Varför gör hon så?
Hej Mitt varmblodsto har fått lite konstiga fasoner för sig. När man rider ute så tvär stannar hon ibland och backar och backar, de går inte att få fram henne, hon är lite osäker i sig själv och behöver mycket stöttning, men de är lite svårt när man rider ut själv och så stannar hon och börjar backa, hon backar ner i diken men bryr sig inte, ibland går det bra att vända och gå tillbaka lite och sen vända igen, ibland kan man göra en volt så hon går framåt igen, men ibland går inget alls ! Iblan har jag fått hoppa av och leda henne en bit. Har provat att ha långa tyglar när hon börjar backa för har jag kortare tyglar backar hon mer. Vill inte låta henne vinna heller för då kommer hon göra detta betydligt oftare. Jag är bestämd och tydlig, och berömmer direkt när hon gör rätt. Kan detta vara ett sätt för henne att tro att hon slipper jobba ? Eller är hon bara väldigt stoig ??! Lite frustrerande, tips på hur jag kan göra !!
När hon börjar backa be henne fortsätta att backa, dvs använd dig av omvänd psykologi. Backa tills HON inte vill backa längre och backa lite till. Vänta sen ut henne tills hon vill gå framåt och när hon gör det klia lite vid manken och beröm henne. Framförallt så ska du slappna av och sucka lite. :)
Detta är lite att du tar hästens idé och gör den till din egen tills hon inte längre har några bra ideer att testa med. Och när hon sedan då är klar med sin idé så ger du henne en ny, dvs att gå framåt.
Att försöka stoppa henne från att backa eller att gå på med spö och skänklar kommer bara öka osäkerheten hos henne.
Mitt tips är ju att när du är hemma på hemmaplan så träna de 7 lekarna med hästen, och när ni kan dem så börja lek med dem uppsuttet och i alla miljöer ni befinner er i.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Hej! Kan det vara så att ditt sto vill tillbaka till stall och/eller kompisarna? Detta är så vanligt, särskilt när man ger sig iväg ensam. Jag tycker att det låter som att du arbetar rätt med henne. Ge henne tid och stöd på det sätt du börjat göra. Gå med henne på promenad ca 4 ggr samma runda som du sedan tänker rida. Låt henne titta, stanna här och var och beta lite, bara ta det lugnt - och ANDAS. Har funkat för mig. Har ett sto som betett sig likadant. Hon var osäker, men vi löste det! Lycka till!

Jag red till en sån ponny innan, backade, sparkade, stegrade m.m. För att slippa gå in där dem reds. Jag vntade ut henne, långa tyglar och inte en sekunds uppmärksamheten hennes grejer, satt helt passiv. När hon slutade fick hon massa beröm! Efter 2 ggr var problemen borta och det var inte många minuter jag behövde jobba med henne. Då hade andra väldigt duktiga och erfarna ryttare försökt i 2-3 månader med henne.
Vi hade samma problem, tills vi bytte till ett annat bett. Testat byta bett?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#1 ska absolut prova det, och får läsa lite om de 7 lekarna. #2 kan var så att hon vill det, men när jag rider själv idéer jag oftast på vår rakbana (travbana) och då går hennes kompisar precis brevid i hagen, så dom är ju inte långt borta hehe. #3 spännande, ska testa om de andra inte fungerar. #4 hon har Stångbett eller va de kallas hehe ett helt rakt iaf, då hon inte gillar för mkt saker i munnen, vad som kanske borde testas i så fall är väl hackamore lr va de heter :)
Hej!
Jag jobbar mycket med problemhästar.
1. Rida inte själv ut. Oftast är det så att hästen tycker att det är läskigt att rida ut själv.
2. Försök och träna mycket i ridhuset att hon ska går fram och att hon går back. Så kan du kontrollera hästen bättre. Efter några dagar märke du att du kan bestämmer om hon ska går fram eller back.
3.Det kan var så att hästen har ont: sadel sitter inte rätt, hennes bett gör ont.
4.le om hon gör nåt bra.
Om hon inte vill göra vad du inte vill, kolla "aggressiv" .( Det hjälper jätte bra).
Lycka till :)🙂
#6 du upprepa precis vad alla andra redan sagt. Men kan vara bra med en sammanfattning.
Sen behöver det inte vara bettet som gör ont, det kan vara nackstycket som trycker eller ligger an mot en punkt i nacken, eller ett sidstycke som skaver mot en vass kindtand, allt är inte bettets fel.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.