Ny på NH!
Hej! Jag är som rubriken lyder ny på detta med nh. Jag har lite frågor.
Anser ni att man kan vara vegan och rida?
Vad är skillnaden mellan "vanlig" ridning och NH?
Vad ÄR i själva verket NH? Vad ligger fokuset liksom?
Rider man alltid bettlöst inom NH?
Använder man en annan typ av utröstning än det man brukar ha? Så som annorlunda träns eller t.ex sadel?
Även intresserad av klickerts träning o belöningssytem istället för straff och sådant man lär sig inom den satt säga vanliga ridvärlden/ridskola.
Sajtvärld på "ödehus ifokus".
#0: Dum fråga kanske men vad sjutton har veganism och ridning med varandra att göra? Är man vegan äter man bara inga djurprodukter över huvudtaget. Drt har väll inget med ridning att göra så känns som en konstig fråga.
Kan man enligt dig ha husdjur och vara vegan? (Din signatur antyder att du i alla fall ägt djur.)
Kan man ha ett djur som arbetar och vara vegan enligt dig?
Jag vet att det finns veganer som är absolut mot dessa saker. Jag vet att det finns veganer som inte har ett problem med dessa saker. I slutändan är det du som väljer var du drar din gräns och varför. Inte några främlingar online.
Extrema veganer är mot all form av användning av djur, även husdjur. Men det är även samma veganer som är mot att köpa en second hand jacka om den har äkta pälskrage till exempel. Och där är då frågan: Är man verkligen vegan för djuren och naturens skull om man inte ens kan tänka sig second hand produkter av djur?
Natural Horsemanship är en filosofi om att arbeta med hästar baserad på hästens naturliga instinkter och kommunikationsmetoder, med insikten att hästar inte lär sig genom rädsla eller smärta, utan snarare genom press och frigörande av tryck.
Det är även den definition jag känner till och fick lära mig förr när jag ägnade mig åt hästar.
#1: fast om du är vegan så använder du ju till exempel inte päls osv. Sen så har man ju ett sett att se på djur inom veganism. Man vill ha en bra djurhållning osv. Många veganer anser att det inte är ok att rida som vegan heller. Så på sett o vis hör det ihop :)
#3: Du behöver ju heller inte anvönda päls/lädertill hästen. Det finns fuskpäls samt fuskläder av utmärkt kvalitet.
Vilja ha bra djurhållning har väll inget med att vara vegan att göra? Det vill alla med sunt förnuft och medkänsla ha. Om vissa veganer annser det ofint att rida sp behöver de helt enkelt inte rida men det är deras ensak, inte andras precis som #2 skrev, det är ett personligt val.
NH är inte en typ av ridning ö.h.t. utan ett sätt att umgås och jobba med hästar från marken, och ett förhållningssätt till hästhållning där hästens behov och välmående är i fokus.
Sajtvärd på Skrivlust
#5: på wiki står det att man kan jobba med hästen både från marken och från sadeln.
#6: Korrekt men man brukar arbeta framförallt från marken. Det är ju som redan nämnt inte hur man rider utan hur man kommunicerar och arbetar med hästen och där ingår i sig redan hantering i box, hage, osv. Samt en hel del annat markarbeta.