Ny häst i flocken
För ca en vecka sedan köpte jag en tredje islandshäst. Det är en valack på 12 år. Väldigt snäll mot de andra hästarna. Från början hade jag bara en valack på 8 år och ett sto på 16. Valacken på 8 år är den som är ledaren. I mina ögon är han tyvärr ingen bra ledare. Han flyttar på stoet hit och dit, i tid och otid, för att han kan ungefär.
Han har tidigare gått i ganska stora flockar med ca 7-8 hästar. Då har han varit väldigt ranglåg. Men sedan vi köpte egen gård och han fick flytta hem och fick stoet som sällskap så har han blivit lite "maktgalen".
Till mitt problem. Min 8-åring är inte snäll mot min nya valack. Ibland kan de stå och äta från högarna bredvid varandra och det är lugnt. Till att han i nästa sekund går på min nya och sparkar och biter honom. Han kan tränga in honom i ett hörn och sparka på honom. Vet inte hur han tänker???
Jag hoppas verkligen att någon vill ta sig tid att svara. Att sätta min unga valack i en egen hage är inget alternativ. Jag vill bara veta om någon varit med om något liknande som sedan blivit bra eller om någon har ett förslag på hur jag kan få honom att sluta med detta beteendet.
Tack! 🙏🏽🤎
Din 8-åring påminner om ett sto på hästgården vart jag jobbade. Hon vart en riktig mobbare när hon gick i en grupp där ingen satte henne på plats. Hade hon däremot någon som tog befälet var hon hur fin som helst med resten av flocken, även de som var under hennes rang.
Har du möjlighet att efterlysa en häst som behöver stallplats? En som kan axla ledarrollen och återställa harmonin i gruppen?
Förstår att inte alla vill ha "hyresgäster" på sin gård men det är den bästa lösningen jag kan komma på.
// Harley
Tack för ditt svar! 😊
Precis så var min också när han gick i större flock. Har försökt läsa på om liknande situationer och det jag kommit dram till är att hans beteende förmodligen grundar sig i en stor osäkerhet hos honom själv. Önskar att jag kunde hitta ett sätt som kunde lugna honom och stärka hans självkänsla. Måste vara jobbigt för honom också att bete sig så.
Har också tänkt den tanken, att hitta en som vill hyra in sig. Dagen efter jag gjorde detta inlägget så var det precis som den nya hästen fick nog och sa ifrån. Tycker det har lugnat sig något efter det. Han sparkar inte efter honom varje gång han ska flytta på honom nu tex. Men om det inte blir bra, så tror jag att ditt förslag ev kan vara en lösning.
Hej!
Hur har det gått för din flock? Hoppas att de har lugnat sig :)
Ser att det bara hade gått en vecka sedan nya hästen flyttat in när du skrev inlägget. Det tar ofta flera veckor, ibland månader tills läget verkligen är lugn och stabil. Sedan är vissa valacker rätt beskyddande kring sina damer, dvs. befintliga valacken kan ha sett nya hästen som konkurrens/hot.
Vilda flock har i regel bara en hingst (och senaste föl/unghingstar såklart) och flera ston. Ibland kommer några batchelors eller enstaka hingstar och försöker ta över eller stjäla några av stona. Dvs. evolutionsmässigt är det "normalt" att andra killar mutas bort. Sedan är valacker inte alls lika hormonstyrda längre men vissa är mer hingstiga än andra.
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.