Annons:
Etikettallmänt
Läst 817 ggr
ähnchen
2019-11-13 19:17

Kan du läsa hästen - vad ser du? Del11 :)

Det var ett tag sedan… Det kanske finns redan en del 11 men jag hittade ingen när jag sökte så jag kör på den siffran. 😉

Frågan låter som förr: Tror ni att hästen är avslappnad, stressad, nyfiken, sömnig, sur etc.? Skriv gärna hur ni ser detta.

Det är ofta svårt att avgöra exakt vad som händer bara från en bild, därför kör vi med en liten video denna gång 😎

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Dioramabyggare
2019-11-13 20:21
#1

Jag tror att hästen är avslappnad men ändå fokuserad på vad som händer runtomkring den, med tanke på hur den riktar öronen.

Maleficum
2019-11-13 22:53
#2

Ser lite ut som om hästen skulle kunna bli riktigt avslappnad om den bara kunde släppa fokuset på allt som händer runt om. 

Som om den försöker att slappna av men nog väldigt fort skulle bli bekymrade och "upprörd" om något skulle råka hända, verkar inte ha 100% tillit än till människan i andra änden av repen för att kunna lämna över allt ansvar på den.

Men har säkert helt fel :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Gronstedt
2019-11-14 15:08
#3

Står det något utanför bild och gör något vid vänster bak? Öronen säger att det händer något bakom men munnen säger att det inte är något otrevligt.

ähnchen
2019-11-16 07:23
#4

#3 Ingen annan där vid vänster bak :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
2019-11-18 09:14
#5

#4: Hmmm …. men när får vi facit då? *nyfiken*

ähnchen
2019-11-18 13:50
#6

Nu! 🙂 

Det jag ser:

huvudet

  • högre än manken – ökat alarmberedskap
  • ganska statiska positioner, följer inte öronrörelser

öronen

  • rör sig åt alla möjliga håll, inte stilla – hästen är inte shut down utan i förbindelse med omvärlden = bra, dock utan att fastna hos något

ögonen

  • inte vidöppna, men orosvecket finns där, mjuknar senare i förloppet - oro
  • ögonen följer inte öronen – oro, dock utan fokus på något särskilt
  • tittar först i tomma intet, sedan bort – undviker, blicken kommer tillbaka senare i sekvensen
  • blinkar sällan - oro

nos

  • det rycker i nerven (som jag alltid glömmer vad den heter) ovanför näsborren längs med huvudet – oro, ett av de sista tecken att försvinna när hästen lugnar ner sig. Även om hela hästen kan se lugn ut kan den nerven skvallra om att det pågår saker på insidan, att hästen inte är 100 % bekväm med situationen.

näsborrar

  • oregelbunden aktivitet (dvs. inte från ökad andning) men inte jättestora – oro

munnen

  • det rycker i läpparna – oro
  • mot slutet faller en lite droppe som tyder på att salivproduktionen har kommit igång igen

Tolkning

Hästen är orolig men det är inte kaos. Den befinner sig i övergången från sympatiska (alarm-, stresshantering) till parasympatiska (vila, normaltillstånd) nervsystemet, dvs. från oro till avslappning. Musklerna börjar slappna av men kommer på sig själva att det kanske inte riktigt är dags ännu, därför rycker det i dem. Salivproduktionen kör igång igen efter att ha avstängts när hästen gick till det sympatiska nervsystemet.

Att öron, ögon och huvudet är riktade åt helt olika håll (förutom en kort stund där alla tre pekar snett till höger) säger mig att det pågår en del tankeverksamhet som inte tillåter full fokus på yttre omständigheter.

Bakgrund

Häst och människa är ensamma i paddocken. Hästen har, innan den här lilla videon togs, skickats ut på en volt och sedan dragits tillbaka in. Det trycket som har skickat ut hästen har ”skickat upp” hästen i det sympatiska nervsystemet. Efter att hästen har kommit tillbaka in får den vila och bearbeta informationen och inse i lugn och ro (förutom att bli filmad) att den fortfarande är vid liv. Hästen slappnar av och ”kommer tillbaka ner” till det parasympatiska nervsystemet, hjärnan skickar ut ”feel good hormoner”. Huvudet kommer tillbaka och ögat vågar tittar på människan igen. Malefikum, helt rätt, hästen litar inte fullt på människan ännu. Den kan inte hantera trycket ännu som människan lägger på den. Det som sker en sekund senare är att hästen börjar slicka för att ta hand om saliven, sedan sänker den huvudet. (Ska ersätta videon med en version som innehåller dessa bitar.)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

  • Redigerat 2021-03-27 19:12 av ähnchen
Annons:
Gronstedt
2019-11-18 18:09
#7

Mycket bra beskrivning och förklaring. Jag tog fel på munrörelserna, jag tyckte det såg ut som om "slafsandet" hade börjat.

Berätta gärna mer (eller länka) till den där nerven i nosen/ansiktet du nämner. Min pålle tenderar att gnida nosens sidor på saker när han "kommer ner" - kan det bero på den där nerven, tro? Att det liksom "killar" i den när den är påverkad?

ähnchen
2019-11-19 10:56
#8

#7 Trillingnerven heter den (trigeminal nerve på engelska). Jag har inget material att länka till direkt. Jag fick upp ögonen för den via Warwick. Det finns vetenskapligt material bakom men jag kommer tyvärr inte ihåg källan. Möjligtvis via evidence based horsemanship?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Maleficum
2019-11-19 14:39
#9

#7 #8 Är det inte samma nerv som kan hamna "i kläm" under nosgrimman när man rider som gör att många hästar vill klia sig efter ett ridpass?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

ähnchen
2019-11-22 09:30
#10

#9 Det kan den mycket väl vara. Å andra sidan är ju hela huvudet utrustat med nervänder för känselns skull och jag kan tänka mig att det kan det vara skönt att klia sig oavsett när eventuella remmar tas bort, speciellt när man har svettats. Som när man har haft mössa eller pannlampa på huvudet en längre stund.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
2020-06-06 20:39
#11

För länge sedan lovade jag en version som visar hur hästen tuggar och slickar i slutet av videon. Jag fick inse att man inte kan ändra filmer man har laddat upp på youtube (vilket känns sunt vid närmare eftertanke) och sedan har tiden bara gått.

Inte den viktigaste grejen heller kanske, men för mig är det viktigt att i möjigaste mån hålla det jag lovar. Därför är länken ovan numera uppdaterad :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: