Annons:
Etikettträningstips
Läst 543 ggr
dundeer
11/15/19, 9:41 PM

Odräglig unghäst, bits och stegrar

Nyligen fått hem en 2åring som är helt odräglig för tillfället, jag gissar på att han är otroligt rastlös… försöker göra nått med han dagligen men pga underlaget (glashalt) är vi väldigt begränsade då han går oskodd. Jag försöker longera, jobba med han i allmänhet men pga hur han beter sig är det inte ens kul… Jag försöker hålla mitt humör, vänligt men bestämt försöker jag visa att det inte är okej att bitas, ber han flytta sitt huvud men hur som kommer det tänder, han biter överallt vars han får tag, höll på att bita mig i örat senast idag. Han har väldigt lätta framben, står och viftar när man ber han stå still, när vi försöker jobba på plan går det 2 minuter innan han börjar resa sig och är totalt okoncentrerad. Tips på övningar, hur man ska hantera problemen osv tas TACKSAMT emot. Han har tyvärr ingen hagkompis just nu, vi försöker få tag i en, han går på fri tillgång men sover inne (fri tillgång i nät även där), har placerat ut 2 hönät i hagen. Han gillar att pilla på saker så han har en plastkätting och en borste hängandes i boxen.

Annons:
Lona
11/15/19, 11:34 PM
#1

Vad får han för foder förutom höet? Unghästars kraftfoder, mineraler och eventuella tillskott ska man väl inte mixtra med hur mycket som helst men det kan ha en del effekt på temperamentet. Förutom hanteringsträning etc så se gärna över den biten också!
Är han alltså helt ensam i hagen? Jag tänker att i så fall skulle ni ju kunna testa en del berikning även därute, som det där med grenar, halm, leta efter matbitar eller diverse leksaker. Gärna att ni ändrar rätt ofta så att det blir nya grejer att upptäcka.
Ju mer stimulerad han blir på ett bra sätt desto mindre tramsigheter i hanteringen, tänker jag? 
Vad är det förresten för ras/typ av häst? Inte för att det är ok för någon häst att resa sig och hålla på med såna grejer men det är lite skillnad på en shettis på 107 cm och ett varmblod på 170…
Tänk på säkerheten vid hantering; på med hjälm, var noga med hur du binder upp honom och håller grimskaft och longeringslina, ha ansiktet och huvudet utanför "sparkområdet" när du fixar med hovarna osv.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

dundeer
11/16/19, 7:13 AM
#2

Han får hösilage, granngårdes proteinpellets och kraft multi vitamin. Ja han är tyvärr helt ensam, har en 31 årig ponny på andra sidan staketet dock som han har kontakt med. Tänkte köpa en såndär pelletsboll att ha inne, va tror du om det? Jag försöker komma på saker som kan stimulera han ute, men fantasin är på noll 😂 han går i en halvt skogshage, rätt stor med stenar, grenar fallna träd. Det är en PRE så han kan bli riktigt farlig 😅

ähnchen
11/16/19, 7:18 AM
#3

#0 Jag skulle säga tvärtom, sakta ner allting.

Hästar finner trygghet i rutiner, att veta vad som kommer härnäst. Han är ung och oerfaren och har gått igenom en hel del förändringar på sistone. Nytt hem, ny människa, gamla flocken borta och ingen ny flock att ansluta sig till och fina trygghet i.

Du är just nu den enda flocken han har och kräver saker av honom som han kanske inte riktigt kan ännu med tanke på åldern. Hästen du beskriver låter för mig som en som är livrädd.

Låt honom gå i hagen och bara var där med honom. Låt honom komma fram och ta initiativet till en kommunikation. Ta inte på honom i onödan men låt honom undersöka dig så länge han uppför sig. Blir han för närgången skicka iväg honom, dvs. kräv endast något när han beter sig olämpligt. Det är så en flock skulle göra.

Lycka till och tveka inte att fråga om du undrar något. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

dundeer
11/16/19, 11:04 AM
#4

#3 han söker uppmärksamhet hela tiden, så länge jag står och borstar han inne exempelvis så står han som ett ljus, det är så fort jag slutar (för att typ byta borste) som han börjar tjafsa. Har dock hittat en liten lösning just för det, det var att ha han lös i boxen med en borste i krubban som han fick pilla på under tiden 😅 Han följer en som en svans när man går i hagen, dock kan han gärna vifta på benen och naggas i ryggen även då 🤔

ähnchen
11/20/19, 6:58 PM
#5

#4 Bra att han vill vara med dig när han får välja själv!

Jag skulle som sagt låta honom komma fram och söka kontakt, men skicka iväg honom, dvs. flytta på hans fötter, genast när han beter sig olämpligt. Ta med ett verktyg ifall han är svårövertygad så att du alltid har en backup att ta till och kan se till att det du ber om blir gjort, t.ex. ett spö eller en flagga.

Om han då drar ett varv i hagen och bockar och har sig är det helt ok. Det är helt upp till honom. Ignorera honom i så fall. När han kommer tillbaka till dig får han göra det så länge han håller sig till reglerna. Du bestämmer vilka regler som gäller i eran flock och säkerhet för er båda borde vara miniminivån. Du är också den som måste se till att de efterlevs och vara konsekvent varje gång det sker en överträdelse. Då skapar du dessutom tydlighet för honom att det du ber om är viktigt.

Var också noga med att inte flytta på dina fötter när han börjar utmana.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

dundeer
11/22/19, 10:39 PM
#6

#5 tack, ska absolut ta till mig 😁

Annons:
Upp till toppen
Annons: