Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 3488 ggr
iita
0

Bakslag i inridningen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag köpte för några månader sen en oinriden 6 åring. Jättetrevlig på alla sätt och vis, och inridningen gick till en början kanonbra. I början hade jag bara tillgång till en fårskins sadel, köpte sen en vanlig som ligger bra på honom. Han är sadelvan och har inga som hälst problem med sadeln på dig. Men efter ca 15 minuters ridning i denna så börja han bocka och slängde av ryttaren. Kollade att allt satt bra och satt upp igen. Han skrittade på för att sen skena iväg. Gör samma procedur igen och denna gång kom ryttaren inte mer än upp i sadeln innan han slängde av henne. Sen kom vi inte ens upp. Efter detta har vi jobbat från marken och börjat om lite från början. Och använt sadeln som funkat innan. Men han skickar av så fort jag kommer upp i sadeln! Så nu har jag bara jobbat med honom från marken lös och på hans vilkor. Har kommit så pass att jag hänger lite på hans rygg med massa belöning samtidigt och utan nånting på. Detta går hyfsat bra. Lite stel i början men slappnar mer och mer av. Om vi nu utesluter att han har ont nån stans, vilket självklart ska kollas. Hur hade ni gått till väga med denna häst? Jag jobbar mkt med klicker och på hans vilkor. Just nu känns det rätt hopplöst och är lite osäker på att sitta upp igen då hans reaktioner blir rätt kraftiga och kommer väldigt plötsligt. Kan bli rätt farligt för den som sitter på. Och nästa gång jag sitter upp vill jag att han dka va så pass trygg att han inte sticker iväg. Nån som har några bra tips och kanske haft samma problem själv?

Brollan1
0

Vi tar dom enklaste sakerna först: Ta ut vet och kolla tänderna. Låt en kiropraktor kolla ryggen. lyft av sadeln och tryck hårt igenom stoppningnen som ligger mot hästens rygg och känn om den har några punkter som sticker ut eller är trasig. Det är rätt ovanligt att hitta 6åringar som är oinridna nuförtiden, så vad vet du om hästens tidigare ägares försök att göra ridhäst av den? Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

iita
0

Tänderna är kollade, hästmassör ska komma ut, sadeln är ny och känns jämn och fin, han slänger även av med barbackasadel i fårskins modell. Han reagerar inte ett dugg när man drar längs ryggen och jobbar bra med ryggen när han tömkörs. Självklart dka han kollas igenom mer. Förra ägaren påbörjade inridningen när han var 3 men hade inte tid och priotera andra hästar. Hon som fött upp honom så endast hon som haft honom. Så om vi utesluter smärta ( som kommer kollas) hur hade ni gått tillväga?

LinaN
0

Jag hade lärt in ett One Rein stop, finns artikel om det. En häst som är stoppad med ett One Rein stop kan inte bocka och inte sticka iväg heller. "If you stop a horses right side, the left side can't run away."

Jag skulle också misstänka att ni gått för fort fram, en äldre häst har mer integritet och har han då inte behövt ridas in tidigare så klart han kommer kunna motsätta sig till detta. Ska det verkligen vara nödvändigt, i hans ögon.

hurdan är han i hanteringen i övrigt? Naffsig/grejjig med munnen, envis, opålitlig i att han skyggar för småsaker utan synbar orsak, eller galen o sticker o har sig även i övrig hantering?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Brollan1
0

Jag skulle gissa att din häst prioriterades bort av den förra ägaren pga att han var "svår" och dom lade hellre tid på dom "lätta" hästarna som gick frammåt fort i utbildningen i stället. Så med det skrivet så kan du bereda dig på att om du ska rida in denna häst kommer att få gå igenom många bakslag innan du har hittat varför han uppträder som han gör.

Om man utesluter smärta så är inridningen prexis som med andra hästar, lugnt och stila med ett steg åt gången samt befästa föregående steg innan nästa tages.

Nu visar det sig att detta inte fungerar med denna häst, så något är inte rätt, antingen så saknar hästen grunderna eller så har den fysiska/psykiska  problem. Därför börja med att kontrollera fysiska problem. Och om grunderna saknas så får du jobba med dig själv lite mer så du gnuggar in grunderna ordentligt innan du fortsätter.

Så enkelt är det.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

iita
0

Kan man lära in det från marken? Eftersom ja just nu inte ens kan sitta upp. Ska läsa artikeln sen. Vist har han protesterat i vissa dager från början som i tömkörning och longeringen men det har han nästan helt slutat med så länge man inte kör för hårt. Gäller att se den gränsen bara. I ridningen tycker jag vi tagit det hyfsat lugnt, men han kanske tycker tvärtom, att man missat nåt på vägen. I hanteringen är han hur go som hälst, han kommer så fort han ser mig i hagen, han står stilla vid al hantering när man ber honom, han kan ha brottom o vs lite påig mär man leder, men det är mkt bättre än sen han kom. han kan va nafsig/tiggig. Värre med nytt folk. Han är inte skygg utan tycker han nåt e obehagligt frustar han lite och går sen fram o undersöker.

LinaN
0

#5 ahh. då vet jag vilken TYP av häst han är och just dessa hästarna har mycket attityden "my way or the highway" han är vad man på parellispråk kallar en Left Brain häst, en häst som är väldigt självsäker, vet vad han vill/inte vill och vet att han är stor och stark och att han kan använda det till sin fördel.

Jag är också inne på spåret som Brollan, att han bortprioriterades för att han vart svårare än de andra. Och med svårare menar jag att han har en helt egen agenda om vad han anser är intressant eller inte.

One Rein stop går utmärkt att lära in från marken. Man står i sadelgjordsområdet, tar sitt ledrep och håller upp mot manken och väntar på en eftergift i sidledes mot den sidan man står på. alltså stå på vänster sida och böj hästens hals/huvud åt vänster. Sen när hästen förstår övningen att den kommer loss när den ger efter, så kan man börja göra det uppsuttet också.

iita
0

#4 ja det ät mkt troligt, otroligt tråkigt isf att man döljer sånt. Men är väl inget ovanligt i västvärlden. Har nu börjat om med allt från början, och kör han helt utan utrustning och lös. Jag har ridit in förut men det har vart unghästar som inte gått utan krav i 6 år. Så som jag jobbat förut funkar inte på denna grabb, så måste hitta nya vägar, och vill inte riskera hans rodeo avkastningar igen. Kan bli väldigt olyckligt då ingen lyckats med att hålla honom då han drar igång. Just nu funkar detta, men är än osäker på hur jag ska gå tillväga när jag ska sitta upp, när vi kommer dit igen.

iita
0

#6 då är jag isf inne på rätt spår när jag jobbar på hans vilkor. Då ska jag lära in de och läsa mer om de. Tack för hjälpen:)

LinaN
1

#7-8 jag skulle också börja jobba honom i repgrimma och med långt ledrep (ca7m) för att ta hand om eventuella "utbrott" och "trotsningar" från marken innan man sitter upp. Allt du ska göra uppsuttet KAN man göra från marken också.

Var i landet finns du? Att ta hjälp av en instruktör då och då som jobbar med NH oavsett dialekt på sin NH kan hjälpa oerhört när man börjar med något nytt, speciellt när man själv också måste lära sig nytt när det gamla inte funkat :)

För min del fungerade det att rida in på traditionellt vis, men ungefär 2 år efter det så kom mina problem i takt med att jag krävde mer av min häst. Och det var då jag började med NHn och sedan dess har det varit "utan återvändo" jag var nöjd med de resultaten jag fick.

Gronstedt
1

TS, nöj dig inte med att klämma själv - med så allvarliga problem bör du nog låta kolla ryggen ordentligt. Kissing spines, till exempel, behöver inte märkas förrän man sitter på.

Spiritinthesky
1

När jag red i en valack förra året fick vi ett rejält bakslag pga en olyckshändelse. Vad du skriver låter lite som honom, dock så satte han igång precis när man skulle lägga över höger ben på andra sidan. 

På honom använde jag mig av "one rein stop" och plötsligt stod han som ett ljus vid uppsittning. 

Men där har vi uppsittningen. det är steg ett för dig nu. Att sedan rida framåt är ett annat kapitel. Men uppdatera gärna tråden med hur det går kanske vi kan komma med tips :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Minorca
0

Om hästen inte har ont. Så tyvärr kan det vara lätt att lära hästen att kasta av ryttaren, om man åker av i början, och lyckas hästen även nästa gång. När ryttaren faller av så släpper pressen och hästen upplever belöning.

Läste i Monty Roberts bok om hur man lär hästar att bock för rodeo. Man har så man kan låssa sadelgjorden på håll, när man släpper hästen i rodeopadocken när den bockar så släpper sadelgjorden och sadeln ramlar av. Sedan väntar man in två bockningar innan sadel ramlar av, och så fortsätter man till man har en bockningshäst. Släpper pressen när hästen bockar så lär den sig att bocka, som inte är önskvärt, utom i rodeo sammanhang.

Jag skulle jobba hästen mycket från marken först, och gå NH kurs som LinaN skrev. Innan någon sitter upp igen skulle jag ha satt upp en docka (uppstoppad overall) som man binder fast i sadeln.  och jobbat hästen i alla gångarter med den på och se hur den beter sig.   Jag skulle också leja någon riktigt duktig (på att sitta kvar på hästar som bockar) ryttare att rida de första gångerna, för själv har jag för dålig balans, viktigt att sitta kvar om den stökar.

Vi fick stora problem med vår häst när den var 6 år, då den inte så oss som ledare samt att vi inte kunde match hästen behov att använda huvudet. ( den var inriden vid 3, men vid 5 började då ifrågasätta ledarskapet från ryggen)  Idag har vi en kanonhäst men det har nästan tagit 3 år

Brollan1
0

Jag blir lite fundersam när jag läser "jag jobbar på hans vilkor". Man jobbar inte på hästens vilkor utan hästen jobbar på dina vilkor! Att du sedan anpassar dina vilkor till hästens fysiska och psykiska mognad är en helt annan sak. Det är inte du som är ute och går i hästens lina utan hästen är ute och går för att du tilllåter den att göra det. Där ligger en väldigt stor skillnad i filosofi. Ser man inte den skillnaden så ligger man väldigt risigt till med denna typ av häst, tänk på att dom före dig troligen har misslyckats en gång med detta. Jag vill inte ge råd utifrån vad jag skullle göra eftersom det troligen skiljer i färdigheter oss i mellan, så det blir generella råd i stället. Jobba först igenom "7-games" från backen till den gräns att allt går utan motstånd och utan upphetsning från hästens sida. Om den redan kan detta så går det på en lektion, ta dock inte lätt på detta utan se till att alla kraven uppfylls i det jag skrivit, det är först då som man får allt ut av "7-games". Fysiskt så longera han först med chambon, sedan i running reins. Det första för att utveckla rätt muskulatur och det andra för att utveckla en känslig mun som sedan kommer till nytta när du skall rida. Nästa steg är att lära in "one rein stop" prexis som "LinaN" visar i sin artikel. allt detta skall fungera med en lugn och sammarbetsvillig häst. Utan att det sista är uppfyllt så är allt jobb inget värt. Sist av allt så lär du in skänklarna från backen, sakta och målmedvetet, och som alltid så skall hästen ha accepterat detta lugnt och utan protester när du är klar. Så länge hästen protesterar så är den inte på din sida i erat sammarbete och inte färdig att ridas av en normal ryttare. Om detta kan kännas som för mycket så betänk att denna häst har troligen misslyckats en gång tidigare med inridningen så ta inga genvägar med den. Jag personligen hade gjort på ett annat sätt då det hade gått fortare och gett en annan känsla för vad det är för häst som man jobbar med innan uppsittningen. Men det är inget jag rekomenderar för alla. Håll oss gärna underättad om hur det går. Lycka till

iita
0

#9 jag bor i Sthlm. Har en tjej i stallet som hjälper mig mkt med arbetet från marken så fort tiden ges. Har tyvärr inte råd med instruktör just nu, annars hade jag redan sätt till att få hjälp. Från marken är han just nu kanon att jobba med, riktigt smart och läraktig, och så länge vi är på volten och han e lös så vill han oxå vara nära och göra rätt. Annars har jag en lina på 7 m som ja använder mig av utanför volt. Vad gjorde din häst? #10 självklart ska ryggen kollas, väntar på att en hästmassör ska komma ut och börja gå igenom honom, hon brukar hitta det mesta som kan vara problemen, gör hon inte det skickar hon alltid vidare. #12 jag har oxå tänkt på det med att hitta nån som kan och vågar sitta kvar, själv åker jag av eller hoppar av när han börjar skena då jag tycker det är obehagligt. #13 när jag säger att jag jobbar på hästens vilkor menar jag att hästen ska vilja göra det jag ber den om, jag jobbar med posetiv förstärkning och vill att han ska tycka det vi gör är roligt och värt att göra. Självklart ska han inte gå ut och gå med mig och jag tillåter inte att han beter sig hur som helst heller. Hade en i stallet som fick för sig att hon skulle visa hur man skulle jobba en häst som honom, det sluta med en jätte stressad kille och det tog dagar för honom att lita på mig igen:( just 7 games har jag inte provat med honom, men ska absolut göra det. Jag tar det hellre långsamt och säkert än för fort och han blir så här igen. Jag vill ha en trygg och stabil kille som vill göra rätt.

LinaN
0

#14 han började slita sig i tid och otid, till en början när stallägaren skulle leda honom till o från hage/stall om morgnarna/kvällarna. Men eftersom han oftast antingen sprang till grinden eller till sin box så lät dom honom hållas. Men de sa inget om det till mig. Sen när han började göra samma sak med mig så började "kriget" det gick inte att hantera honom normalt från marken, det blev många kropps-surfingar vintertid för mig när jag vägra släppa ledrepet, det blev att han växte fast och vägrade flytta sig när man ledde honom så man fick stå och dra, jaga på honom med pisken osv för att få fram honom.

I ridningen funkade det ändå ok, men ställde man krav så ökade han gärna tempot tills man som satt på fick panik, HAN hade stenkoll på vad han gjorde, det var ingen sken utan det var kontrollerat fårn hans sida och han sket fullständigt i mig. Detta fick vi fock ordning på väldigt snabbt. VI var ute och red själva, och på en galoppraka som är några kilometer lång så drog han på och jag tänkte "jaha, vill du springa så spring då för helvete!" jag bara höll i mig och när han började tröttna, så manad jag på honom mer med skänklar och spö med principen "JAG bestämmer när du stannar, det var du som ville springa så spring då för fan!" jag vart rätt arg då ^^ Idag kan jag säga samma sak om det uppstår liknande situationer men utan att svära och vara arg ^^

Men sen har det kvarstått i all hantering från marken att sätter man krav på honom eller det inte passar honom så försöker han slita sig eller springa iväg. Detta har vi fått jobba med mycket de senaste åren. Jag började med NH tidiga våren 2011 så är inne på tredje året. Det var förra sommaren som vi fick vårt stora genombrott och nu har vi inte alls samma problem som vi haft tidigare. Visst om jag blir för puschy, eller för krävande så blir han upprorisk, men det hör ihop med hans Horsenality, han är en LBE väldigt självsäker, dominant och lekfull häst med egna ideer och passar inte mina ideer honom så blir det tjaffs. Men man lär sig för varje gång hur man ska hantera det hela, man får nya infallsvinklar osv.

Brollan1
0

Det du skriver om stressad häst händer bara när vi inte har apassar nivån våra vilkor till hästen, att något fungerar på en häst garanterar inte att det fungerar på en annan i prexis samma format. Men trots allt så skall vilkoren uppfyllas av hästen. Utan det så får du ingen respekt från hästen. Att inte fullfölja det som man kräver av hästen är ett recept för katastrof, anpassa kraven på hästen så att den alltid klarar av det som krävs så kan man lära ut positivt i stället för att lära ut misslyckanden.

Du kommer att se att om hästen har den personlighet jag tror att den har så kommer den inte att vilja göra det du vill när du kräver lite mer, för det så krävs hästens respekt i första hand. Etablera alltid "respekt" först, och sedan övergår du till "förtroende" eller vad man vill kalla det, till sist så får du tillit. Först då kommer hästen att "vilja" göra allt för dig.

Lycka till

iita
0

#15 jag har aldrig jobbat med NH men vill lära mer om det. När Trisse kom till mig först så kunde han hålla på med att frysa fast i marken och inte vilja gå framåt, eller få för sig att inte gå in i stallet. När vi var ut och red i skogen (med sällskap) kunde han få för sig att vilja gå åt helt annat håll, speciellt när vi skulle rida hemåt så ville han inte gå utan ville hellre fortsätta, samma med promenader. Men där lyssnar han mkt bättre nu. Det jag gjorde var att förstärka när han gick framåt och va sjukt tråkig när han stod stilla. Funkade kanon på honom i dom sammanhangen. #16 det hon tyckte var att han ska göra som jag säger oavsett och gjorde han inte det skulle man sägs ifrån ordentligt med ryck i munnen eller pisken, jag jobbar verkligen inte så och vill inte heller göra så. Så Jon körde slut på honom ordentligt i longering och stod han sen inte stilla då ryckte hon honom i munnen:( så fort han vände bort huvudet så drog hon tillbaka det. Så sa hon att man får respekt! Jag håller inte riktigt med. Det hon gjorde var att stressa upp och skrämma honom. Hur tycker du man ska få hästen respektera än? Jag vill inte jobba med metoder som tvingar eller har med obehag att göra, vilket fick mig att börja kolla mer på NH.

Brollan1
0

Jag utgår alltid i från "7-games" i början eller i något fall börja med "join-up" som första  sak, lite beroende på hästtyp. Sen får man betona dom separata delarna olika mycket i "7-games" för att det skall passa hästtypen bäst. Alldrig bli rigid i sitt tänkande utan alltid försöka anpassa sig efter hästen och var den är i sin utveckling. Det lönar sig ofta att experimentera lite vad som fungerar bäst.Och som sagt, nivån på kraven skall alltid vara så att hästen lyckas med det som krävs och därför alltid får vara lycklig över att vara duktig och inte få bannor av sin "lärare" (dvs du).

Här är mycket att se och lära sig av en "no nonsent cowboy"

http://www.youtube.com/user/david12000000

Notera hur fort han ger eftergift på allt han gör.

Lycka till

Gronstedt
0

#17: Det är en avvägning. En häst behöver inte bli stressad eller skrämd av det du beskriver, det är beroende på typen av häst, typen av människa och typen av relation. NH är inte fritt från tvång och obehag, lika lite som hästars inbördes relationer är det.

iita
0

#19 självklart behöver den inte det, men han vart det, och det tog dagar inan han lätt mig stå vid sadel läget igen efter hennes "hjälp". Det tycker jag säger rätt mkt. Som jag skrev tidigare har jag aldrig jobbat med NH tidigare utan precis börjat läsa om det. Jag vill inte jobba med varken tvång eller obehag med min häst, så hittar hellre andra alternativ som funkar för oss.

LinaN
0

Det du beskriver i #17 skulle driva min häst till att antingen blockera allt man gör, eller gå till anfall. Vi är rätt lika där jag och han, jag kan tolerera jäkligt mycket skit (blockera) men rätt som det är måttet rågat och då tar det hus i helvete (attackera).

Han har vi ytterst få tillfällen hotat med att sparka, när jag vart för hård, orättvis och inkonsekvent.

Fizzys
0

Ta ut en RIKTIG sadelutprovare, som kan alla vinklar etc. Och tänk på att en häst ändrar sig extremt från att stå still i stallgången till när den rör sig och någon sitter i sadeln. En häst är aldrig aldrig dum. Utan här visar den TYDLIGT att den har ont!

iita
0

#22 har en som kan det där som hjälpt mig kolla. Vet att den ligger bra, han slänger även sv när man rider i fårskinssadel som funkat tidigare att rida i utan problem. Jag vet att han inte är dum, utan att det är nåt annat som spökar. Därför rids han inte nu utan vi jobbar bara från marken till dess att vi haft hästmassör ute till att börja med.

ackmark
0

hej, om du fortfarande behöver hjälp så kan jag hjälpa mig. kan berätta mer om mig i mail: kontakta gärna mig
ewish@live.se

iita
0

Väntar fortfarande på min hästmassör ska komma ut, under tiden har vi tränat på att hänga lite, stå på pall brevid honom, lagt benet över, allt utan utrustning och med hjälp av klicker. Igår satt jag upp på honom barbacka och vi gick väl tre steg, inte jätte mkt, men han slängde inte av mig och var hela tiden lugn! Ett stort steg från att ha kastat Av Bara man satt ner rumpan förut och han slängde av på en gång! #24 har skickat mail till dig.