Annons:
Etikettträningstips
Läst 537 ggr
Mumrikk
1/7/20, 10:14 PM

Den där kärleken till flocken..

Hej hej

Min nykomna unghäst har gjort sig någorlunda hemmastad i vår lilla flock vilket jag såklart är väldigt glad över. Men hon är också en häst vars inställning är alla ska hålla ihop i vårt och torrt! Jag uppskattar verkligen hennes personlighet, hon är otroligt social, nyfiken och älskvärd. Men det ger också problemet att så fort någon hästkompis får gå på äventyr ut ur hagen blir hon upprörd, trots att det finns kompisar kvar i hagen tillsammans med henne. Jag har bara testat att ta ut 2 av 4 hästar en gång och då resulterade det i att hon hetsade upp sig och gnäggade massor, trots att hon inte var ensam utan hästvänner.  

Förra ägaren berättade också att hon blev upprörd över att en del av hennes förra flock sattes i en annan hage. Jag tycker inte att det är så konstigt att hon reagerar på att flockmedlemmar "försvinner", det är ju ganska naturligt att reagera så tycker man ur ett hästperspektiv, speciellt som unghäst. Jag funderar mest på hur jag kan träna på detta. Ta ut en eller kanske två hästar (hon har alltid en kompis kvar i hagen) i bara kanske 5 minuter i början, eller bara stå med dem utanför staketet? Sedan avancera. Men tror ni detta skulle funka eller finns det andra sätt?

Annons:
ähnchen
1/8/20, 2:47 PM
#1

Det kallas för separationsångest och har inte så mycket med separation utan med osäkerhet att göra. Den är vanlig av naturliga skäl. Flocken ger trygghet och när flocken ändras tappar den trygghet, även om det bara är för en halvtimme. Ju tryggare en häst är i sig själv, desto mindre tecken på separationsångest visar den.

Det går jättebra att träna på det. Varje utmaning du ställer din häst inför och som den lyckas lösa höjer självförtroendet och därmed den egna tryggheten. Dvs. jobba inte med själva separationen utan allt annat du redan var inne på, bland annat miljöträning.

Jag har haft en häst i träning som har trampat upp ett djupt dike längs med staketlinjen. Så fort en häst försvann ur sikte gick hon av och an i sitt dike. Även vid 0 grader och regn plaskade hon i sin lervälling. När jag träffade min förra häst Grynet tappade hon tråden fullkomligt när en av sex hästar lämnade flocken. Det finns fler exempel.

I samtliga fall har hantering och groundwork varit nyckeln då den är till för att bland annat bygga upp hästens självförtroende. Grynet kunde lämnas helt själv i hagen. Hon kanske gnäggade några gånger, sedan gick hon och åt. Efter ett par månaders träning gick fröken ur diket bara in i diket när hon blev helt själv och bröt beteendet självständigt, dvs. man hittade henne på annat ställe när man kom tillbaka, men leran på benen skvallrade om att hon hade simmat några banor. Beroende på individ tar det olika lång tid att bygga upp tryggheten men träningen sänker stressnivån i alla lägen vilket också ger effekt gällande övrig hälsa.

Länkar här till en video med ytterligare exempel och förklaringar:

Separationsångest

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Mumrikk
1/8/20, 11:02 PM
#2

#1Tack för svar!

Ja, det låter väldigt logiskt att det beror på osäkerhet i hästen själv. Men min plan för kommande tider är att bygga upp en trygghet tillsammans med henne genom horsemanship. Jag ser fram emot detta:) Ska kolla in videon

Upp till toppen
Annons: