NH Kurs?
Jag har läst så mycket om NH nu och vill testa på de två hästar jag tar hand om. Den ena är ganska egen i sinnet, tror att den är lite "vild" då den de senaste åren inte haft sådär jättenära kontakt med människor.
Jag dock läst att det handlar om att "bjuda in" hästen, eller, berömma och släppa efter vid rätt tillfälle.
Jag fasar för att göra fel, vad händer om han istället börjar bli rädd för mig och få en omvänd effekt. Jag har som sagt läst och sett på så många videos nu, men jag känner inte att jag fattat precis hur och när jag ska ge efter och berömma. Därav min fråga;
Känner någon till om det finns NH kurser i södra Kalmar län, helst i närheten av Kalmar, Emmaboda, eller Karlskrona eller i omnejd av nämnda orter?
Välkomnar och tackar för alla era tips och råd
Vad händer om du gör fel? Du lär dig något. Att inte vara så på, så aktiv, så whatever det nu är du gör som skrämmer hästen. Vad är det värsta som kan hända? att hästen tappar förtroendet för dig, so what? då får man ju jobba på att få tillbaka det igen.
Sen är inte NH att bara vara försiktig och inte få hästen upprörd, det är först när hästen är utanför sin trygga zon men INNAN den hamnar i panikzonen som den är i sin inlärnignszon, precis som vi människor.
Skulle säga att läs på mer, du är inte redo riktigt ännu. Men det är bra att du är intresserad och vill göra saker och ting annorlunda.
Börja med de första 3 lekarna, friendly, porqupine och driving game. Det finns artiklar om det här på sidan som är skrivna av en NH-instruktör.
Hade du bott närmare än Kalmar hade jag kunnat hjälpa, men jag bor några mil norr om göteborg o betala min resa är väl lite o ta i…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Tack för din kommentar. Jag behövde höra det där! Du har nog rätt att jag inte är redo för det. Jag har inte bråttom, men jag hoppas på att kunna utvecklas mer och mer tillsammans med hästarna :)
Att inlärningszonen ligger utanför hästens trygga zon - påverkas inlärningsförmågan även av att jag är på en - för dem - bekant plats? Då jag inte har tillgång till ridhus eller paddock är jag i en av deras hagar, lär de sig mindre av att jag hanterar dem där eller är det mest situationen de finner sig själva i som påverkar?
Välkomnar och tackar för alla era tips och råd
När det kommer till miljön man är i så är det lättare att lära in en ny sak i en bekant miljö än i en obekant miljö.
Tänk själv hur du skulle känna, om du håller på och ska ta ditt körkort, du har bara kört med pappas gamla saab från 80-talet hela tiden, och sen ska du göra din uppkörning med en splajjans ny mercedes där man startar bilen genom att stoppa in nyckeln som ser ut som ett kreditkort i startnyckeln. Inte nog med det, du är också i en stad du aldrig kört bil i, du hittar inte över huvud taget.
Om du hade kört den nya mercedesen i den stad du övningskört i den gamle saaben så hade det varit enklare för dig, men att få en ny bil och en ny stad samtidigt kan bli för mycket och du kuggas.
Det som jag tror påverkar i större grad är att du själv också kommer vara i en inlärningszon, ni kommer göra fel, ni kommer göra rätt, det kommer kännas totalt jävla hopplöst, och ibland kommer det kännas som det bästa i hela världen.
Mitt tips är att skaffa ett par vita plaststolp av den modellen som är lätt att flytta och göra en liten inhängnad på en 10x10m ungefär eller en runpaddock på ca 18 m i diameter som blir ert "klassrum" och istället för att använda eltråd så köp plastband, det finns på biltema o även billiga plaststolp för hagar numera.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.