Farligt..?
Hej! Måste fråga er som har lite mer koll på repgrimmor m.m än vad jag och min kompis har. Jag sa till henne igår att jag ville börja nh-träna min ponny och köpa repgrimma och rep att använda. Då utbrast hon direkt "repgrimma!? Det kan skada din ponny! Tänk om ni är ute och går eller är i hagen och han gör något så du tappar honom och så springer han iväg och trampar på repet som hänger efter honom - då kommer repgrimman rycka sönder huvudet på honom då remgrimma är så skarpt!! Menar alltså att en repgrimma är så skarp och väldigt lite "ryck" i repet ger stort, hårt och kraftigt tryck på både nosrygg och hela huvudet!!". Självklart blev jag orolig och tänkte att ni kanske har tankar och funderingar över detta och kanske vet hur mycket/hur lite farligt det är? Ska kanske nämnas också att det är en ponny som inom kort fyller tre år och aldrig haft repgrimma förut utan har bara haft vanlig grimma.

Själva repgrimman är ju ingen vanlig grimma och används ju inte på samma sätt heller. Den påverkar nacke och nosrygg vid korrigering men är annars knappt märkbar för hästen. Repgrimman är ett träningsredskap som endast används vid träning, ridning eller ledning. Man använder ej en repgrimma i hagen, transporten eller vid uppbindning i stallgången. Allt detta just för att en repgrimma inte går sönder och därför kan göra stor skada vid en eventuell oförutsedd händelse. Jag tror det var detta din vän syftade på.
Repgrimma och arbetsrep är ett otroligt bra arbetsredskap men det är dock viktigt att man lär sig hur man ska använda det. Det är absolut inte farligt om man använder det på rätt sätt.
För din treåring skulle jag rekommendera att du går en NH-utbildning först, just för att din häst är så oerfaren, så du och din häst får en liten knuff. Det gjorde jag med min fyraåring och det hjälpte otroligt mycket!
Det är ett otroligt roligt sätt att träna sin häst på och det bildar ett otroligt starkt band mellan hästen och dess utövare. Hoppas du börjar och får samma känsla som jag fick! :)
#1 Tack för ditt svar! :) Hon menade inte att jag skulle ha den lös med det i hagen under dagarna utan att när jag är ute och går med honom, gör övningar utanför stall/hage eller när jag är i hagen och gör övningar (har inte paddock så är i hagen) så tänkte hon att om han blir rädd eller nått och sticker och jag tappar honom så kan han tampa på repet som då åker efter och skadar sig pga repgrimman… Sån kurs inom nh, finns det på nätet? Tänkte ta hem dvder och se. För har inte möjlighet att få hem någon instruktör till stallet och kan heller inte åka iväg då jag inte har bil med drag och transport…
#2: Det finns en klar risk med att repgrimman kan skada honom om han trampar på grimskaftet om det händer något - det har din vän rätt i. Men för det mesta ger sig karbinhaken i grimskaftet jämförelsevis enkelt om det händer något.
Man kan minska risken genom att sätta balsnöre mellan grimskaftet och grimman, men då finns i stället risken att han drar sig loss för lätt om han protesterar vid någon övning. Det är en avvägning!
Oavsett grimma så har dom hållit när hästen trampat på ledrepet, skillnaden är att med repgrimma så lärde sig hästarna att inte trampa på ledrepet igen vilket i sin tur leder till att hästarna inte springer iväg med ledrepet hängande på backen. Enkelt sätt att lära hästarna att stå stilla.
Senast i går så lämnade jag en häst och gick 100m till stallet och hämtade en grej som jag glömt och hästen stod kvar och tittade efter mig, när jag tog upp ledrepet från marken igen så kunde den gå igen.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#4 det lät lite på ditt inlägg som att din häst var rädd för att gå när ledrepet var i marken… Jag vet inte om det bara var i just skriven text (som lätt kan misstolkas) som du fick det att framstå som att repgrimmor gör så ont på hästen att den blir rädd för att göra det igen. I alla fall, on topic again! Om du köper en repgrimma så köp en bra sådan. Det finns många som är gjorda i nylon och annat material som "bränner" hästen. Tänk även på det vid köp av ledrep så du inte skadar dina händer! :)
#5: Ja, det är väl precis så det fungerar? Om hästen trampar på ledrepet som sitter i en repgrimma gör det ont, så den undviker att göra om det?
#4 eller så har man en sån häst som jag har, som trampat på ledrepet så många gånger att han lärt sig att galoppera med det in under sig utan att kliva på det ^^
Harry har nästan gått omkull flera gånger när han klivit på ledrepet när han slitit sig i ridhuset men inte fått ett ända märke efter grimman. Och då pratar vi ändå en häst på 720kg som kliver praktiskt taget på sin egen nacke.
#5 hästen är inte rädd för ledrepet, han är bara smart som lärt sig att det är onödigt att kliva på repet. Hade han vart rädd för repet så hade han slängt sig bakåt/åt sidan och försökt komma ifrån repet, istället stod han accepterande och snällt i det som kallas "ground tie" att man helt enkelt binder upp sin häst genom att lägga repet på marken. Skitbra egenskap om man måste lämna hästen för en stund.
Repgrimmor är till för att lära hästen att GÅ UNDAN för tryck, hur stort eller litet det än är. Men precis som alla träningsredskap så ska de hanteras på rätt sätt.
Har ni nån gång sett en häst med hingskedja över nosen i en vanlig grimma slita sig och kliva på grimskaftet och kedjan inte brister? Eller att den brister och hästen går omkull för att den går emot trycket som den har över nosryggen? Hur fula hack det blir i nosryggen av kedjan?eller med hingskedjan under hakan och när hästen kliver på grimskaftet så har kedjan skavt sönder hela kindkedjegropen?
Har ni sett en häst komma lös med tränset på och kliver/trasslar in sig i tyglarna? Har man tur går ett sidstycke eller en tygel sönder men hästen blöder nästan alltid i munnen.
Jag personligen anser att en repgrimma är säkrare för den håller att hästen kliver på ledrepet, det lär hästen att gå undan för tryck, medan hästarna som kliver på sina grimskaft eller tyglar lär sig att trycket försvinner om de går emot det = om redskapen brister så kan hästen stå ut med väldigt mycket smärta för de vet att smärta försvinner när det är som värst. Medan repgrimman inte ger efter och hästen lär sig även på egen hand att eftergiften kommer när jag slutar gå emot trycket.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
"#7 skrivet av LinaN " Ja "tyvär" så kommer riktigt motiverade hästar alltid på att dom kan komma undan repet genom att se till att inte trampa på det men det är ju en läropenning för dom det ochså.
Vi kan inte och skall inte ta bort hästens egen förmåga att lista ut saker själva, det är den bästa vägen att gå för både hästen och oss, våran del i det är att se till att den lär sig "rätt" saker. Dom bästa lärarna är dom som tillåter någon att lära sig på sitt eget sätt, inte dom som bankar in information utan hänsyn till eleven.
"#7 skrivet av LinaN " tar upp många bra exempel på sätt som ofta är mycket mera skadliga för hästen än att låta den kontrollerat lära sig själv vad en repgrimma är.
Jag tänkte inte på att ta ett foto av hästen men hade jag gjort det så skulle ni se att den stod där lungt av egen fri vilja och väntade på att jag skulle komma och "hjälpa" den med ledrepet prexis som en häst gör när den har förtroende för sin ledare. Den visste vad jag förväntade mig av den och respekterade det för den visste att jag kommer och "hjälper" den med "problemet".
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#8 visst tycker han det är jobbigt när han råkar kliva på repet fortfarande men man ser att när han trampat en gång så mycket försiktigare han blir och oftast så kommer han travandes tillbaka till mig. Idag händer det väldigt sällan att han sliter sig, nångång ibland bara om jag glömt lyssna och läsa av dagsformen. till skillnad för 2 år sedan då det var mer regel än undantag.
Så nu löser vi det som så oftast att om han är överpigg och inte har tid att lyssna så släpper jag honom lös en stund och så leker vi tafatt eller annan fart-lek så han får göra av med sitt överskott.
Det är MITT ansvar att se till att vi båda är i en "learning frame of mind" dvs mentalt på ett ställe där vi kan lära och leka tillsammans och det går inte när han är för pigg och busig ^^ inte utan att det blir bråk och gräl av det hela.
#6 Min häst står still när jag släpper honom löst utan att jag har "utsatt" honom för smärta. Personligen tycker jag det är ett onödigt sätt att lära in ett så enkelt kommando på. Men det är bara min åsikt.
#10: Ingen har väl påstått annat? Det enda som påpekats är att hästar lär sig av sina misstag.
#10 att utsätta hästen för smärta och att hästen kliver på ett rep o lär sig utan min direkta inblandning att det är dumt att kliva på repet är en jädra skillnad och handlar inte om att använda smärta för att träna hästen. Det är ren och skär orsak och verkan.
Där den riktiga verkan ligger i att hästen löser problemet och lär sig att INTE GÅ EMOT TRYCK utan istället för att få panik och slita sig sönder och samman i en vanlig grimma med ett vanligt grimskaft där den lär sig att gör det tillräckligt ont så kommer jag lös. underliglogik för oss men självklar för hästarna.
#12 Därför skrev jag också utsätta inom situationstecken. Jag menar inte att ni gör det med vilje, men det finns fortfarande andra sätt att lära ut exakt samma sak på så jag kan tycka är mildare. När min häst trampar på grimskaft eller tyglar så står han still tills jag hjälper honom. Det har jag lär utan att sätta en repgrimma på honom. Jag påstår dock inte att er metod är dålig, men att det finns andra sätt också.
#13: Än en gång, varför tror du att vi inte vet det?
#14 För att det har, i tidigare kommentarer, nämnts att repgrimma är ända sättet att lära ut det på. Att hästar i vanlig grimma eller träns har slitit itu munnen på sig själva och liknande för dom inte förstår att dom inte ska kämpa emot tryck utan istället drar itu utrustningen. Jag har själv bevis på att den teorin inte stämmer eftersom jag själv lärt min häst dessa saker utan att använda repgrimma.
#15: Det är väl inte som sagt att man inte kan lära en häst att stå stilla utan att låta den göra sig illa på en repgrimma? Ingen har väl rekommenderat det som ett sätt att lära en häst att stå stilla? Det enda som sagts är att den lär sig en bättre läxa med repgrimma än med vanlig grimma eller träns om det skulle hända att den trampar på grimskaft/tygel.
#16 "en repgrimma är säkrare för den håller att hästen kliver på ledrepet, det lär hästen att gå undan för tryck, medan hästarna som kliver på sina grimskaft eller tyglar lär sig att trycket försvinner om de går emot det = om redskapen brister så kan hästen stå ut med väldigt mycket smärta för de vet att smärta försvinner när det är som värst. Medan repgrimman inte ger efter och hästen lär sig även på egen hand att eftergiften kommer när jag slutar gå emot trycket" Där får jag det ifrån.
#15 eller så har du en exceptionellt smart häst?
Inte ALLA hästar drar sönder sig, men jag har sett det hända på många hästar i min omgivning både nu och för över 20 år sedan när jag började med hästar.
Men hästen är ett mot-trycksdjur dvs att när de utsätts för ett tryck så ska de röra sig mot trycket för det är det som gjort att rasen överlevt, förutom att de är mottagliga för ytterst små förändringar i sin omgivning.
Hoppar ett bergslejon upp på ryggen på hästen är mottrycket att a) stegra sig, b) bocka c) och i sista hand slänga sig på rygg och mosa lejonet.
En häst som står uppbunden och blir rädd på gången gör två saker, antingen så tar hästen sig framåt, och är den blockad framåt så reser den sig och häver sig framåt, då går oftast grimma eller repen sönder. går inte det, så backar hästen så långt den kan och antingen brister uppbindningarna eller så halkar hästen, går omkull och i värsta fall tar död på sig själv. Bara på grund av hur deras naturliga instinkt att gå emot tryck tar överhanden.
Och ingen vad jag kan utläsa har sagt att repgrimman är ENDA sättet att lära ut på. Det går att lära en häst att gå undan för tryck i en vanlig engelsk grimma också, men jag tycker inte de fungerar bra nog att kommunicera med min häst.
Tråden handlar om hurvida en repgrimma är farlig eller inte, och jag vidhåller att alla redskap man använder i samband med en häst eller träning kan bli farlig om de används felaktigt och utan kunskap om effekt, verkan och hästarnas psykologi och även den mänskliga psykologin.
#17: Det förstår jag. Men det står inte att ingen häst kan lära sig att stå stilla om man inte låter den kliva på grimskaftet när den har repgrimma på sig så att den gör sig illa. Bara att OM de kliver på grimskaftet när de har repgrimma på sig, lär de sig att respektera repgrimman och grimskaftet.
#17 det är en skillnad mellan de olika redskapen jag pålyser. Inte att det är den enda lösningen på problemet.
Och sen är det inte så man lär in hästen att gå undan för tryck, detta är bara en omständighet. Det är ju inte så att folk som tränar NH släpper sina hästar vind för våg lösa i ridhus eller paddock och jagar på dem tills de står stilla för att det rycker i grimman.
Man lär in att gå undan för tryck genom att leka porqupine game och driving game.
TS vän var orolig för att hästen skulle skada sig om den klev på regrimman/ledrepet och då menar jag på att en repgrimma och ett ledrep tål mer än en vanlig grimma som är konstruerad för att gå sönder och ett vanligt grimskaft. För det är inte ovanligt att hästar kommer lösa, och jag har sett hästar kliva sönder sin vanliga grimma, och sen bli ännu svårare att fånga in för att de blir så hyper på sitt andrenalin som kommer av att de tror de sitter fast.
Medan hästar som lärt sig, oavsett i vanlig grimma eller repgrimma att sitter man fast så väntar man tills man får hjälp.
Då läste jag ditt inlägg fel, för jag fick det till att repgrimman var det ända sättet eftersom hästen "drog itu sig själv" med andra redskap. Anledningen till att jag skrev att så inte var fallet var för att informera TS om att det inte bara är en repgrimma som har den effekten (eftersom TS skrev att hon själv inte hade så mycket koll på det där med repgrimmor)
#21 men då är det ur världen :)
hästar kan dra itu sig med repgrimma också men då är det väldigt extrema fall där man troligtvis negligerat det faktum att lära in så enkla grundläggande lekar som porqupine-leken och att följa en känsla, utan bara kör på utan att ha någon större koll på situationen.
Jag lärde in att gå undan för tryck från marken, med porqupine (även kallat igelkottsleken på svenska då vi har ont om piggsvin här i landet) för då gör man det logiskt för hästen. Många hästar som har svårt att acceptera skänkeln och gå undan för skänkeln har itne förstått denna leken tex. :)
Om jag skall vara ärlig så tror jag att just denna häst är lärd med en vanlig grimma och den grimman har hållit i många år trots att alla säger att den går sönder om dom trampar på ledrepet. Men det hade nog gått snabbare att lära med repgrimma vilket jag helt har gått över till.
Denna häst var inte den smartaste av hästar i början, mera av en reaktionär än en tänkare, men ju mer vi låter dom använda huvudet till att lösa problemen så märker jag att dom blir smartare med tiden och tänker sig igenom problemen i stället för att bara reagera.
En annan häst som nog tillhör toppskiktet av intelligentian bland hästar lärde sig direkt att inte trampa på repet och om den gjorde det så backade den tillbaka och flyttade hoven från repet och fortsatte sitt strövande omkring undvikande ledrepet. Den kan öppna dörrar ochså samt en hel del andra saker som är mindre bra…. ;-)
Lycka till
#22 Ja, som tidigare nämnt så blir det lätt missförstånd i text över internet :)
#23 Om du pratar om min häst så har du tyvärr helt fel. Lärde honom det på ca 1 halv timme :P
"#25 skrivet av NellieLavec " Det skulle inte falla mig in att kommentera saker jag inte vet något om i annat än frågeform och det hoppas jag inte att du uppfattade det jag skrev som? Lycka till
#26 Jag visste inte hur jag skulle tolka ditt inlägg, därav skrev jag "OM du pratar" :P
Det underlättar för alla om vi läser i genom allt det som skrivs helt och hållet innan man drar en slutsats av HELA innehållet, Det är grunden för förståelse och motverkar missförstånd.
Jag refererar till den häst jag nämner i mina inlägg.
Lycka till
Tusen tack för alla bra svar ni gett mig! Låter som att repgrimma är bra att ha! För självklart ska den inte gå med den i hagen när han är "ledig" utan jag använder hagen när jag tränar då jag inte har paddock. Vart kan man få tag på helt grundläggande böcker, filmer osv. om nh? För som jag skrev innan har jag ingen möjlighet att få hit tränare så får lära mig själv :) Men gärna tips på litteratur eller filmer som är helt grundläggande som jag kan lära mig av :) Tack!
