Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1269 ggr
Krullsvans
0

Bubblan...

Är ny på detta och provar mig fram med lekarna enligt Perellis dvd. När vi håller på med driving game och även annars i hanteringen märker jag att både de hästarna jag pysslar med gärna vill komma lite för nära mig. Många månger för att det är mysigt men ibland även i andra situationer när det börjar bli stökigt….. Söker och letar här på forumet och förstår att det finns en bubbla runt mig som man ju måste lära in.

Hur lär ni in bubblan?

LinaN
1

Jag lär in bubblan genom att så fort hästen kommer för nära så flyttar jag den bort från mig, antingen genom att skaka repet, knacka på hästens bog/rumpa eller vilken del det nu är som kommer in i min bubbla med min stick.

Min bubbla med min häst är idag ungefär så lång som jag kan sträcka ut min arm + 10 cm.

Det är skillnad på att bjuda in sin häst till sin bubbla för att klia, gosa och vila, och en helt annan när hästen tränger in i bubblan oinbjuden.

Hästen ska respektera din bubbla, och du ska respektera hästens, men skillnaden är att hästen kan göra mos av dig, trampa dig på fötterna med rätt rejäla skador som följd, medan du inte kan göra en bråkdel av samma skada om du skulle kliva på hästen (om du inte har fotbollsskor med dubb på då kanske…. ;))

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Krullsvans
0

Tack för svaret! :) Du säger bjuda in i din bubbla. menar du då med kroppen, rörelser som visar att det är ok?

LinaN
0

#2 ja, att du slappnar av, kanske tar nått steg bakåt när hästen kommer mot dig (detta bygger draw- en vilja för hästen att vara hos dig, men har man respektproblem med hästen ska man vänta med att backa) och tillåter hästen att vara nära dig.

jag brukar känna det som när jag bjuder in så blir allt mjukt, och kärleksfullt och bara mys. Ofta så ställer sig då min häst med sin panna mot min mage och blir kliad mellan och bakom öronen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.