Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 515 ggr
HejsanALLA
12/16/19, 2:28 PM

rädsla

Hej!
Jag har en relativt ny häst (2 månader). Hon är extremt rädd av sig. Jag miljötränar från marken och försöker att inte linda in henne i bubbelplast utan utsätta henne för saker. Men även om vi kommit en bra bit på väggen så är det en lång vägg kvar. Hon får även magnesium. Så jag tänker att denna tråden är för alla att skriva sina tips, metoder och hjälpa varandra. Ridning är långt ifrån riskfyllt så säkerheten är något alla kan tänka mer på. 

Det jag undrar mest är hur ni går tillväga när ni miljötränar era hästar.

Samt vad ni tycker om blinkers? Hjälper det på det sätt att hästen lär sig släppa omgivningen lite eller blir hästen mer stressad? Kanske man bara skyddar den från allt läskigt och det blir värre? Hur har det funkat för er.

Men också om ni vet något bra fodertillskott som lugnar hästarna?

Jag försöker verkligen inte täcka över problemet med blinkers och liknande men jag tänker att ibland är det bra med lite hjälp på traven. Låt mig förklara bättre.

T.ex om jag ger henne något som gör henne lugnare kan jag komma längre med min miljöträning och sedan när man tar bort det hamnar man kanske ett steg bak men man har redan kommit tre i utbildningen.

Annons:
Gronstedt
12/16/19, 2:47 PM
#1

Utöver det jag skrev på Ridsport iFokus, så kom jag att tänka på att det kan vara klokt att fundera över hur hästens mage mår. Det pratas allt mer om mer eller mindre kroniska magsår hos hästar, och konstant knip i magen kan förstås påverka sinnet och humöret på alla möjliga sätt.

HejsanALLA
12/17/19, 3:37 PM
#2

#1 Hon mår väldigt bra i övrigt. Uppvisar inga symtom på magsår eller magknip. Jag tror att hon är rädd av sig pga hon är låg i rang, har mycket blod, har försiktigt personlighet och fram tills hon var femton (blev nyligen 18) har hon aldrig ridit ut. Har levt hos en tävlingsryttare och har varit väldigt framgångsrik på tävlingsbanorna så har kommit ut mkt där men inte i naturen o liknanade

Gronstedt
12/18/19, 9:24 AM
#3

#2: Gott att magen mår bra!

Är hon rädd eller är hon stissig/fnattig/hispig? Många hästar som är "högt i blod" och/eller som varit vana vid mycket arbete blir skvättiga ett tag när de hamnar i lugnare förhållanden, där de inte får utlopp för all kroppslig och mental överskottsenergi. Om det är en faktor så bör det lugna sig i takt med att hästen vänjer sig vid de nya förhållandena. Där spelar också fodret roll.

ähnchen
12/25/19, 5:41 PM
#4

#0 Eftersom du inte har haft henne jättelänge är mitt tips att satsa på att bygga en god relation. Tillbring en hel del tid med henne utan krav eller, om hon har svårt att fokusera, just med att fånga hennes uppmärksamhet.

Till exempel, om du släpper ut henne på en volt och hon börjar trava, låt henne trava. Byt håll då och då bara för att påminna henne att du finns där. Erbjud henne en plats att vila. Tar hon den låt henne vara en stund innan du ber om nästa sak. Springer hon iväg igen fortsätter du att byta håll. Inte jämt och ständigt, inte med brådsak utan lugnt och metodiskt. Gå tillbaka till miljöträning först när hon är manövrerbar och kan koncentrera sig på det du gör.

Miljöträning är en väldigt bra grej men det är förtroendet i dig som kommer göra den största skillnaden. Dvs. man behöver inte gå all in och få det fixat utan bryt ner allt i små bitar och ge varje bit sin tid att sjunka in.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

HejsanALLA
12/29/19, 7:49 PM
#5

#4 Jag har haft en häst i 7 år som nyligen blev rädd och det kosta nästan han livet plus att jag med skada mig. Bara för man har en häst länge betyder det ej att hästen och du har ett starkt band fattar jag. Men hästens första insikt är alltid att fly.  Vid vissa läskigheter kommer förtroendet inte alltid hjälpa. Jag vill sätta mig verkligen in i denna delen eftersom jag tror att det skulle vara en bra investering.  Däremot verkar det som hon redan börjat lita på mig en del. Hon är superrädd för kor. Men igår så när hon blev rädd så vissa jag verkligen med hela kroppen typ lite att jag är jätte självsäker (lite som jag ägde stället) och hon släppte det direkt och vände sig om och beta. Blev glatt förvånad. Men jag hade verkligen velat hjälpa henne i personligheten att bli mer självsäker och lära sig hantera sig själv vid rädslor. 

Tack för svar:)

HejsanALLA
12/29/19, 7:53 PM
#6

#3

Ops förlåt för sent svar. Jag tror hon är mer igång hos mig än förra ägaren. Har en stor hage med kompis där hon verkar trivas. Hon är jätte avslappnad för det mesta men kan när som helst börja bli rädd för något konstigt i närheten. Och då skakar hon och blir verkligen rädd. Dock är hon en försiktig häst som behöver mycket stöd. Tror som sagt det är personlighet och tidigare upplevelser.

Annons:
Upp till toppen
Annons: