Han totalvägrar!
Den nya hästen ( som jag inte känt mer än 2 dagar) är en riktigt mysig och go häst. Problemet ligger i att han totalvägrar att gå in i stallet. Rymlig, stor ingång. När vi väl är inne är det inga problem, men innan.
Jag gör så att jag försiktigt, men bestämt försöker "dra med honom" ett steg i taget. När det inte funkar gör vi en rymlig volt och försöker med samma sak igen, lite smek på halsen och igen. Kan hålla på hur länge som helst. Till slut får jag be om hjälp och någon får komma och kittla honom och tvinga in honom i stallet.
Snälla, hjälp mig. Vad är felet? :(
Medarbetare på Jättekanin.
Asså jag vet inte felet är men har lite tips, du kan ju göra som om du ska lasta in i transborten.
Du tar ett lite längre spö, ställer dig framför och duttar lite på rumpan så han går framåt, när han går framot 1 steg så berömmer du och ger godis! :)
Vet inte vad som hänt tidigare med honom innan han kom till dig så prova dig lite fram! :)
Hoppas det löser sig! :)
På mitt förra stall hade vi liknande problem med en större häst som inte gärna gick in. Vi gjorde så att vi ställde henne vid dörren och gick in med långt grimskaft och "bjöd in henne" så hon hade plats att gå in. Att försöka gå bredvid, eller putta in henne gick inte.
Se till att stallet är inbjudande ljust och att det alltid händer något trevligt inne i stallet som tex att det finns lite morötter i krubban eller lite kraft, klia i genom hästen på alla myggbett som finns när ni kommit in. Gör inget onödigt tråkigt med hästen inne i stallet så att den ser stallet som det trevligaste stället som finns.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Hade samma problem med min valack. Unghäst som växte ifrån sig själv och drabbades av klaustrofobi.
Jag tvingade honom aldrig att gå in i stallet. Det fick ta sin tid när han skulle in på kvällen. Jag använde mig av ett långt grimskaft och lät honom stå utanför stalldörren medans jag satte mig tillrätta på en pall i gången. Alla andra hästarna var inne och till slut (en kvart-1 timma)kom han in. Då fick han en godis, täckesbyte, gos kel och avslutade med kraftfoder.
Idag är stallet inga problem, men lösdriften och transporten är värre.
Isa Aronsson
www.stallequino.se