Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 3477 ggr
jackuese
0

Travhäst?

Är det svårt att rida in en travhäst?

Jag ska nämligen ta och köpa mig en men vet inte riktigt om dom är annorlunda att rida in än vanlig ''ridhäst''

För och nackdelar?

Alla som säger att travhästar är inget att ha dom ska man bara ha på travet, kolla på den här videon tack! 

http://www.youtube.com/watch?v=G1cY4-LyS8A

LinaN
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en häst är en häst oavsett ras.

Sen är ju frågan om du ska göra det traditionellt eller på NH-vis?

Travare kan bli riktigt bra ridhästar eller hobbyhästar, i vissa fall även tävlingshästar om man är beredd att jobba. En av mina bästa hästar vart Julia, en travare född 85, en månad yngre än mig. Min töltande travskrutta! RIP. Snällaste och bästa sto jag någonsin haft!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Caroline L
7

Min häst är en ridtravare och hon var inte svår att rida in. Det är individuellt på hästen, vissa är lättare än andra.

Hon sprang även på travet och reds in mellan 6-8 år. Alltså omskolades hon.

Är det en häst som varken är inkörd eller inriden? Eller ska du omskola?

Här är en till video på en ridtravare som gått långt. Otroligt duktig häst!

http://www.youtube.com/watch?v=vBWYaNs2lJ4

Zaphix
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag älskar travare, faller alltid för dom. :)

Hur olika de än kan vara så är det något speciellt med travarna som jag dras till.

Travare är nog lättare att rida in än andra hästar i och med att de är så mycket hanterade redan från grunden.

För det mesta verkar de ridas in genom att man sätter sig på dom och rider ut.

Har själv en kallblodstravare, kan inte tänka mig att ha nå¨gon annan häst än honom. Man kan göra allt med honom, rida, köra, harva ridbanan, träna från marken, dra hem träd från skogen, köra fullt ös med timmerdoming på lägdor om vintern och en massa annat roligt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

jackuese
0

Jag ska ta över en travhäst som inte passar för travet, vissa går ju på slakt så jag ska ta över en så den inte går till slakt, den hästen är då bara inkörd så jag lär nog omskola han/hon. :) Tänkte om dom var rädda för saker på ryggen eller något för dom piskas ju på travet :) Jag vet inte så mycket då jag aldrig ridit in en travare, bara ridit travare haha. :) Har också hört att dom är extremt gosiga och sådant, dom är tydligen Mycke arbetsvilliga har jag också hört. Fast från andra har jag också hört att travare är inget att ha. Dom är dåliga ridhästar. Tänkte det skulle blir kul att prova något nytt samtidigt att jag räddar ett liv istället för att den ska på slakt :) Ni har extremt fina hästar!

LinaN
0

Jag skulle väl säga att om du inte kan rida in någon häst ska du kanske inte börja med en travare, eller så är det just en travare du ska börja med.

Kan egentligen inte ge några som helst råd innan du har fått hem hästen, haft den hemma ett par veckor och hunnit lära känna hästen plus börjat leka igenom alla 7 lekarna…

jackuese
0

Jag har ridit in många hästar, från shettis när jag var mindre till storhet nu. Det är inte det att jag kan. Jag vill bara veta vad jag ska tänka på när jag inte ridit in en innan Och självklart ska jag inte börja rida in den när jag får den. Jag har inte bråttom alls, så jag skaffar mig en relation med hästen först ;)

Rafflan
2

Det är så olika, en del travare har inte psyket för att bli ridhästar eller iallafall inte jätte bra, dem är stressiga och svåra i ridningen.

Andra är lätta, tar själva galoppen efter lite ridning och är lugna och försöker tänka vad vi ber om.

Så det är jätte svårt att säga, det kan gå lätt och jätte bra eller bli en riktig utmaning att ens få den att skritta på långa tyglar ;)
Så vill du ha en kompis för livet och är beredd att det kan gå bra eller bli massa jobb är travare underbara, vill du ha en häst för att tävla medel/svåra nivåer i dressyr/hoppning ska du kolla på en som redan är lite riden så man vet dens potential :)

LinaN
1

Min travare Julia, var inriden när jag fick henne, hon vart 4-gångare med ganska så befäst tölt. Töltade många kilometer på henne varje vecka när vi var ute o red.

Hon stressa lite när man tömkörde, men inte värre än mitt kallblod gör nu. Hon gick framåt men vart pigg och lite småängslig. Fick aldrig kört henne, hade vagn men ingen sele. Tror hon hade vart rätt lätt att köra men känslig.

Sen har jag haft en travare som började bocka och slänga sig så fort hon hade ryttare på sig i mer än 10 minuter, oavsett gångart, oavsett arbetsbörda. På den tiden visste jag inte vad jag vet idag. Kanske hade hon kissing spines, eller annat trauma. Men henne red jag inte mer än 2-3 gånger innan jag gav upp och hon var inriden.

Jag skulle väl säga att en travare är som vilken annan häst som helst, du vet aldrig vad du har att vänta dig förrän du är där och jobbar med hästen.

jackuese
0

Okejj! :)

Brollan1
2

Det första du gör är att låta kolla munnen så den inte har sår eller hakar på tänderna. När det är fixat så måste du lära om betydelsen av tyglarna, för travet använder inte dom på samma sätt som när du rider. Annars så brukar travarna var okomplicerade att jobba med då dom redan är inkörda och iomd så har dom haft på så mycket utrustning att en sadel inte är något udda.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

jackuese
0

Tack Brollan! :)

Riktigt bra att veta!!! :)

Brollan1
1

Tänk på att travare är avlade att springa fort och tävla, får dom inte utlopp för energin så "spiller" det ofta över till slut i oförklarliga och oväntade utbrott av "energi". Behandla det som det förtjänar om det händer eftersom det inte är hästens fel att den är avlad att ha mycket "spring" i benen. Låt dock inte energin få utlopp till dåligheter utan använd den till något nyttigt som att lära sig att galoppera i stället för bockningar och annat dumt. Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zaphix
1

Ett tips är också att variera ridningen med körning så får häösgten göra något den kan och känner sig van vid också. Tror att travarna mår bägttre då än om de bara blir ridna.

Märker det på min travare, han lyser upp framför vagnen, har mer arbetsmoral och känner sig duktig. Så känns inge bra nu när jag för tillfället inte har någon vagn, men köper en igen så snart jag kan.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

jackuese
0

Tack för alla tips! Ska kolla med tandläkaren och sånt när hästen kommit! :)