Lära hästen Buga?
Hur gör/gjorde ni när ni lär/lärde hästen att buga?
för/nackdelar?
Vad ska man börja med?
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
Jag håller på att lära hästen buga.
Det jag gör är att jag har lärt honom följa efter mitt hoppspö med sitt huvud. Använder klickerträning..
Och då för jag bara spöt mellan hans framben och då måste han böja huvudet bak och han böjer automatiskt på ena frambenet och för bak det och sänker sig ned när jag gör så.
Men han är väldigt osäker med att göra så, han har dålig balans, så jag tar ett pyttesteg i taget, bara nån centimeter längre ned när han är säker på en nivå. Så vi har jobbat ett tag. :)
I början, innan jag använde spöt som lockpinne, så använde jag en godisbit och lockade mellan frambenen. Det var en dålig idé, fick nästan fingrarna avbitna i farten när han tog godisen för han ville upp så fort som möjligt. Det var sista gången jag gjorde så. :)
#1 Okej funderade på att lära Dzasti buga har provat med godis mellan bena och det funkar ganska bra förutom att hon nästan bits för att få tag i den xP (hon gör inte så annars ,alltså typ bits bara för en godis)
Stö är väll inte på tal om att försöka med då hon askyr spön(hon var rädd för dom när hon kom, så det är inte jag som påverkat det)
Men hon har slutat vara skygg för dom när vi rider nu och det är skönt :D Hon gör så mycket framsteg och är oftast lättlärd :D<3

**Hur gör/gjorde ni när ni lär/lärde hästen att buga?
**Finns flera varianter.
1. Lär hästen backa när du står brevid.
2. Lär hästen böja ett framben.
3. Be hästen böja frambenet och be om rygga. Om hästen har problem med att hålla kvar benet böjt kan du ge ett lätt stöd med handen (håll inte och dra inte). Minsta täcken på att gå ner massor av beröm och så sakta öka kraven.
Man kan också:
1. lära hästen böja benet.
2. locka ner med en godbit.
berömet gäller samma som förut. Små steg i börjen räcker det med att hästen bara tänker rätt.
**för/nackdelar?
**Fördelar beror lite från häst till häst men främst att det är en stretchande övning. Där av så viktigt att man inte drar ner hästen då den lätt kan sträcka sig. Det tränar också hästens kordination och balans. + stärcker sammarbetet mellan häst och människa så länge det lärs in på ett bra sätt.
**Vad ska man börja med?
**Som ovan beror på hur man vill lära in det. Alternativ börja med några lättare trick som yoga eller bergsget då de också är strechande, ökar balans och kordination + ger hästen en vilk om vad det är ni syslar med.
#3 Ok tack för bra info :D (gäller även #1 mycket bra info från båda)
Jag har gjort efter ett ridpass då hon är varm (för att minska risken för skada) att jag de första gångerna hållt(som sakt)en godisbit mellan bena , men nu på sistone har jag lyft upp den hoven hon stödjer minst på och tatt godisen mellan bena(Utan att dra eller slita i benet på något sätt, hon kan sätta ner den om hon tappar balansen lite)
Hon får mycket beröm för att hon gör rätt och brukar inte upprepa så många gånger på en gång utan mer några gånger per dag (några gånger per dag menar jag inte typ 10) xP
Jag har precis lärt min häst att buga och då hade jag flera morötter. För det första tog jag upp hans hov (som om man skulle kratcha hoven) visade moroten, gjorde så han tog huvuden mellan frambenen alltså under magen. Och sedan så ledde jag ner han ner till marken så hans ben var nere i marken och hans huvud och samtidigt som jag gjorde det här så jag buga. Nu så fort jag säger buga så bugar han! Och jag har gjort det här 3 gg bara. Han fatta på en gång. Min nackdel är att man inte ska göra detta när hästen är piig. Man ska göra det efter ett ridpass eller något! Så Lycka till!! :)
Det finns en nackdel med att lära dom att buga som min hovslagare så vackert visade mig. Min häst började buga när hon skulle skos vilket hovslagaren INTE uppskattade. Så vi fick gå tillbaka i träningen och separera ut signalerna för bugning bättre.
Ibland så ser vi inte riktigt konsekvenserna av det vi gör.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Jag har jobbat med bugan ett tag nu .. och han gör allting rätt, men jag kan inte komma på hur jag ska få honom fortsätta på det och stanna.
Jag har gjort så att jag tagit upp hans ben och hållt lätt i det, sen har jag tryckt lite på bogen och han har då börjat lägga sin vikt bakåt. Men sen när det är ca. 1 dm kvar till marken så går han upp igen. Så har han gjort i säkert 1 månad nu, någon som har nåt tips? :)
#6 haha, ja är inte det typiskt? Fast få behövdes det ju verkligen göras en skillnad. Hur lyckades du kratsa hovarna utan att hästen försökte buga?
Jag knackar ju harry på undersidan av bröstkorgen, på bröstbenet där sadelgjorden ligger an som signal för att buga, tillsammans med röstkommande "buuuga" o har aldrig haft några problem med varesig att han försöker buga eller annat vid hovkratsning och hovslagaromvårdnad.
Däremot att han inte tycker om att man drar ut hans ben sidledes gör ju att han ibland reser sig men det hör ju litet till en av nackdelarna rasen har. Han reser sig för att det gör ont i hans leder när hovis försöker verka medan han står bredvid hästen istället för nära och näsan under honom.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
" LinaN " Jag började skratta (vi känner varandra rätt bra hovis och jag) när det hände första gången. Jag fick stå framför henne med grimskaftet och mana henne fram när han lyfte benet annars så bugade hon. När hovis lyfter så tar han bakåt och utåt, jag hade lärt henne att om jag lyfter och backar samtidigt så bugar hon, vilket hon tyckte att hovis gjorde. Det var/är inget problem att rensa hovarna då jag alldrig lyfter hoven, det gör hon åt mig när jag pekar på den hoven. Vi fick träna lite mer på det bara så hon kände igen signalerna bättre. Men som sagt dråpliga saker kan hända när vi lär hästar sådana saker…;-)
" mackvack " problemet med att dom direkt reser sig upp löser du genom att vänta med belöningen först i en sekund sedan två osv.
Det andra problemet är att se till att rätta blir lätt och det felakiga svårt. Var lite mer "bakåt- neråt" med han, om han vill upp så låt han göra det men släpp inte hoven utan sega och dra lite så det blir lite svårare att göra fel, belöna små framsteg.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#9 haha ok! ;) snopet ändå :D
Jag och Wilma har tränat ett tag nu och det börjar sätta sig bra (läs minst 6 månader). I början hade hon dålig balans men det kommer, man får ha tålamod och vänta ut så kommer framgångarna snart.
Jag lägger ut morotsbitar på backen precis innan hon går ner istället för att hålla i med handen, hon får leta lite och står automatiskt kvar längre och jag slipper få fingrarna avbitna då hon i ivern tror de är morötter =)
#9 - Tack för tipsen, får öva! :)
#1 - Hur gör man om hästen är helt ointresserad av spöt då? Ska man börja med godis och sen gå över med spöt och se om det fungerar? :)
//Ellen
#13: Du klickar in spöt till en target.
#14: Vad är en target?
//Ellen
Ellen Target är ett Ganska långt spö!!! :)
Ett särskilt spö med en sorts markör längst ut.
här finns en del matnyttigt om targetträning.
Han Bugar när jag säger kommandot inte när jag kratsar för då säger jag inte kommandot.