta att man MÅSTE hålla i repets ände och hålla alla öglor i handen, men det är snicksnack. ^^ det måste man inte alls!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[tintilar]
0

Jag tycker att ett längre rep skapar mer möjligheter. Själv använder jag longerlina och det är väl typ 11 meter, och har gjort så sen jag var nybörjare - till alla storlekar på häst. Så jag hade valt det längsta. 7,2 m är inte så långt.

Jag lindar ihop repet i andra handen och använder det för att signalera med också. Jag kan slå det mot benet, skaka på det, svinga det eller hålla upp det. När jag sen arbetar löst använder jag ofta den virade delen att signalera med fortfarande.

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här håller jag mitt rep så det är ca 4 m långt, vilket betyder att jag har ca 3 m som ligger bakom mig ner på marken medan jag skickar ut min häst på cirkeln.

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och här är han ute på cikeln och använder i stort sett hela repets längd innan jag kallar in honom (bild 2 är inkallningen, ser man på hans öra) och bild 3 så har han börjat vända in mot mig, och då är min uppgift att fiska in linan så han inte behöver kliva på den.