Problem med lat/omotiverad leftbrainer
Hej,
Första gången jag skriver här men har läst en del tidigare.
Vi (jag och min dotter) har problem med hennes B-ponny en Dartmoorvalack.
Vi har haft honom i 3år och han har alltid varit lite broms i och vill inte gärna gå först eller jobba hårt. I början var detta ok och nästan bra eftersom dottern behövde en stabil häst som inte hittade på något.
I vårt stall har vi ingen tillgång till paddock eller liknande varför det alltid varit uteritter som gällt. Sista året har jag också haft en häst som jag ridit ut med och det har blivit en hel del sista året och då är det aldrig några problem, han går ju visserligen oftast inte först.
På somrarna är hästarna på bete och där finns tillgång till paddock och det är där det blir som störst problem han vill knappt röra sig inne i paddocken, vill dottern gå åt ett håll försöker han gå åt ett annat. Själv är jag NH-förespråkare dock inte speciellt erfaren eller kunnig(i praktiken iaf), min syster som vi har hästarna hos tycker dock att det krävs lite hårdare tag men problemet bli bara större då. Han låser in sig om det krävs för mkt. Min dotter är inte heller den tuffa typen inte mesig men väldigt snäll och dålig på att etablera ett tydligt ledarskap och visa att hon menar allvar med sitt kroppspråk.
Det svåra är ju att jag själv inte egentligen kan rida hästen, men markövningar kan jag köra givetvis och det har jag väl försummat en del eftersom den mesta NH-tiden i vinter har lagts på den häst jag rider. Det kan jag sörja nu.
Nämnas kan att det går ganska bra att köra hästen han är mkt positivare då men jag tror inte han har ont han ömmar inte någonstans och uppvisar inte tendenser till smärta när vi rider ut i skogen utan galopperar utan problem med övriga.
Jag tror proplemet är dåligt ledarskap i kombination med en tydlig LBI-profil. Han är dock snäll i all hantering, kan vara lite trög att leda.
Några tips på övningar?
Är det i första hand porcupine game och driving game som gäller, dessa går lite trögt han går inte inte undan så där lätt som man vill?
Finns det några quickfixes att använda i ridmomentet, backa tills han tröttnar? Ställa sig mitt i paddocken stilla och titta på alla andra som rider? Jag har snart semester och kan lägga en del tid på markövningarna, dottern rider gärna på min häst också så det är ingen panik men jag skulle gärna komma till rätta med problemet för det är en jättemysig häst.
Har även funderat på att lämna bort honom till en NH-tränare i bygden men hon har inte så mkt tid under sommaren.
kommer komma del två av en artikel jag håller på att skriva under nästa vecka troligtvis.
däremot så det tips jag kan ge rakt av är att arbeta med porqupine och driving tills han flyttar lätt. Men man behöver vara effektiv och jäkligt rättvis med en LBI, för de blir riktigt griniga när deras bekvämlighet ifrågasätts.
använd gärna godis om han är en sån ponny som inte äter upp en, man måste hela tiden tänka på att detta är en häst med en personlighet som säger "jaha, och vad tjänar jag på detta?" eller "vilka fördelar får jag?" eller "ge hit godiset så blir ingen skadad!" hitta vad som motiverar honom, är det vila, godis, gos?
och så fort han gör det man ber om ge en godis, en klapp eller vila. ju svårare något är dess längre vila. så om det tar 2 minuter för honom att gå fram så ska han stå i fyra minuter, eller sålänge som det krävs för att han ska ge en ansträngning.
sen omvänd psykologi, istället för att be honom gå snabbare, låt honom gå så långsamt han vill och be honom gå så långsamt att han nääääästan stannar men be honom att ändå hålla skritten.
LBI hästar är listiga, man måste hitta strategier för att vara effektiv och att vara listigare :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Från marken så går du igenom "seven games" helt och hållet med så mycket intensitet som det behövs och låt det ta den tid det tar men nöt inte ut hästen med en övning i taget utan "dansa"mellan övningarna. Resultatet skall vara en häst som gör allt utan att protestera det minsta med en lugn men intresserad hållning. Utan det sista så är det inget värt mer än den stretchning hästen får av att gå runt. Du som ledare skall inte heller behöva höja nivån på intensiteten mer än att visa med handen och kroppen vad du vill att hästen skall flytta på.
När detta är etablerat så har du kontroll på backen, tar du upp detta i sadeln så är oftast problemen borta när ni sedan rider ut. Problemet för hästen är oftast att folk inte beteer sig likadant i sadeln som på marken och därmed kvarstår problemen.
För att kunna göra något med en häst så måste man först få den att röra sig och en väg är är att böja hästen på en tygel och flytta din vikt i sadeln så vikten är på det av hästens ben som du vill ha nere i marken när hästen väl tar sitt steg i sidled och arbeta utifrån detta när hästen väl rör på sig. Kom ihåg att eftergiften lär hästen vad som är rätt, inte "hjälpen". Jobba på i snäva serpentiner och cirklar i början, se till att hålla igång rörelsen, inte stanna upp när ni väl rör er.
Börja i skritt och håll på med det så många gånger det behövs för att hästen lätt skall följa dina tyglar och skritta runt utan att stanna. Så småning om så kan man fortsätta i dom andra gångarterna ochså.
När ni rider ut så gör något som hästarna gillar och tycker om.
lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Hej,
Tack för svaren. Det är absolut så att han gillar skogen bättre än paddocken men vem gör inte det, han tycker förmodligen inte det är roligt, inte ännu iaf.
Bara att jobba på med lekarna då, gissar att det blir jag som iaf till att börja med kommer att göra detta, tycker det är extra svårt med timingen för eftergift på den här hästen som är såpass trög men det blir att vara fokuserad.
Till ridningen får jag peppa dottern jag gissar att det är risk att hon tycker det blir lite tråkigt i början med skritt och serpentiner hon vill gärna på fart och hoppning direkt.
Återkommer.
I början så kan du bli tvungen att lyfta intensiteten rejält för att sätta ner foten och visa var skåpet skall stå men samtidigt så kan man när man blir lite van att se vad som pågår i hästens huvud ge eftergift i spekulativt syfte, dvs redan när du "tror" att hästen kommer att ge med sig. Det är alltid bra att experimentera lite så det passar just den här hästen bäst.
Enklast är det när man kan arrangera det så att hästen själv ger sig eftergift, det är effektivast. Exempel, du vill flytta hästen i sidled med handen, lägg den mot sidan med lagomt tryck och visa tydligt med hela kroppen att du vill att hästen skall flytta sig, stanna upp och vänta på att hästen skall fundera ut vad du vill. Oftast så flyttar sig hästen bort från din hand och då du inte följer med med handen så ger hästens sig själv eftergift genom att gå bort från din hand.
Detta går att använda på otaliga situationer och hemlighetern är att vänta på hästen så den får fundera och överlägga med sig själv vad som borde göras för att bli av med trycket/pressen/hjälpen.
En av mina favoriter på youtube är David Lee Archer http://www.youtube.com/user/david12000000 Botanisera runt bland det han har lagt ut, notera hur snabb han är med eftergiften alltid.
Ang ridningen så på en sådan häst du beskriver så måste grunderna in först, när dom fungerar så ökar man svårigheten med antingen teknik eller hastighet. Tålamod är det som det oftast saknas mest. Vill hon rida lite svårare så sätt ut lite käppar på rad och rid slalom mellan dom i alla gångarterna utan att hålla i tyglarna, då vill hon nog hålla sig till skritt.;-)
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"