#29 Parelli connect, kostar från 70kr-100kr/månaden om man är digital medlem men då får man otroliga mängder information på köpet och bland annat hela Level 1, dvs parellis grundläggande del i deras system. savvy-medlem kostar mellan 150-180kr beroende på hur euron står och då får man en tidning 4 gånger om året och en dvd 8 gånger om året med olika teman.
annars har vi hearts and horses i sverige, där informationen är på svenska men är inte lika tydligt upplagd utan är mer lösryckt lite här och var men grunden är ändå parelli. kostar ca 100kr/månad men där får man 4 lektioner per månad om ca en timme styck. missförstå mig rätt, infon på H&H är jättebra men det är inte samma tydliga steg för steg som parellis utbildningsprogram.
Sen lär vi ju oss alla olika.
annars kan man emellanåt snubbla över material på blocket och hästnet.
Bra böcker är svårare, det finns massa bra men jag tycker man lär sig dåligt från böcker om man jämför med vad man kan lära sig från film.
Det går alldeles utmärkt att lära sig själv, det tar bara lite längre tid än om man har tillgång till instruktör. Och det är inget fel i det, man måste bara vara beredd att det tar längre tid helt enkelt, eller så går det lika snabbt, beror ju helt och hållet på hur duktig man själv är på att omsätta det man ser till handling och hur tydlig man är inför sin häst. :)
läs här på forumet, vi har flera lekar och annat förklarat i artiklar. Och är det något man önskar så kan vi säkert försöka skriva något om ett ämne som redan inte är skrivet om.
Den bästa instruktör du kan hitta är en häst med attityd. Det finns inga bättre lärare än dom som kan allt (hästarna).
Läsmässigt så gillar jag Hempflings "dansa med hästar" men den verkar vara svår att få tag i. Sen skriver Mark Rashid väldigt bra böcker, tyvär endast på Engelska.
Lycka till
Min häst har inget emot att trampa på repet, gör det titt som tätt och kliver då bara av. Om han inte klkiver med bakfötterna då, för det äör för komplicerat för honom att förstå så då försöker han bara trampa av med framfötterna och fungerar inte det blir han ståendes där och inväntar hjälp. Lite söt är han allt. :)
Repgrimman är skarp, absolut, det går inte sönder heller. Det är två anledningar varför jag använder den.
Rider dock med ett gelunderlägg fram på repgrimman nu istället för utan, det verkar min häst gilla mer.
#31 därom råder delade meningar, en häst med mycket attityd kan också skrämma iväg folk från NH'n. Hade jag fått Harry som förstahäst så hade jag nog inte hållt på med hästar längre.
Men sen säger många också att "man får den häst man förtjänar" det är lite missvisande, jag föredrar att istället säga "man får den häst man behöver" det blir mindre negativt laddat och man har större chans att man lär sig mer än om man tror att man har en svår häst för att sona sina synder ^^
#32 inget fel i gele-inlägg på repgrimman, det finns hästar som är känsligare än andra och Dacke kan redan porqupine och gå undan för tryck, då behöver ni inte ha det normalskarpt eftersom han ändå lyssnar på dig och dina förslag. :) Sen finns det ju hästar som är så känsliga att de får skav av repgrimman bara grimman hänger på huvudet på hästen (sånna hästar brukar ju också få skav av vanliga grimmor på en kvart ^^), och då har man ju ett ansvar att skydda hästens hud med ludd, gele och andra lösningar utan att tappa kommunikationsverktyget. :)
"#33 " Det kräver ödmjukheten att vilja att lära sig från en häst ochså, som jag skrev "häst med attityd" utan det så finns inte anledningen att lära sig något för mäniskan då hästen redan är välanpassad. Och det händer ofta att folk missanpassar välanpassade hästar i stället för att lära sig från dom.
Lycka till
Om hon menar att den kan skada din häst om något händer vid arbete så kan du fråga hur stor skada inte ett bett gör om det händer när hon arbetar med sin häst.
Arbetsredskap av olika slag ska användas med förnuft och i situationer där de fyller ett syfte. Det finns alltid risker med att hantera hästar, med eller utan utrustning. Man får väga riskerna mot varandra och välja det alternativ som är tryggast och trevligast för alla parter.